Annons:
Etikett17-ungdomsfotboll
Läst 602 ggr
snällajagvill
4/18/14, 12:25 PM

Jag vill men jag får inte

Hej alla! Jag vet inte riktigt hur jag ska börja säga det här men,

Jag är en tjej på 11 år som vill börja på fotboll. Jag bor en gata över en fotbolls klubb som heter Spårvägen. Mina föräldrar hatar fotboll och säger att jag aldrig får börja på det,ändå har vi råd. Snälla,vad ska jag göra,säga,tycka?

Annons:
Skorpion76
4/18/14, 12:32 PM
#1

Det låter tåkigt att höra! Vet du någonting om varför du inte får spela?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VildaVittra
4/18/14, 12:38 PM
#2

Dina föräldrar vill inte att du motionerar, får vänner och en hobby som kommer hålla dig ifrån att sticka ut och drälla sent på kvällarna om några år samt lär dig lagarbete?

Mycket ska man höra innan man trillar av pinn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caf_Roy
4/18/14, 12:46 PM
#3

Be dina föräldrar motivera varför du inte får, så kan vi hjälpa dig att bemöta argumenten här. För jag kan inte komma på varför i hela världen dom inte skulle låta dig göra det. Det vore väl skaderisken då, men så länge man inte elitsatsar och tränar mer än typ två gånger i veckan är det inte värre än vanlig motion. Men uppenbarligen är det något som gör att de säger nej, så ta reda på vad så kanske vi kan mildra deras oro så pass mycket att de låter dig spela.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

snällajagvill
4/18/14, 12:54 PM
#4

#1 #3  Jag ska fråga dom! Men dom vill inte prata om det.

Caf_Roy
4/18/14, 1:02 PM
#5

#4 Säg som det är, att det är något du verkligen vill och att om de vill förbjuda dig att göra det vill du åtminstone ha en vettig förklaring varför. Det är ditt liv de beslutar om så det minsta man kan begära är att du ska få veta vad som ligger bakom beslutet.

Så bråka inte om det, ta reda på varför de tycker som de gör och se till att förstå varför och vad som ligger bakom. Försök förstå dom på riktigt, hur dom känner och varför och nöj dig inte med svävande eller avvisande svar.

Tacka för pratstunden och att de berättade och kom tillbaka hit så hjälper vi dig att tackla deras rädslor eller vad det nu kan vara som ligger bakom på bästa sätt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

snällajagvill
4/18/14, 2:56 PM
#6

#5 Dom är inte rädda på nåt sätt

Annons:
Skorpion76
4/18/14, 3:00 PM
#7

#6 Om de förbjuder dig att göra det du allra helst vill får de skylla sig själva om du blir isolerad, skadar dig själv eller gör något annat dumt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VildaVittra
4/18/14, 3:08 PM
#8

#4 Vill dom inte prata med dig och ge dig en godtagbar anledning, så kan du skaffa dig en "ombudsman", dvs en annan vuxen som du känner och litar på som för din talan. För jag tycker inte att det är okej att som vuxen behandla dig så respektlöst som de gör när de inte vill motivera sitt beslut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caf_Roy
4/18/14, 3:16 PM
#9

#6 Men de måste ha någon anledning till att hata fotboll så pass mycket att de förbjuder dig att utöva Sveriges största sport. Ta reda på den. Vad säger de om ni har fotboll på gympan? Om du vill ut och sparka lite med dina kompisar? Se det på TV? Gå på en match? Vad är det med fotbollen de hatar och varför? Och varför ska det hatet påverka ditt liv? Det är ju inte dom som ska spela!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Skorpion76
4/18/14, 3:23 PM
#10

#9 Ditt svar var så bra att det fr tjänar ett klick för bra inlägg!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

snällajagvill
4/19/14, 9:26 AM
#11

#9 Dom har inget emot om jag gör det på gympan och så. Men jag får inte se det på tv,dom säger att jag inte får det för att bli inspirerad. Jag försöker lära mig själv. Nu har dom förbjudit mig att gå och kolla på matcherna på fotbolls klubben på andra sidan gatan. Jag vill börja på fotboll,vill,vill,vill….

Skorpion76
4/19/14, 9:29 AM
#12

#11 Jag vet inte vad jag ska säga. Jag saknar ord!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Caf_Roy
4/19/14, 3:44 PM
#13

#11 Är de så med andra saker också? För i mina öron låter det som att de är livrädda för att du ska vilja spela. Om det varit så att de bara hatade fotboll för egen del ser jag ingen anledning att förbjuda dig att titta på fotboll själv. Om de bara hatade fotboll skulle de inte ha något emot att du spelade, så länge de inte behövde höra talas om det. Eller hatar de fotboll så mycket att de är rädda att börja hata dig om du börjar spela? Att fotbollen skulle "smitta av sig" på dig? Det låter som att de är mer angelägna om hur mycket du kommer i kontakt med fotboll än dom själva.

Oavsett vilket MÅSTE det ligga något allvarligt, och här tror jag fortfarande på en rädsla, bakom ett så starkt hat. Det ligger alltid något bakom hat, man vaknar inte upp en morgon och bestämmer sig för att hata från ingenstans.

Så ta snacket. Säg att du inte kommer respektera deras förbud utan en ordentlig motivation som du kan förstå. Om inte annat borde rädslan för att du kommer gå och kolla på alla matcher du kan få dom att berätta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Skorpion76
4/19/14, 4:19 PM
#14

#11 Ja, onekligen verkar det mycket konstigt. Jag hade förstått dem om de hade förbjudit dig att spela för att de inte vill skjutsa till cuper runt om i hela landet, men deras hat verkar vara djupare än så. Jag skulle börja fundera på om de får en kick av att förbjuda dig att spela. När jag var i din ålder ville jag gå med i mins idolers fanclub, men det fick jag inte. Dels var det dyrt och dels kan de som går med i fancluben bli fruktansvärt lurade.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Exarz]
4/19/14, 5:06 PM
#15

Jag tycker du ska vara fräck och ta kontakt med tränarna i klubben och säga att du så hemskt mycket vill börja spela, men att dina föräldrar förbjuder dig att börja spela utan någon riktig anledning, och att du inte ens får se på fotboll. Eftersom det bara är över gatan kan du ta med tränaren/tränarna hem till dig och prata med dina föräldrar, öga mot öga, så ni får en RIKTIG förklaring!

De verkar inte ha någon riktig förklaring till det hela heller, så det bör inte vara svårt att övertala dem heller.

Ungdomstränarna bör göra allt för att stötta dig i detta fall, det är ju helt sjukt!

Skorpion76
4/19/14, 6:04 PM
#16

Mycket bra skrivet, #15!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

rogerth
4/19/14, 9:26 PM
#17

Hej "snällajagvill" De flesta föräldrar brukar ju uppmuntra sina barn att delta i fysiska aktiviteter, så gör väl också skolan. Så det låter lite märkligt tycker jag. Vad gör du annars på din fritid, andra aktiviteter? Är det andra saker de också ogilla att du håller på med, eller? Kan du inte höra med din gymnastiklärare och/eller lärare om råd och vad dessa tycker? Kanske de kan ta upp det med dina föräldrar vid en föräldraträff, för det har ni väl ibland!? Att förbjuda en sak för sitt barn kan ju vara en förälders skyldighet, men… det är också deras skyldighet att motivera varför de gör det och då på ett sätt så att det mer är ett samtal med sitt barn, än ett ensidigt belut. Det är ju genom samtal med varandra som vi uppnår resultat. Hoppas det löser sig för dig "snällajagvill".

"Var dig själv - det finns så många andra"

Skorpion76
4/20/14, 7:06 AM
#18

Håller med #17!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Caf_Roy
5/6/14, 6:00 PM
#19

Hur går det? Har du pratat med dom än?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: