Annons:
Etikett17-ungdomsfotboll
Läst 3311 ggr
[Carpinus]
7/5/14, 9:15 PM

Gothia Cup 2014

Vad har spelare som Adebayor, Pirlo och Shearer gemensamt? Svar: de har alla spelat i Gothia Cup, förstås!

Nästa söndag, samma dag som finalen spelas i fotbolls-VM, inleds årets Gothia Cup.  Världens största ungdomsturnering i fotboll startade 1975, då 275 lag från 5 nationer deltog. I år är 1611 lag från 80 nationer anmälda, och de kommer att spela 4500 matcher på 110 planer. 

Jag skall försöka se några matcher även i år, och i så fall kommer det nog en och annan blänkare här. Men redan fr.o.m. idag blir det bevakning i den här tråden!

Annons:
LosGinos
7/5/14, 9:20 PM
#1

Jag dömer fotboll, men tror inte jag skulle vilja döma för Gothia damn. Den pressen! :P

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[Carpinus]
7/5/14, 9:25 PM
#2

Visste du…

…att år 1978 hade Gothia Cup en klass för oldboys, där spelare som Bobby Charlton, Uwe Seeler och Kurt Hamrin ställde upp?

… att Högsby IK, Munka-Ljungby IF och Mjölby AI/FF har det gemensamt att de är de  enda klubbar som varit med under samtliga år?

…att man räknar med att det görs 22.000 mål i turneringen (snittet brukar ligga på fem pytsar per match)?

…att spelarna (förstås!) gillar köttbullar och mos mest, och att de proppar i sig 205.000 köttbullar under turneringen?

…att detta och många andra godsaker för oss statistikbitare finns att läsa  på cupens faktasida? Bara att ta för sig!

[Carpinus]
7/5/14, 9:33 PM
#3

#1 Det kan gå hett till i vissa matcher,  men det verkar som tur är ändå  vara många som vill vara med och döma. Och kom ihåg att om du dömer dåligt i dagens första match så kan du förbättra dig i de fyra nästkommande den dagen! 🙂

Bettan
7/5/14, 9:41 PM
#4

Det är stor och välkänd turnering.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Carpinus]
7/5/14, 9:52 PM
#5

#4, Ja, världens största ungdomsturnering i fotboll som sagt!

Redan första speldagen drar det ihop sig till prestigefyllt revanschmöte från VM mellan Tyskland och Brasilien. Då drabbar nämligen i klassen Boys 16 FC Preußen Espelkamp och Sampa Futebol Arte från São Paulo samman på Åby1 klockan 13.00. Skriver in den matchen i agendan på studs!

LosGinos
7/5/14, 9:56 PM
#6

Sant ;)

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Annons:
[Carpinus]
7/6/14, 8:02 AM
#7

#5 Om man ändå befinner sig på Åbyvallen den 14 juni så kan man kolla in två intressanta lokala lag. Klockan 10.00 spelar i G19 Jitex mot norska Lyngdal IL på Åby1. I den ålderskategorin är man väl på gränsen till A-laget, och här kan vi få svar på om Jitex har några nya egna förmågor som kan vara med och föra upp det allsvenska laget när de  högst sannolikt åker ur i år.

Hastar man sedan vidare till Åby10 klockan 11.00 kan man få svar på om Fässberg har några "nya bröderna Gustafsson" , då laget möter engelska Plume School i B18. De två bröderna från Fässberg som gjort succé i Häcken är faktiskt inte  äldre än att de kunnat spela i Gothia Cup i år också (i B19).

[GIKmio]
7/6/14, 8:08 AM
#8

Har sett mängder av klipp och även läste en hel del om turneringen. Frågan är när det blir tv-sändning.

[Carpinus]
7/6/14, 9:17 AM
#9

#7 Fel av mig - det finns ingen grupp B19, det är bara tjejerna som har sin G19. För killarna är B18 äldst. 

#8 Det brukar ju vara en del inslag i sportnyheterna, och ibland något program i efterhand. Vissa år har man sänt finalen i huvudklassen på SvT, men det verkar inte vara något sådant inplanerat i år vad jag kan se på tablån.

[Carpinus]
7/6/14, 3:00 PM
#10

Kampala Junior Team vann både B16 och B18 förra året (B18 på straffar mot GAIS). För unge Hassan Ssempijja var det dock så olyckligt att han inte hade råd att följa med, till stor sorg inte minst för hans mormor.  Den svenska biståndsarbetaren Cecilia greps av hans öde och startade en insamling för att Hassan, som fyller 17 den här månaden, skulle få följa med sitt B18-lag till Göteborg.  Och insamlingen lyckades, så när Kampala Junior Team ställs mot bl.a. Örgryte på Mossens IP så finns Hassan med i laget. Bloggaren Cecilia skriver bl.a: "De här killarna spelar med slitna bollar på buckliga planer med knappt något gräs. På torrperioden är det dammoln och under regnperioden är det snarare ett lerfält. Men de spelar på ändå! De tränar sex gånger i veckan innan eller efter skolan, i tvåtimmars pass. De här killarna lägger ned hela sin själ och all energi på fotbollen – både för att de älskar det och för de vet att fotbollen kan vara deras biljett ur fattigdom!"

Klart att man efter det hoppas att det skall gå bra även i år för Hassan och de övriga ugandierna!

[GIKmio]
7/6/14, 5:19 PM
#11

Ser en karta över var alla deltagande lag kommer ifrån. Det är praktiskt taget från alla världens hörn.

Se här på Gothia Cups hemsida.

[Carpinus]
7/6/14, 6:06 PM
#12

#11 Sannerligen imponerande! Fast man blir ju faktiskt lika imponerad av alla småklubbar som vårt land ställer upp med. Bergdalens IK kommer med tre lag, Nosaby IF dyker upp, och Torns IF ställer upp med två lag. Dessa och många andra orter har åtminstone jag aldrig hört talas om - snacka om fotbollsmanifestation!

Däremot ser jag inte GIK någonstans - vad har hänt? Sitter kidsen i Grums bara och degar framför datorerna numera? 🎧

[GIKmio]
7/6/14, 6:12 PM
#13

#12 Jag tittade också efter dom. Dom inväntar nog höstens hockeycuper 🙂 dom värmländska lag jag hann se i farten var Sunne och Årjäng.

Annons:
[Carpinus]
7/6/14, 7:31 PM
#14

#13 Kan väl åtminstone lägga till QBIK, Villastaden och, framför allt, Storfors AIK. Av cupens  100 mest trogna svenska lag så finns det bara ett med från Värmland, nämligen just Storfors, som deltagit vid 23 tillfällen med 40 lag.  Det verkar vara en riktigt välskött förening - i år kommer de med tre lag, B15 och G14 och G15. Imponerande!

Jag kollade deras hemsida, och fann att man i sommar haft tre instruktörer från Liverpool som trimmat ungdomarna i fotboll och språk under tre dagar (så nu kommer det att pratas engelska med Liverpoolbrytning i Storfors fortsättningsvis…) Gissar att klubbens mest kända profil är Emelie Löfgren som spelar i Piteås allsvenska damklubb.

[Carpinus]
7/8/14, 6:22 AM
#15

Partille Cup,  världens största handbollsturnering och sportens motsvarighet till Gothia Cup, har just avslutats. Jag har inte sett årets siffror, men  fjolårets turnering innebar rekord med 1 120 lag och över 21 000 deltagare från 44 nationer. Nu är det mellanvecka i Göteborg inför GC, och stadens turistorganisation och näringsliv uppmanar göteborgarna att passa på att turista i sin egen stad i väntan på nästa invasion. Frågan är hur motiverande det är att ge sig in i stenöknen när SMHI talar om temperaturer på 27 grader i veckan? Fast det är klart, en båttur ut till Göteborgs skärgård skulle man väl kunna tänka sig…

[Carpinus]
7/9/14, 12:22 AM
#16

#5 Har en känsla av att prestigen i måndagsmatchen har ökat en aning i kväll…

[Carpinus]
7/10/14, 12:54 PM
#17

Anders från Råå utanför Helsingborg är en riktig eldsjäl vad gäller Gothia Cup. Han har varit med varje år de 40 år turneringen körts (fem av gångerna utan eget deltagande lag). 

Varje år delas ett stipendium till Årets bäste idrottsledare ut, och redan första gången gick det till Anders. Han har förstås en del upplevelser att dela med sig av, t.ex. den där gången för tjugo år sedan då han på en ledarkonferens träffade en ledare i sextioårsåldern från Guatemala som aldrig  varit utanför sitt lands gränser tidigare. Eller den där ledaren från Kanada som var över hit för trettio år sedan och som han växlat julkort med varje år sedan dess trots att de inte återsetts efter den gången.

Fyrtio år som ledare måste innebära att Anders första årgångar lär vara över femtio år vid det här laget och själva kan ha fått barn och t.o.m. barnbarn som deltagit. Imponerande!

[GIKmio]
7/10/14, 7:06 PM
#18

Det krävs att det finns människor som tar tag i saker och ting annars är risken stor att det inte blir något alls. Tyvärr så uppmärksammas inte sådana människor så mycket.

[Carpinus]
7/13/14, 12:58 PM
#19

#18 Absolut - dessa eldsjälar är värd all beundran!

Nu har första Gothiagänget flyttat in i skolan tvärs över gångstigen. De har inte åkt så långt, de kom i en buss från Borås. Man brukar märka snabbt om det är "busgäng" eller motiverade, tycker att det blivit bättre med åren. Lite gap och skrik på nattkröken är ju inte så farligt, det är ju över på en vecka…

Lagen kommer till ett Göteborg där regnet hänger i luften och det är lite svalare. Men prognoserna för veckan ser inte så alarmerande ut - det har varit värre!

[Carpinus]
7/13/14, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Då var det dags! Ett gäng på väg till invigningen. Tyvärr paraplyväder just då, men det gav sig sedan.

Annons:
[Carpinus]
7/14/14, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kollade som planerat matchen mellan FC Preußen Espelkamp och Sampa Futebol Arte i B16, och någon revansch blev det inte för Brasilien, snarare kunde de åkt på sju mål i baken här också! Nu slutade det 4-0, men tyskarna hade tre rejäla träffar i överliggaren, och lägger man till detta att målvakten var bäst hos laget från São Paulo så säger väl det det mesta om matchbilden.

Laget från Brasilien verkade ha svårt med konstgräset och drabbades av flera skador (felskodda?). Dessutom åkte de på en utvisning i andra halvleks tionde minut. Matchens läckerhet var  Sinan Cavez 1-0, en halvbicykletas  av ren brasseklass!

I gruppens andra match segrade Staffanstorp över  finska Jokelan Kisa med 1-0, men utan att ha sett den matchen så tror jag att FC Preußen Espelkamp  har förutsättningar att gå en bit i B16.

05:07  Nr. 8 - Sinan Civez gjorde mål för FC Preußen Espelkamp (1-0)                                11:59 Nr. 8 i Sampa Futebol Arte fick ett gult kort 
14:34 Nr. 10 - René Freimuth gjorde mål för FC Preußen Espelkamp (2-0)  
41:16 Nr. 8 i Sampa Futebol Arte fick ett gult kort  
41:17 Nr. 8 i Sampa Futebol Arte fick ett rött kort
44:28 Nr. 12 - Hüseyin Savas gjorde mål för FC Preußen Espelkamp (3-0)
60:28 Nr. 11 - Niko Klosa  mål för FC Preußen Espelkamp (4-0) Straff. 
60:35 Nr. 9 i Sampa Futebol Arte fick ett gult kort
60:37 Nr. 43 i S ampa Futebol Arte fick ett gult kort

[GIKmio]
7/14/14, 5:07 PM
#22

Tack för rapporteringen Carpinus. Hur är det med publikintresset?

[Carpinus]
7/14/14, 5:28 PM
#23

#22 Staffanstorp i samma grupp spelade före matchen jag såg, och de hade med sig bra publikstöd, kanske ett hundratal anhängare. De avvek dock efter den matchen, så det var rätt tomt en stund. Sedan fylldes det på igen, men då mest av spelfria lag. Det kom nämligen en regnskur, och eftersom de här matcherna gick på Jitex allsvenska plan så var det ju praktiskt att söka skydd för regnet på läktaren under tak.

"The place to be" med det största intresset är förstås Heden, och jag kommer nog att ta mig en tur åt det hållet om några dagar när det börjar bli slutspelsdags. Blir säkert någon rapport därifrån i så fall.

Något som är bra är att det går att köpa hem  direktsändning av  många matcher. Praktiskt för anhöriga och kompisar som inte kunnat följa med!

[Carpinus]
7/14/14, 5:56 PM
#24

VM-finalen visades på jätteformat i Scandinavium igår kväll. Populärt initiativ bland GC-deltagarna, inte minst bland de tyska gästerna förstås! Gissar att det var lika hög stämning framför skärmarna som i Berlin när segern var klar…

- - - -

Cupens första målskytt blev G19-tjejen Moa Gustavsson, som slog in 1-0 efter en kvart för sitt IFK Norrköping i matchen mot Lindome. Till slut stod Peking som segrare med 4-0 i den matchen.

[GIKmio]
7/14/14, 6:40 PM
#25

När en fotbollsfest tar slut tar en annan vid.

[Carpinus]
7/14/14, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Absolut!

Det här tror jag kan vara dagens höjdare!  Och har den inte kommit ner ännu så står de väl fortfarande där och väntar…

[GIKmio]
7/14/14, 11:18 PM
#27

Vilken härlig turnering för oss fotbollsälskare. Det är hur många matcher som helst. Läste i tidningen att man byggt en speciell arena på Heden enbart för Gothia Cup som kommer att rivas efteråt.

Annons:
[Carpinus]
7/15/14, 8:09 AM
#28

Det är verkligen fotbollsfest på hög nivå!

Tyvärr följer det en del mindre trevliga saker i spåren när så många ungdomar samlas för att bo under lite okontrollerade former. Varje år läser man om lag som drabbats av inbrott i sina övernattningslokaler trots varningar från arrangörerna.

Nu börjar de första inbrottsrapporterna komma in, ett lag som bor i Önneredsskolan har blivit av med mobiltelefoner och surfplattor. En annan sorglig händelse är att någon/några våldtäkter och våldtäktsförsök har skett i samband under tidigare turneringar. Hoppas vi slipper det i år!

När vi ändå är inne på de mindre trevliga bieffekterna av turneringen (hoppas att inte behöva återkomma till dem!) så har arrangörerna beslutat att inte ha något lag inkvarterat i Sjumilaskolan i Biskopsgården. Detta med anledning av skjutandet i området som Polisen inte får bukt med. Arrangörernas beslut har inte oväntat retat lokala politiker, som inte vill kännas vid hotbilden. Många andra har nog den största förståelse gör arrangörernas bedömning i det fallet.

[Carpinus]
7/15/14, 2:35 PM
#29

Projekt Playground FC  i P18 är inte bara ett fotbollslag utan även ett socialt projekt. Det här sydafrikanska gänget från Langa gör ingen hemlighet att de siktar högt. "De är grymma tekniskt och killarna kommer gå all in. Det är bara final som gäller", säger Lina Hellqvist, projektkoordinator i Project Playground till GP.  Och det har börjat bra med seger i de två inledande gruppspelsmatcherna . I avslutningsmatchen i morgon möter de ett redan avhängt lag. Den som vill se laget med det bästa stödet (detta inte minst tack vare smart Facebookmatchning!) söker sig till ÖISgården i Kallebäck klockan 16.30 i morgon.

[Carpinus]
7/15/14, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Mitt följelag i B16 Preussen Espelkamp slog det finska laget med 3-0, medan Staffanstorp besegrade Sao Paololaget med 2-0. Innebär match om gruppseger för direktavancemang mellan tyskarna och skåningarna i morgon. (På tvåan väntar t ett särspel som avgör om de också går vidare.)

[Carpinus]
7/16/14, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Seriefinalen mellan Espelkamp och Staffanstorp blev en välspelad uppgörelse. Espelkamp var väl det bättre laget, men skåningarna bjöd bra motstånd. Bäst på plan var Staffanstorps målvakt, som bl.a. redde ut ett friläge i första halvlek enastående bra - den killen har förutsättningar att gå långt! På Niko Klosas säkert slagna straff i andra halvlek var han dock chanslös, och det blev enda målet i matchen (se bild!).

Apropå målvakter så har tyskarna låtit sina målvakter stå en halvlek var, och hittills har båda hållit nollan.

Nu spelar Espelkamp 1/32-final i morgon mot endera ett engelskt eller ett finskt lag (det finska är Jokelan Kisas andralag, som alltså lyckats bättre än förstalaget som spelade i tyskarnas grupp). Staffanstorp å sin sida möter ett japanskt lag i 1/64-final. Tror att såväl Espelkamp som Staffanstorp har goda chanser att avancera.

Det finska och brasilianska laget spelade 1-1 i jumbofinalen, och det var ju kul att både kunde få med sig en poäng hem.

Till sist måste jag säga att matchdomaren gjorde ett bra jobb. De gör ett otacksamt jättejobb de här funktionärerna - i många fall är de inte mycket äldre än lagen som spelar. De skall  verkligen ha  en eloge - utan dem ingen turnering!

[GIKmio]
7/16/14, 3:48 PM
#32

På drygt två år har tusentals unga tjejer börjat spela fotboll i Moçambique. En av anledningarna heter Cecilia Andrén Nyström som flyttade till landet för två och ett halvt år sedan. Nu gör laget Academia FC debut i Gothia Cup.

http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2430875-cecilia-har-gjort-skillnad-genom-fotbollen

[Carpinus]
7/16/14, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Utsträckte min kvällsmotionstur till ÖIS-gården för att se de omtalade Projekt Playground (också ett socialt projekt som #32). Matcherna var lite sena, dessvärre på grund av att en fransk tjej råkat ut för benbrott i en tidigare match. Såg därför den sydafrikanska laget endast en halvlek, och de var bara  "sådär". De vann dock till slut med 1-0 och är obesegrade, och jag skulle tro att de kan bättre! Enligt uppgift spelade en kille som bara är 10 år (och han såg inte äldre ut!). Stämmer det är det rätt sensationellt, eftersom de ju deltar i B18…

Speciellt mycket åskådare hade laget inte denna gång, men klockan 16.30 på en bana i stans utkanter kanske det inte var att vänta. Vuvuzelagänget var dock igång, och det som var kul de första två minuterna var så lagom roligt när de hållit på en halvtimme. Tror bara att det var de som blåste själva som tyckte att det var kul. För min del bidrog det nog till att jag tassade iväg i halvtid, en aning lomhörd…

[GIKmio]
7/16/14, 7:49 PM
#34

Om han är tio år och spelar med dom som är runt arton år kan man ju undra vad det månde bliva i framtiden. Har ju hört talas om att det finns dom som varit tre år yngre, men detta..

Annons:
[GIKmio]
7/16/14, 10:35 PM
#35

#33  http://sv.wikipedia.org/wiki/Vuvuzela

Sten Broman kallade dragspel för djävulens instrument. Frågan är vad han skulle ha kallat detta. Var väldigt jobbigt ljud att lyssna till under VM 2010.

[Carpinus]
7/17/14, 7:22 AM
#36

#34 Absolut! Samtidigt blir man lite betänksam, för det skiljer ju en del i fysik, med tillhörande skaderisk. Fast de här killarna lever ju under tuffa omständigheter och är kanske mera orädda än våra tioåringar.

Jag har visserligen hört talas om Project Playground tidigare, men deras deltagande i Gothia Cup har fått mig att vilja veta mer om organisationen, som  bildades av den tidigare stjärnmannekängen  Frida Vesterlund och Sofia Hellqvist (den senare ju på väg in i vårt kungahus).  Fotbollen är bara en del i hjälparbetet, men en viktig del.

T.o.m. människor som skriver saker som "använd tiden och pengarna till något vettigare, som att stoppa svälten i världen eller försöka rädda jorden"  kanske kan fås att inse att fotboll inte bara är glassiga världsmästerskap…

[Carpinus]
7/17/14, 7:25 AM
#37

#35 Jag har aldrig varit i närheten av en vuvuzela förut, och hoppas slippa det i fortsättningen också! Videon visar att även utbildade musiker går bet på den här plasttrumpeten…

Tur att Brage inte kommit på tanken att plocka in några näverlursblåsare på sina matcher!

[Carpinus]
7/17/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Så har då Espelkamp tagit ytterligare ett steg i turneringen, och spelar 1/16-delsfinal i Kungsbacka i e.m. mot segraren FC Hamlet-Värmbol (0-0 , pågår men  står som "pausad" i andra halvlek).

Espelkamp vann säkert mot Jokelan Kisa 2, efter att Kevin Herrman gjort mål på hörna i andra halvlek. Tyskarna har ett lugnt och säkert försvarsspel, men framåt har det låst sig i de två senaste matcherna. Skottförmågan från de första matcherna har man inte sett mycket av på slutet. Tyvärr blev lagets kanske  främste spelare framåt, 10 Freimuth, skadad i andra halvlek, och det ser inte bra ut för hans del inför fortsättningen. Ett svårt avbräck för laget i så fall!

Har nu sett Espelkamp i tre matcher, men deras vidare öden får jag följa i matchprotokollen, eftersom återstoden av matcherna i B16 går på platser dit där är struligt att komma för min del.

Skapligt med publik på matchen, mest finska fans. Fast publikmatchen gick på Åby 1, där hemmalaget Fässberg inför välfyllda läktare besegrade tyska SC Weile med 3-2 i B18 och möter inga mindre än Project Playground på Överåsvallen i e.m. i 1/16-delsfinal. Funderar på att trots vuvuzelorna och dra mig dit.

I övrigt förtätas matchprogrammet, och ett besök på Heden lockar! Fortsätter rapportera, även om det kanske bara är du GIKmio som läser…

Bilden: Niko Klosa slår en bra frispark, som dock blir resultatlös.

[Carpinus]
7/17/14, 12:53 PM
#39

#38 Det blev Värmbol som nog rätt sensationellt gick vidare efter 3-0 mot Hamlet. Vet inte vad som hände där, om matchen avbröts (Hamlet hade fyra varningar) eller om det avgjordes på straffar. Hamlet hade 24-0 efter sina tre gruppspelsmatcher (varav två segrar med 11-0!), medan Värmbol gått vidare som tvåa i en annan  grupp. Och nu väntar Espelkamp, som sagt!

[Carpinus]
7/17/14, 1:45 PM
#40

# 31 Staffanstorp, som jag trodde skulle ha bra chans att slå ett lag från Osaka i 1/64-delsfinalen gick på en rejäl mina där och förlorade med hela 7-0!  Japanerna är säkert bra, de har därefter vunnit sin 1/32-delsfinal också.

[Carpinus]
7/17/14, 3:21 PM
#41

Vid en sådan stor turnering som Gothia Cup är det ofrånkomligt att det inträffar en del skador. Arrangörerna är mycket förtegna om den avigsidan av turneringen, men omfattningen anar man av vad Sahlgrenskas pressjourhavande säger till GT: "Vi har ett stort inflöde av skadade spelare från Gothia Cup (och det är flera som har kommit in med just skallskador och är i samma ålder)". Detta med anledning av att en ung engelsman med huvudskada fått vänta en timme på ambulans. Att det är lång väntetid på ambulans blev jag själv vittne till igår vid ÖIS-gården, då en fransk tjej med befarat benbrott fick vänta lika länge på ambulans.  

Apropå faror: som nämns i #28 har Gothia Cups ledning beslutat att inte ha boende i Sjumilaskolan. Detta har kritiserats  på sina håll. Nu kan man läsa i GP att en 19-årig man gripits under första speldagen vid just den skolan med skarpladdat vapen på sig. Tur att arrangörerna är mer vakna än de som bestämmer i stan…

Annons:
[Carpinus]
7/17/14, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

302 min. och 27 sekunder - så länge höll "Fokuslaget" FC Preußen Espelkamp nollan, men 2:27 in på förlängningen kvitterade Värmbol. Dessförinnan hade
Tibor Leon Sander givit tyskarna ledningen i 47 minuten. Tibor Leon ser ut som en centertank á la Uwe Seeler. Han har bra löd i dojan och bra på fasta situationer, bl.a. har han lagt fina hörnor i de tre matcher jag sett laget. Tyvärr är han sämre på bollkontroll och är ingen dribbler. Fast huvudsaken är ju att Sander gör mål! Såg f.ö. att Freimuth som blev skadad på förmiddagen deltog - det tror jag var bra för laget…

Nåväl, det hela gick till straffläggning, och där anade jag att tyskarna skulle vara bättre. Totalt 4-2 till tyskarna innebär att de spelar 1/8-delsfinal i morgon mot Onsala.  

Följde matchen på Internet, och det blev lite förvirrande när en person med samma namn men med fyra olika tröjnummer fått varning fyra gånger. Hade tyskarna klonat en person, eller bytte han tröja fyra gånger för att slippa åka ut? Till slut klarnde det - det var fyra olika personer (många varningar, de har varit väldigt justa tidigare!). Och vem som verkligen hette Michal Boczek av de varnade? Ingen av dem…

[Carpinus]
7/17/14, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

# 42 Så här ser matchhändelserna ut när matchen avslutats och man rättat till felen:

[Carpinus]
7/17/14, 5:26 PM
#44

Fässberg leder med 3-0 i början av andra halvlek mot Projekt Playground. Vuvuzelorna tutar i motvind…

[GIKmio]
7/17/14, 8:26 PM
#45

#41 Det lät inte bra. Tur att man lyckades att gripa den skyldige innan något hände. 

#44 Det är ett väldigt tutande över Göteborg under dessa dagar 🙂

[Carpinus]
7/17/14, 9:28 PM
#46

#45 Ja, men nu är det nog "färdiglurat"! Fässberg vann till sist med 4-0 över vuvuzelorna! Får väl återknyta lite till #7, där jag undrade om Fässberg hade några nya talanger á la bröderna Gustafsson på gång - kanske är det så… 

En kuriositet är att det i år är exakt 90 år sedan Fässberg blev svenska mästare, den sista gången mästerskapet spelades i cupform. Samma höst kvalificerade man sig för allsvenskan, men fick inte gå upp för att klubbens ekonomi inte bedömdes som tillräckligt stabil. Det är alltså inte bara i våra dagar som klubbarna kan ha det knapert…

Fässberg anmälde fyra lag i år. B16 åkte ut i 1/64-delen, men både B13 och B18 är kvar och spelar 1/8-delsfinal i morgon, och laget med utvecklingsstörda ungdomar som spelat i Kim Källström Trophy har redan spelat sin final och vunnit.

Kul, för det är en välordnad förening som fyller 100 om två år!

[GIKmio]
7/17/14, 9:35 PM
#47

#46  Var du där och sa åt dom att nu får det vara nog 😃 Skämt och sido, men gammal klassisk skönsång från läktarplats är inte fel. Det höjer stämningen rejält. Kul för dessa ungdomar att få spela med liv från läktaren. Så det inte är helt tyst.

[GIKmio]
7/17/14, 10:17 PM
#48

51 mål på sju matcher. JSSL Arsenal Singapore 2 B12 är Gothia Cups målfarligaste lag enligt Göteborgs Posten när man läser deras  hemsida. Det är helt lysande.

Annons:
[Carpinus]
7/17/14, 11:30 PM
#49

#47 Nja, idag avstod jag från matchen vis av (hörsel)skadan.  Fast jag retade mig inte speciellt mycket när jag var på matchen igår - jag kände ju till att lurtutarna skulle vara där och kunde valt att stanna hemma! Däremot blev det nog i mesta laget, och jag fick  uppfattningen att spelarna kanske hade gillat bättre att deras fans i stället levt med mer i matchen. Nu verkade de mest fixerade vid lurtutandet, medan spelarna inte verkade bry sig värst mycket om den sortens stöd.

Det var rätt komiskt att se hur personer som inte hörde till projektets "stab" smög sig längre och längre bort från tutandet allteftersom tiden gick, och en del gjorde som jag - försvann ut genom porten…

Tyst på läktarna är det inte på Gothia Cup, pappor och mammor och mormödrar och småsyskon och kompisar stöttar verkligen sina lag, och det är riktigt trevligt! Och det är sällan man hör några burop åt motståndarna - däremot får väl domarna sig en och annan känga ibland…

En annan sak jag tänkt på är att det i de matcher jag sett varit väldigt få filmningar, och  när någon fallit har bara de som varit riktigt skadade legat kvar - de andra vill upp och vara med igen så snabbt det bara går!  Tycker därför  att lagens sjukvårdare kallats in på planen alldeles för sällan. Hade det varit i VM hade det rusat in ett gäng medicinare direkt någon legat kvar - här har spelare legat en lång stund utan att varken domare eller lagledare agerat. Det ser inte så trevligt ut…

[Carpinus]
7/17/14, 11:57 PM
#50

#48 Ja, de verkar vara minst sagt målfarliga! Fast i eftermiddag tog sagan slut när de förlorade med 5-3 i kvartsfinalen mot Stocksund Blå efter straffar (2-2 vid full tid). Men Singaporelaget har inget att "skämmas" för - i matchen innan vann Stocksund med 7-1 mot IFK Göteborg…

[Carpinus]
7/18/14, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Det börjar gå mot finalpass i Gothia Cup, och även om intresset kanske inte har varit på topp här på Fotboll i Fokus så har det ändå varit roligt att tillsammans med GIKmio få rapportera om händelser i och kring den här turneringen.

Var ju rätt kul att kunna hitta ett lag bland 178 andra i B16 och följa det fram till en plats bland de 8 bästa (förhoppningsvis slutar det inte där för Esselkamp!). Kan nämna att klubben även hade ett lag i B15, men där slutade det i 1/16-final.

Espelkamp är en stad med 25.000 innevånare som ligger i Nordrhein-Westfalen och vänort till Borås. FC Preussen-Espelkamp ligger mitt i serien i sin grupp av Landesliga, som är en bit ner i det tyska seriesystemet - skulle tro att det är som trean här hos oss. Med de här juniorerna kan nog klubben se ljust på framtiden - om de får behålla dem förstås!

http://www.preussen-espelkamp.de/

Bild från Wikipedia.

[Carpinus]
7/18/14, 9:12 AM
#52

Guildford Saints från England verkar vara ett bra lag i B16! De är nu klara för semi, efter att ha slagit ut Osakalaget i kvarten med 2-0. Saints har imponerande 31-0 på sina sex matcher. Eftersom laget är på motsatt slutspelshalva som Espelkamp så kan tyskarna dock  inte råka ut för dem innan en ev. final.

[Carpinus]
7/18/14, 10:41 AM
#53

Dags att ta farväl av Espelkamp för i år! De spelade 0-0 mot Onsala, men klappade igenom på straffläggningen, som hallänningarna vann med 4-1. Lite pyrt att åka ur efter att bara ha släppt in ett mål på sex matcher, men det skulle ha behövts lite mer udd i anfallet.

För Fässberg i B18 gick det dock bättre! Man besegrade norska Runar IL med 2-1, och spelar därmed semifinal i e.m. mot Lärje/Angered.

[GIKmio]
7/18/14, 10:50 AM
#54

Alltid tråkigt att åka ur när man spelat många matcher och släppt in få mål. Det har hänt att vissa lag  åkt ut fastän man inte släppt in något mål under ordinarie speltid på hela turneringen för att sedan förlora på straffar.

[Carpinus]
7/18/14, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Det senare hände faktiskt idag, när Guildford spelade 0-0 i kvartsfinalen mot isländska HK1, i de fem första matcherna hade de 31-0. Guildford släppte alltså inte in ett mål på sex matcher, men åkte dit med 4-2 på straffar mot islänningarna - en jätteskräll! Hade tänkt se den matchen, men det blev alldeles för varmt, så jag åkte hem innan den började.

Däremot såg jag en del av matchen mellan J-L Juniors från Japan och CEF Tucuman från Argentina i B15. De små tekniska japanerna vann med 2-1, men det satt hårt inne, segermålet fick de in i slutminuten. Därmed är de klara för semi.

Annons:
[Carpinus]
7/18/14, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Blev alltså en tur in till Heden, men det blev mer för att känna stämningen än för att se någon specifik match. Gothia Cup på Heden är numera mycket av ett tivoli, där det känns som om fotbollen fått maka på sig alltmer för diverse tingeltangel.

Passade på att testa "Taste the world" med mat från olika exotiska länder. Det fick bli en chilensk pirog - den smakade bra! I morgon är det den stora finaldagen, men jag tror inte att jag kommer att vara på plats. Men man skall aldrig säga "aldrig"…

På bilden syns paradgatan, och t.v. ligger SKF-Stadion, enbart uppbyggd för de stora slutspelsmatcherna. Skymd bakom den provisoriska arenan ligger bandyplanen, där GAIS spelade allsvensk bandy fram till i vintras. I bakgrunden skymtar Ullevi.

[Carpinus]
7/18/14, 4:26 PM
#57

Med så många deltagande lag är det klart att arrangörerna måste ta till automatgenererad text ibland, och då kan det bli lite fel. Så här presenteras t.ex. hemmalaget Lärje Angered:

"Lärje Angered kommer från Box 2054, som ligger ungefär 220 km från Göteborg, där Gothia Cup spelas. Från området kring Box 2054, kommer också 16 andra klubbar (Bl.a: Åhus HBK, Nosaby IF, Ifö Bromölla IF, IFK Hässleholm, IFK Knislinge, Kristianstad BoIS, Mjällby AIF, Farstorps GOIF/Hästveda IF, Tyringe IF och IFK Osby) som kommer att delta i Gothia Cup 2014."

[Carpinus]
7/18/14, 4:38 PM
#58

En ledare för ett Gothia Cup-lag har häktats efter ett bråk i natt  på Hisingen mellan ett lokalt gäng och övernattande på en skola. En av gängmedlemmarna skall ha knivskurits och förts till sjukhus.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2432813-gothia-spelare-om-knivdadet

[Carpinus]
7/18/14, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Fässberg klaradde inte av att återupprepa bedriften för två år sedan, då de vann P18. Den här gången blev Lärje Angered för svåra i kvarten. Klubben från östra Göteborg vann med 2-0 efter att Fässberg åkt på en utvisning  i början av andra halvlek.

Och så dök råskinnet Michal Boczek upp igen (se #42), nu i ett helt annat lag…

[GIKmio]
7/18/14, 5:13 PM
#60

#59 🙂 Bara ett gult kort. I förra matchen fick han fyra.

[Carpinus]
7/18/14, 5:18 PM
#61

#60 Ja, men han är inte färdig än! Det är en dag i morgon också….🙂

[Carpinus]
7/18/14, 5:31 PM
#62

#58 Angående knivbråket säger cupens altmeister Dennis Andersson att han aldrig varit med om något liknande förut i turneringens historia. Han upplever att det skett en drastisk samhällsförändring under de senaste tio åren.

"Då hade vi inte ens något som heter säkerhetsgrupp. I dag jobbar vår enskilt största grupp med just säkerhet. Det är en väldig utveckling åt fel håll", säger han till GT.

En typ av incident som inträffar årligen är att anhängare och släktingar till  förlorarna ger sig på motståndare och domare efter matchen. Igår inträffade detta i B14 på Överåsvallen, där Skoftebyn från Trollhättan slog ut Alshebab SC från Irak på straffar. Efteråt stormade arga supportrar in på planen och jagade domarna, varför polis fick tillkallas.

(Skoftebyn klarade sig fram till semi, där Brommapojkarna dock blev för svåra.)

Annons:
[Carpinus]
7/18/14, 10:46 PM
#63

Börjar bli tomt på gatorna här nu i takt med att lagen drar hem. En del för att slicka sina sår, andra ganska belåtna. Några av de lyckliga som ännu är kvar i turneringen har gått och lagt sig tidigt efter att ännu en gång ha tragglat igenom taktiken inför finalspelet i morgon. Gissningsvis sovs det lite oroligt i de gängen…

Kanske är det 1/5-del av övriga som stannat kvar, främst de som har familjerna med sig. Nu har träningsoverallen med lagnamnet packats ner och ersatts av personliga kläder, och om man inte skall gå på finalerna och avslutningen så lockar förstås Liseberg! Några dröjer sig kvar till på söndag, enstaka biter sig kvar till på måndag morgon, men inget kan dölja det faktum att turneringen obönhörligen går mot sitt slut. Fast minnena kommer ju att finnas kvar - minnen för livet! För de flesta deltagarna väntar ingen stor fotbollskarriär, en hel del har säkert lagt av inom några år. Men ett fåtal av dem kommer att lyckas, och kommer att läggas till namn som Adebayor, Pirlo och Shearer i turneringens Hall of Fame!  #0

[Carpinus]
7/19/14, 12:04 AM
#64

#63 Kanske underskattade jag antalet kvarvarande! Det är rätt mycket fylla här utanför nu, tydligen är det en Gothia Cupfest på Scandinavium. Nu är det inte bara GC-deltagare på festen, och alla fulla utanför har säkert inte varit med i turneringen - men många av dem, det hör man på pratet och dialekterna.  Lika trist varje år…

[Carpinus]
7/19/14, 2:49 PM
#65

#53 Onsala verkar vara bra straffläggare! I finalen i B16 mot isländska HK1 stod det 0-0 vid full tid. Därmed blev det straffläggning, som Onsala vann med knappa 6-5. Lite synd om islänningarna, men isländsk fotboll verkar vara på gång - det såg vi ju i VM-kvalet också!

[Carpinus]
7/19/14, 7:20 PM
#66

Nästan lite rörande att från balkongen se hur grannskapets "egna ungar" återerövrar skolgård och kvartersplan efter att Gothiafolket lämnat. Många av de här barnen och ungdomarna kommer aldrig att spela i något seriesystem, vilket inte hindrar att de älskar att spela boll i timtal. Också ett bevis för förtrollningen med fotboll!

[GIKmio]
7/19/14, 8:35 PM
#67

Fotboll betyder så mycket för många. Men för många blir fotboll som karriär bara  en dröm. Men härligt att alla kan älska fotboll och att fotboll förgyller vår vardag.

[Carpinus]
7/20/14, 7:26 AM
#68

Ja, verkligen! Sedan är det märkligt hur färdighet i fotboll i ungdomen kan ge goodwill även långt fram i livet, och inte bara för stjärnorna. Det är inte sällan man hör om personer långt upp i pensionsåldern att "han var väldigt bra fotbollsspelare" och "han kunde ha blivit något om han bara satsat" o.s.v.  

Kanske kommer det år 2074 att sitta gubbar eller gummor på ljugarbänken på någon liten ort i Småland och minnas den där smörpassningen någon av dem slog mot ett tunisiskt lag på i Gothia Cup på Heden den varma sommaren 2014. Det känns trösterikt att tänka på…

[Carpinus]
7/20/14, 8:04 AM
#69

Dessvärre ha tjejerna blivit dåligt uppmärksammade i min bevakning av Gothia Cup. Därför känns det bra att läsa att flicklagen redan inom de närmaste åren kommer att få mer utrymme i Gothia Cup, från 30% flicklag idag mot 40% inom bara några år, enligt arrangemangets generalsekreterare Dennis Andersson.

En något mer tveksam nyhet enligt mitt förmenande  är att man redan nästa år tänker introducera en virtuell FIFA-spelsturnering i samband med Gothia Cup. Enligt min åsikt strider det mot tanken att få unga att röra på sig, dataspelsturneringar finns det ju i många andra sammanhang! Att ha ungdomar sittande inne i Scandinavium i ljusa sommaren för att spela dataspel tycker jag är att gapa över för mycket från arrangörernas sida.

https://www.gp.se/sport/fotboll/1.2434303--99-procent-har-varit-fantastiskt-

Annons:
[GIKmio]
7/21/14, 8:58 AM
#70

#69 Nej dom ska ut i solen och röra på sig. Dessutom har man sett bilder där dom sitter i timmar och häver i sig massa läskedryck.

[Carpinus]
7/21/14, 4:20 PM
#71

Jag vill inte fördöma någon så sett, men det känns trots allt inte som dataspelandet har något gemensamt med verklig fotboll. Låt dem som vill leka med dataspelandet, men varför skapa  gemenskap  mellan verklig fotboll och den virtuella skapelsen?

[GIKmio]
7/21/14, 9:17 PM
#72

Jag tycker att Gothia Cup ska innebära levande fotboll. Sedan kan man ha tävlingar i dataspel i andra sammanhang.. För övrigt är det riktigt kul att spela FIFA på datorn men under sommaren vill man helst vara ute 🙂

[Carpinus]
8/9/14, 12:27 PM
#73

Det finns människoöden som man står med gapande mun inför! Som Abdi Abdirahman, som var med och vann Gothia Cup för 16-åriga killar åt Onsala BK i år. För 15 månader sedan, då han levde i Ogadenprovinsen,  hade han inte sett en gräsplan. Då började han sin långa resa, genom öken och över hav, där han såg medresenärer dö. Via ett flyktingläger i Italien kom Abdi till Onsala, där hans fotbollstalanger tagits tillvara.

"Allt går om man tror på det", säger han.

http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2440054-fran-ogaden-till-onsala

[GIKmio]
8/10/14, 8:55 AM
#74

Det är många olika människoöden. Men det är många spelare från många olika länder runt hela världen också.

[Carpinus]
8/10/14, 9:22 AM
#75

För några år sedan jobbade jag tillfälligt i en hall där fotbollsträningar för ensamkommande flyktingbarn pågick och såg då flera riktiga talanger som jag hoppas några föreningar senare bundit till sig.

Kollar man på nätet ser man att det anordnas fotbollsturneringar på flera håll i landet för den här kategorin ungdomar. Förhoppningsvis kommer några av dem att dyka upp i Gothia Cup, precis som Abdi.

http://rbuf.se/nyheter/lyckad-fotbollsturnering

[Carpinus]
1/21/15, 11:15 PM
#76

Anmälningarna till Gothia Cup 2015 strömmar in!

Lagom till jul meddelade en av cupens samarbetspartners att man skeppat 2000 par fotbollsskor från givare i Sverige till unga afrikanska fotbollsspelare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: