Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 3370 ggr
[Carpinus]
7/17/14, 8:42 AM

Tummen upp!

En rubrik som går att  återvända för goda insatser av fotbollsspelare- eller lag, och inte enbart på planen.

Annons:
[Carpinus]
7/17/14, 8:56 AM
#1

Jag lyfter första tummen  för tyske Mesut Özil, som via organisationen "Big Shoe" skänker sina vinstpengar från VM, 2,7 miljoner,  till sjukvård för brasilianska barn. Därigenom bekostar han bl.a. 23 operationer för drabbabde ungar , och till detta skall läggas att han redan innan VM bekostat operationerna för 11 andra barn.

[GIKmio]
7/17/14, 4:48 PM
#2

Det var någon fotbollsspelare jag läste om på 80-talet som ställde upp och hjälpte barn. Om det nu var att dom var sjuka eller hamnat snett ska vara osagt.  Men en fin gest det också.

[Carpinus]
7/18/14, 8:41 AM
#3

Mera hyllningar! Den här gången till  Askims G17-tjejer  i Gothia Cup.  Efter att ha varit med och  förlorat regelrätt mot "Girls 4 change" från Zambia med 5-0 blev en av tjejerna i Askimlaget så tagen av hur fattigt Zambiatjejerna hade det så hon drog igång en insamling  via Facebook. Med hjälp av privatpersoner och sponsorer lyckades hon och hennes lag samla in rejält med kläder och annat till de nya vännerna från Zambia. Kanske är detta Gothia Cups allra finaste effekt - att världen kommer lite närmare…

(Askimstjejerna verkar enligt bilderna i tidningen ha fått fina höftskynken från Zambia som gengåva, så nu kommer kanske höftskynke att ersätta shortsen som sommarens modeplagg i Askim!)

[Carpinus]
8/11/14, 8:53 PM
#4

Tummen i vädret för Zlatan som skänkte 350.000 kronor till det svenska landslaget för  spelare med lindrig utvecklingsstörning och därmed säkerställde deras VM-resa.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/zlatan-skankte-350-000-till-okanda-landslaget/

[GIKmio]
8/12/14, 9:44 AM
#5

Ja tummen upp för Zlatan. Hoppas flera hänger på framöver med liknande ändamål. Hoppas att massmedia följer detta gänget så att vi får tillfälle att följa dom och rapportera deras VM-äventyr.

[GIKmio]
8/12/14, 9:01 PM
#6

Zlatans insats har verkligen gett verkan på Sportbladet. 77 stycken har dessutom rekommenderat artikeln på Facebook och det ökar hela tiden.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article19353194.ab

Annons:
[Carpinus]
8/20/14, 11:04 AM
#7

John Guidetti är en av de svenska fotbollsspelare som det talas mest om, trots att han försvann tidigt från svensk fotbollsmark (bortsett från ett lyckosamt inhopp i BP) och inte heller är seniorlandslagsmeriterad. I dagarna skrivs det om att Guidetti är på väg bort från Manchester City, och Dynamo Moskva är ett av de lag som nämnts som ny adress.

Vad som kanske är mindre känt om denna unge man (han är faktiskt bara 22) är att han tillbringat delar av uppväxten i Afrika, och att han inte glömt bort sina gamla fotbollskompisar i Kibera, Kenya. Genom sin välgörenhetsstiftelse Guidetti  Foundation stödjer han sedan flera år tillbaka unga talangfulla kenyanska spelares väg mot en karriär som fotbollsspelare. Värt att lyfta på kepsen för!

[Carpinus]
8/31/14, 7:13 AM
#8

Informativa hemsidor är värda att uppmärksammas, och IS Halmia tycker jag är ett föredöme i det sammanhanget! De använder sig dessutom av flera andra kanaler för att föra ut sin information.

(Klubben har f.ö. ett spännande möte i Svenska Cupen att se fram emot, när nyblivna CL-laget MFF kommer på besök i en hängmatch i andra omgången. Datum är dock ej fastställt - MFF har det ju tajt i matchschemat just nu.)

[Carpinus]
10/22/14, 11:16 PM
#9

Att spelare byter matchtröjor efter större matcher är ju vanligt, men nu har en ny trend börjat sprida sig där fansen vid matcher mellan lag från olika länder byter klubbhalsdukar med varandra efter slutsignalen. Det är absolut värt en uppåtvänd tumme!

  http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article19737091.ab

Catwoman
10/24/14, 2:31 PM
#10

Tummen upp för en regering som håller sina vallöften om ökade anslag till idrotten. (ironi)

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Carpinus]
11/8/14, 11:06 AM
#11

Ta det finaste som finns inom svensk lagidrott: organisation, omsorgsfullhet och omtanke och stöp om det i mänsklig form och du får Tommy Söderberg! Vilken ledare, och vilken personlighet! Inte minst älskar jag hans sätt att uttrycka sig, som i den länkade intervjun: "Henke säger att han älskar att vara tränare. Jag blir glad av det. Jag tycker att han har en härlig "approach" också när han står där vid sidlinjen. Han har någonting. Jag gillar när toppluvan syns." Tommy  kan verkligen måla med ord!

http://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/soderberg-man-inser-hur-bracklig-man-ar/

[Carpinus]
12/11/14, 6:07 AM
#12

En liten blomma till ungdomarna Bawan och Gabrielle som på egen hand arrangerar en fotbollsturnering under Lucianatten för att hålla förortsungdomar borta från gatan. Intäkterna från entréavgiften  går till Läkare utan gränser samt FN:s hjälporganisation för de drabbade i Mellanöstern.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/molndalharryda/1.2570934-fotbollsnatta-anordnas-igen

[Carpinus]
2/7/15, 11:58 AM
#13

Tummen upp och grattis till gamla fina Landskrona BOIS, 100 år idag!

http://www.expressen.se/kvp/sport/smith-100-aringen-som-vill-kliva-framat/

Annons:
[GIKmio]
2/21/15, 4:14 PM
#15

#14 Vi får hoppas att han kryar på sig..

[Carpinus]
3/3/15, 2:02 PM
#16

Det finns en intervju med Marta i Kvällsposten idag. Läs den!

http://www.expressen.se/kvp/sport/vad-ska-jag-gora-lata-dem-lida-aldrig/

[GIKmio]
3/4/15, 6:33 PM
#17

Tummen upp för tiden som springer iväg och vi kommer närmare och närmare det svenska seriespelet.

[Carpinus]
3/25/15, 11:31 AM
#18

En kanonidé tycker jag, som själv sett begåvningar på fotbollsträning för asylboende ungdomar:

"Malmö FF vill utveckla sin verksamhet. Nästa steg är att erbjuda träningar för ensamkommande flyktingbarn.

– Det handlar om att hitta en aktivitet förutom studier för att komma in mer naturligt i samhället, säger Jan-Olov Kindvall till Sydsvenskan."

http://www.expressen.se/kvp/sport/sa-ska-malmo-ff-hjalpa-flyktingbarn/

[Carpinus]
4/13/15, 1:37 PM
#19

"Mormor i Skövde eller farfar i Kiruna ska kunna se barnbarnen spela fotboll. Stockholms fotbollförbund skapar en ny mötesplats på internet, där 200 matcher från Sankt Erikscupen ska livesändas under året. Därtill ska 50 000 ungdomar lockas in i ett stort socialt nätverk." 

Bra initiativ! 👍

http://www.dn.se/sthlm/socialt-natverk-och-webb-tv-ska-lyfta-ungdomsfotbollen/

[Carpinus]
5/9/15, 6:40 PM
#20

Tummen upp för Mattias Arvidssons inlägg i Helsingborgs Dagblad om vad fotbollen har givit honom. Det gick direkt till mitt hjärta, mer än något tifo skulle kunna göra.

Annons:
[Carpinus]
5/21/15, 9:44 PM
#21

Snygg gest av John Alvbåge, när han i direktsändning hyllade Hasse "Ravelli" Lundström i Grunden Bois som avlidit i veckan.

[Carpinus]
6/1/15, 8:49 AM
#22

"När Oskar Ryberg, 12, under lördagen drabbades av njurbäcksinflammation blev han extra ledsen. Han skulle nämligen missa en träning med favoritlaget IFK Göteborg och inte heller få en bild med Svenska cup-pokalen.

Då skickade klubben pokalen till Oskar i stället.

– Jag blir rörd, för det betydde verkligen mycket för Oskar, säger Oskars pappa Jimmy Ryberg till GT."---

GT

[Carpinus]
6/1/15, 12:33 PM
#23

#18 "Det görs många olika försök att integrera invandrare i det svenska samhället. Ett lite mer ovanligt exempel finns i Östra Ryd i Söderköpings kommun. Där har ensamkommande flyktingungdomar räddat byns juniorlag i fotboll."---

SVT Öst

[Carpinus]
9/26/15, 7:02 AM
#24

#21 Ännu en tumme för John Alvbåge, den här gången för hans sköna repliker på Anders Svenssons utbrott efter matchen i torsdags.

[Carpinus]
11/24/15, 12:18 AM
#25

_"På idrottsgalan i Uppsala i torsdags fick Sevana Bergström priset Årets eldsjäl - för sitt arbete med projektet Ronjabollen. Nu startar hon en fotbollsklubb."---

"Ronjabollen är ett projekt som går ut på att ge tjejer som står långt i från idrottsrörelsen att möjlighet att börja idrotta. Nu har projektet kommit så långt att Sevana Bergström bestämt sig för att starta ett lag till nästa år.
– Sen vi startade har jag träffat över 500 tjejer. Idag har vi varje vecka 60 tjejer som är med i Ronjabollen. I laget kommer vi ha 22 tjejer i A-laget och 15 tjejer i bredlaget, säger hon."---_

SR

Bra initiativ! Tummen upp

Martin
11/24/15, 11:46 PM
#26

En tumme upp för Zlatan som "i sin ungdom" byggde en fotbollsplan (Zlatan Court) på Rosengård, på den gården han växt upp. Upplyst även på natten. (Rykten gör förvisso gällande att dåvarande sponsorn Nike betalade de 2 miljoner den kostade).

Inför morgondagens match i CL så gästar Zlatan med sitt PSG Malmö FF. Biljetterna i stort sett slut och då har han hyrt in storbilds-tv för att visa på Stortorget där man räknar med några tusen åskådare, med skapligt väder kanske mellan 5.000-10.000. Samarrangemang med kommunen som hakade på när de fick nys om det och fyller ut kvällen med artister från kl 17.

Utöver det skänker han 7.000 tröjor med tryck, städerna där han har spelat. (länk: http://8till5.se/2015/11/23/zlatan-skanker-7-000-trojor-till-drivkraft-malmo/) Tröjorna har han skänkt till "Drivkraft Malmö" och de säljs både på Stortorget samt i MFF-shoppen. Drivkraft Malmö är en läxhjälp och fadder/mentorskap för ungdomar i årskurs 6-9 samt deras familjer.

mvh Martin

[GIKmio]
11/25/15, 4:25 PM
#27

Tummen upp till er alla  på fotboll i fokus som skapar inlägg och deltar i diskussioner. Ett stort tack till er.. Hoppas att fler kommer att delta framöver. Det är så mycket roligare och intressantare ju fler som är delaktiga.

Annons:
[GIKmio]
8/5/16, 9:28 PM
#28

Den jag nu vill ge tummen upp för är ingen fotbollsspelare ( kanske han var i sin glans dagar? ) Men ett jättestort tack till Nomen Nescio, vår medlem här på fotboll i fokus, som alltid finns där praktiskt taget varje dag med sina analyser, och intressanta inlägg om det handlar om ungdomsfotboll eller seniorfotboll, spel i lingonserien eller i Champions Leauge.. Ett stort varmt tack till dig och även till Martin och några till som dyker upp ibland.

[Nomen Nescio]
8/6/16, 8:39 AM
#29

#28 Tack, jag blir änna generad! Tycker det är synd att sportsidorna generellt lockar till sig så få intresserade. Du har gjort ett hästjobb här, tyvärr är stödet dåligt, och än sämre lär det bli sedan Leffe lämnat oss. Men vart tog  övriga Medarbetare vägen?

Upp till toppen
Annons: