Annons:
Etikett24-notiser
Läst 1331 ggr
[Carpinus]
2/3/15, 8:27 AM

Laget som vågar drömma

Vår Sajtvärd har kläckt tanken om att vi skall öka bevakningen av lägre divisioner den här säsongen och dum vore man väl om man inte hakade på! Har därför tittat in i diverse ännu ospelade serier, och i division 2 Södra Svealand fastnade jag för namnet Konyaspor. Hittills har jag förknippat det namnet med turkiska ligan, men uppenbarligen finns det en svensk motsvarighet. Jag gjorde en spaning som ledde till Botkyrka, inte svårt att lista ut när man funnit ut att föreningens fulla namn är Botkyrka Konyaspor KIF, en förening vars resa började 1989. (1)

Det visar sig att den här klubben inte är som klubbar i allmänhet. Där andra föreningar har nödtvungna programförklaringar kopierade efter näringslivets reklamslogans så består Konyaspors målsättning av ett långt dokument om värderingar: allas lika värde, samhällsansvar, motverka utanförskap och rasism etc. När man tycker att det mest börjar lika ett FN-uttalande så hejdar man plötsligt inför dessa rader: "Målen får många utomstående att fnissa, men ingen i klubben fnissar. Här har vi människor som kommer från världens alla hörn och kanter, vissa som flytt undan krig och katastrofer, som haft noll att tro på! Det är människor som vågar drömma, som vågar misslyckas. Människor som ramlat, men alltid rest sig igen. För dem är målen nåbara, för oss är målen nåbara – för vi tror på det vi gör och vi brinner för det vi gör!" Att klubben dessutom inte hymlar med att man skall ta sig till allsvenskan och spela alla sina hemmamatcher "här, i Botkyrka, mitt i förorten" gör ju att man ännu mer lägger namnet på minnet…

Granskar man så laget, från ledning till A-trupp, så får man leta förgäves efter ett enda svenskklingande namn. Det är nästan så man misstänker att laget gått i rasismfällan, fast omvänt, s.a.s. till dess man ser att tränaren heter Anders. Det visar sig vara Anders Ungh , exöstersundare och "i sin ungdom en av länets bästa spelare genom tiderna" somfotbollz.se  skrev häromåret (3). Anders Ungh hade sedan en karriär både inom såväl Stockholms - som Göteborgsfotbollen (bl.a. hos BK Häcken) innan han slog in på tränarbanan. Han gör comeback som tränare efter ett år som tränare för seriekonkurrenten Sollentuna (där tillsammans med inte helt okände Anders Limpar). Sollentuna slutade trea i serien, medan Konyaspor hamnade på nedre halvan. Senast Konyaspor tränades av Ungh var man bara ett poäng från avancemang till ettan, så det är att förmoda att det knyts förhoppningar till den nygamle tränaren.

Med detta lämnar vi Botkyrka Konyaspor KIF för denna gång, men det finns kanske skäl att återkomma när serien börjat. Och om inte, så får det bli när man spelar i allsvenskan - "mitt i förorten"…

(1) http://www.svenskalag.se/konyasporkif

(2) http://www.svenskalag.se/konyasporkif/nyheter/583611/ny-a-lagstranare-2015

(3) http://www.fotbollz.se/?sub=fz_news.asp?id=10206&Sektion=2

Annons:
[Carpinus]
2/4/15, 5:53 PM
#1

Kan nog fortsättningsvis komma ett och annat om Konyaspor på den här länken.

[Carpinus]
4/12/15, 7:09 PM
#2

Konyaspor stötte på ett tufft motstånd i premiären, Sleipner borta, och föll med 1-0.

[Carpinus]
11/23/15, 11:13 AM
#3

Facit 2015: Konyaspor slutade femma från slutet, med ganska tryggt avstånd till kval/nedflyttning. Fast ännu är det en bit kvar till allsvenskan…🙂

Upp till toppen
Annons: