Annons:
Etikett24-notiser
Läst 2833 ggr
[Carpinus]
3/11/15, 12:28 PM

Fotbollens kuriosakabinett -del 7

Hittills har vi hunnit tota ihop en hel radda fotbollskuriosa - den sjätte och senaste finner man här. För den som inte tittat på de här trådarna kan meddelas att här ser vi på fotbollen ur ett lite mer lättsamt perspektiv - alla klacksparkar är välkomna!

Annons:
[Carpinus]
3/16/15, 12:03 AM
#1

Jag vill minnas att vi någonstans på dessa sidor ägnat oss åt fotbollsspelares märkliga skador. I så fall kan vi nu sortera in West Hams Enner Valencia i denna fil. Enner råkade nämligen tappa en tekopp på golvet och därefter trampa på en skärva så att han skar upp stortån. Nu verkar han få stå över någon omgång innan han är på tårna igen. Hur var det Albert Engström skrev? Jo, "Dä nötter ingenting te å bju te här iväla."  Tips från coachen: det finns te på burk också, Enner!

http://www.dn.se/sport/fotboll/skarsar-kan-stoppa-valencia/?l1

[Carpinus]
3/17/15, 8:34 PM
#2

Som vi konstaterat på annan plats har vårt herrseniorfotbollslandslag (vi fick med allt där va?) rasat till historisk lägstanivå på världsrankingen, men så länge vi har Bhutan att inspreras av är det ingen fara! Världens sämst rankade fotbollslag med plats nummer 209 slog nämligen Sri Lanka idag med 3-1 och är därmed klar för nästa omgång i VM-kvalet. Fast Hamrén får gärna fixa en seger innan vi är nere på samma nivå som Bhutan…

Här nedan ser vi f.ö. Bhutan Future Team i aktion.

[Carpinus]
3/19/15, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

År 2001: FC Bayern mot Hamburg, övertid. Bayern får en indirekt frispark inom Hamburgs straffområde. Förutsättning: frisparken måste i mål, annars blir Schalke ligamästare. Patrik "Bjärred" Andersson gör det omöjliga och skjuter rakt genom en kompakt köttmur och in i nät! Han gör sitt enda mål någonsin för FC Bayern, och det resulterar i ligaguld.

"Bjärred" är en av deltagarna i Mästarnas Mästare 2015 som börjar den 29 mars, och han kommer säkert att där få berätta om det här "omöjliga" målet…

[Carpinus]
3/22/15, 8:04 AM
#4

Hörde igår i halvtid mellan Blåvitt och Häcken hur  en lätt uppgiven Häckenledare förklarade den låga andelen svartgula fans på läktarplats med att "de tycker väl att det är jobbigt att åka spårvagn in till stan". Tänkte på det idag när jag läste om danske "Cykel-Klaus", som inte bangar för att svinga sig upp på hojen och trampa 700 mil för att kolla en fotbollslandskamp…

http://jyllands-posten.dk/livsstil/rejser/ECE7540305/%C2%BBJeg-cykler-gladelig-7.000-km-for-at-se-en-fodboldkamp%C2%AB/

[Carpinus]
3/31/15, 1:13 PM
#5

Inför allsvenska starten brukar spelarna ge svar på enkäter om andra lag och spelare. På frågan vem som är seriens värste gnällspik svarade de flesta Mattias Bjärsmyr i Blåvitt. Bjärsmyr i sin tur pekade dock ut Anders Svensson som värre, och fick medhåll - av Anders själv! "Jag kommer inte på någon som är gnälligare än mig", tyckte Svensson. (1)

Men nu tycks Elfsborgaren få upprättelse! På frågan vem som är allsvenskans störste gentleman svarar nämligen 17% "Anders Svensson", och det vinner han överlägset på… (2)

(1)http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/ifkgoteborg/article20439029.ab

(2)http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/allsvenska-spelarna-alm-far-sparken-forst/?bullet=15

[Carpinus]
4/1/15, 9:45 AM
#6

Idag är det ju 1 april, gu´bevars, men mina trötta ögon har inte hunnit skumma igenom sportsidorna idag på jakt efter "aprilspök", som de säger i grannlandet.

Jo, ett narrningsförsök har jag dock funnit: det är Helsingborgs Dagblad som meddelar att man idag har supporteraudition inför den allsvenska starten, detta för att höja nivån på tifonumren. Man välkomnar därför hågade supportrar till Olympiashopen, där en kvalificerad jury skall bedöma supportrarnas färdigheter i följande grenar:

1. Flaggviftning. 2. Hoppande (spänst och uthållighetstest). 3. Sångröst och -styrka.  4. Trummande och taktkänsla.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det infinner sig en förhoppningsfull skara i landet där auditions tycks ha blivit en ny folkrörelse…

Annons:
[Carpinus]
4/4/15, 12:20 AM
#7

För oss som trott att riggade matcher är ett nytt påfund påminner BBC idag om den värsta matchfixningen i brittisk fotboll. Den är inte direkt dagsfärsk utan skedde för på dagen hundra år sedan, långfredagen 1915, då Manchester United och Liverpool möttes i en match som hemmalaget vann med 2-0. Redan innan avspark hade det gått rykten om att det skett märkliga spel, och så småningom framkom uppgifter om att spelare setts göra insatser hos hos bookies. Många spelare straffades, bl.a. delades det ut livstids avstängning till fyra Liverpool- och två Unitedspelare.

Detta ägde alltså rum vid tiden för första världskriget, och flera av de avstängda ryckte strax senare ut i kriget. Efter kriget hävdes deras avstängningar på grund av tapperhet i fält, fast i Uniteds Sandy Turnbulls fall skedde det postumt, eftersom han dött på slagfältet. En av spelarna som hela tiden vägrat att erkänna sin roll i spelskandalen fick dock sitt straff endast sänkt från livstid till en tidsbegränsad avstängning i 30 år, vilket förstås i praktiken var fortsatt livstidsavstängning.

http://www.bbc.com/news/uk-england-manchester-32152534

[Carpinus]
4/4/15, 12:04 PM
#8

"Den förra allsvenska skyttekungen Peter Ijeh hade gjort sitt sjätte mål på fem matcher. Dagen efter stod ordet "sex" med i en tidningsrubrik – och en livrädd Peter Ijeh bommade igen fönster, dörrar och slutade svara i telefon.

– Jag hade många missade samtal från okända nummer, säger Ijeh – som inte visste att "sex" är en siffra på svenska. Han trodde att han anklagats för otrohet eller sexbrott."

Vem kan ifrågasätta Peters misstänksamhet? Vi lever ju i ett sexfixerat land… 😃

http://www.expressen.se/gt/sport/peter-ijeh-stangde-in-sig---hade-last-fel/

[Carpinus]
4/9/15, 12:27 PM
[Carpinus]
4/10/15, 8:23 PM
#10

Vi diskuterade snabba karriärer i en annan tråd, och där är Stig "Vittjärv" Sundqvist värd att nämna. Han värvades, 27 år gammal, från division IV-klubben Vittjärv till IFK Norrköping i maj 1949 enligt Wikipedia.

I en mycket hörvärd intervjuserie på SR berättar Stig Sundqvist att han upptäcktes 1947 när han spelade i en korpmatch mellan SJ-lag. Han fick redan då anbud från Norrköping, men hade svårt att bestämma sig, eftersom han höll på med med nordisk kombination i skidor, spelade ishockey och bandy på vintrarna och mest spelade fotboll på sommaren för att hålla igång.

När han väl bestämt sig för att testa så gick det snabbt: redan dagen efter att han provspelat gjorde han sin allsvenska debut för Norrköping, och sedan dröjde det inte mer än tre veckor innan han blev uttagen i landslaget.

Året efter gjorde Sundqvist succé i Pressens lag och kom med i det landslag som tog brons i VM. Efter VM blev han proffs i Roma, där han spelade i två säsonger. Från korpen till Roma på 1,5 år - det var rätt snabba ryck!

En knäskada gjorde att Stig Sundqvist fick återvända hem, men när han var återställd från skadan fick han enligt den tidens proffsregler inte spela i allsvenskan. Istället skolade han om sig till tränare, och var bl.a. med om att föra upp Jönköping i allsvenskan 1969.

[GIKmio]
4/10/15, 8:52 PM
#11

En annan spelare som fick en rejäl skjuts i sin karriär under endast en vår var Tomas Brolin. Han värvades från GIF Sundsvall till IFK Norrköping inför säsongen 1990. En succévår i IFK Norrköping innebar att han togs ut i VM-truppen till VM i Italien och målskytt i VM-premiären mot Brasilien. Sedan var Brolin förlorad för svensk klubbfotboll och flyttlasset gick till Parma i Italien.

Tomas Brolin

[Carpinus]
4/10/15, 8:56 PM
#12

#11 Ja, det var också en kometkarriär! Tomas Brolin  och "Vittjärv" har Giffarna gemensamt f.ö. - åren 1955-58 var Stig Sundqvist spelande tränare för den klubben, fast det var förstås långt före Brolins tid.

[Carpinus]
4/10/15, 9:06 PM
#13

Henke Larsson Högaborg (div 3) 1991-Helsingborg 1992-Feyenoord 1993 är ju också ett mer nutida exempel på blixtkarriär.

Annons:
[Carpinus]
4/10/15, 9:12 PM
#14

#10 Dan Sahlin hade mycket gemensamt med "Vittjärv", t.ex. att han höll på med vinteridrottande (VSK i bandy) och fotboll i lägre serier innan han kom till allsvenskan och Hammarby som 27-åring och hann bli landslagsman och utlandsproffs även han.

http://www.fotbollskanalen.se/proffsdrommen/gick-fran-division-6-till-landslaget---hyllar-proffsdrommen/

[Carpinus]
4/10/15, 9:27 PM
#15

Ett sista exempel: Patrik "Bjärred" Andersson hör man ju på smeknamnet varifrån han kom, division IV-laget Bjärred.

Visst har vi många strävsamma småklubbar att tacka för våra stora stjärnor!

[Carpinus]
4/13/15, 11:53 AM
#16

Kollade skytteligan i år, och fram till måndag morgon har hittills 43 mål gjorts. Av dessa har fyra satts av egna produkter, Filip Dagerstål och Christoffer Nyman båda IFK Norrköping, Marcus Rosenberg MFF samt Johannes Vall Falkenberg. Säger väl en del om rörligheten i spelartrupperna.

[Carpinus]
4/14/15, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

 Muhammed Ali Khan är känd som mittback i Halmstads BK, tidigare utlandsproffs och mångårig spelare i BK Häcken. Nu tar han steget in som företagare i och med att han köpt bolaget Biten, som driver verksamheten på den välkända barken Viking.

"Jag ser potentialen i det här. Jag vill vara med och bidra till Göteborg, till min stad. Det ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill skapa en mötesplats för ett hållbart Göteborg, som i dag har blivit tuffare. Jag vill att olika grupper ska kunna möta varandra här, äldre och yngre, om det så är för ett studiebesök, en rundvandring, ett event eller för att njuta av något gott att äta i solnedgången tillsammans på däck", säger han i en GP-intervju.

Barken Viking (Foto Carpinus.)

[Carpinus]
4/16/15, 9:22 AM
#18

Lars-Olof Mattsson är en tränare av den gamla stammen, som sällan verkar göra väsen av sig. Förvåningen var därför rätt stor när han efter en framgångsrik period på stående fot lämnade sin post som förbundskapten för Sierra Leones landslag häromåret, men han förklarade det med  att det var för mycket "politik och korruption". När det året efter avslöjades en härva med uppgjorda matcher i landet konstaterade L-O  torrt att han inte var det minsta förvånad. (1)

Mattsson kommer från en lite unik värmländsk tränargeneration. Kölakillen dök upp i hälarna på "Svennis" och Gunder Bengtsson, och i likhet med "Svennis" höll han till i Säffle och Degerfors till att börja med (även om det blev Säffle FF och inte Sifhälla för L.O). Ännu en likhet med Eriksson var att det därefter bar iväg till västkusten för Lars-Olof, där han bl.a. tränade lag som Västra Frölunda, Ljungskile och Häcken. Han är även hunnit med ett svenskt landslagsuppdrag som förbundskapten för U-21.

Oddevold är ett annat lag som L-O tränat tidigare, och när det blev tränarproblem där förra året kontaktades åter Mattsson. Det gick så bra att man nu har skrivit tvåårskontrakt. "Jag är den enda livs levande varelsen som tränat FCT, LSK och Oddevold",  konstaterade han då för Bohuslänningen.(2) Och serieupptakten i söderettan kunde inte gått bättre, då man bortabesegrade meriterade Landskrona med 1-0. På presskonferensen efteråt tyckte blygsamme Mattson att Landskrona varit det bättre laget och att segern "känts som ett rån", men den tydligen lika generöse Landskronatränaren tyckte inte att Uddevallalaget hade något att be om ursäkt för. "De spelade helt enligt sina resurser", ansåg han. (3)

Här nedan är ett kort klipp från tiden Lars-Olof Mattsson tränade Västra Frölunda. Samma klubbfilosofi står han säkert för än idag, och hans gamla förening Västra Frölunda producerar f.ö. fortfarande talanger (även om de rasat ned i seriesystemet sedan dess).  "Västra Frölunda IF har ett långsiktigt mål och det är främst att utveckla unga talanger och ge dem en kvalitativ fotbollsutbildning", som Tommy Lycén sa när han knöts till föreningen förra året.(4)

---

De klickbara länkarna i inlägget fungerar tyvärr inte, så här är de istället:

(1) http://www.expressen.se/sport/fotboll/mattsson-om-kaoset-enough-was-enough/
(2) http://bohuslaningen.se/sport/fotboll/1.3566320-mattsson-forlanger-med-oddevold
(3) http://bohuslaningen.se/bloggar/1.429550-karins-sportblogg?blogPostAction=view_post&postingId=19.472775
(4) http://fotbolltransfers.com/site/news/39632

[Carpinus]
4/16/15, 11:36 AM
#19

Amir fick idén att starta ett fotbollslag med kurdiskt namn. Han gick till verket i Kalmar, och startade Kalmar Kurdiska i sexan vilket kom att kosta honom ett sexsiffrigt belopp i kronor. Allt såg bra ut till att börja med, och man hade 120 spelare igång på sina träningar. Fast så hände något enligt Värnamo Nyheter: "Men problemen kom att hopa sig. Kusinen och en annan hjälpreda hoppade av sina uppdrag. Arman tvingades sköta allt själv.– Jag var ordförande, tränare, kassör, materialare, det höll inte så länge." Klubben lades ner, och Amir blev rikare - på erfarenheter…

Är det då något han ångrar så här efteråt? VN igen: "Ja, jag ångrar namnet Kalmar Kurdiska, det gav inte spelare som hade rätt inställning och tillräckligt med sponsorer men jag ångrar inte att jag startade klubben, jag är en stolt kurd. Jag har fått 20 nya vänner som respekterar mig och lyssnar på mig när jag ger dem råd. Det har varit lärorikt."

Nu har Amir sadlat om och öppnat grill i Gislaved istället. "Här serveras det dagens rätt och kebab i mängd", rapporterar tidningen. Och vem vet, går det riktigt bra kanske han kan sponsra någon fotbollsförening så småningom? Faktum är att Amir inte utesluter att han kan komma att starta en ny klubb - fast i så fall troligen inte med "Kurdiska" i namnet…

http://www.varnamonyheter.se/artikel/129594/lade-ner-fotbollslaget-och-tog-over-grill

[GIKmio]
4/21/15, 11:15 PM
#20

Chris Nicholl var på sådant målhumör när hans Aston Villa spelade 2-2 mot Leicester 1976  att han inte bara gjorde två mål för Aston Villa utan även gjorde bortalagets båda mål.

Annons:
[Carpinus]
4/27/15, 12:47 PM
#21

Den 22 april hade Glenn namnsdag, och samma dag lades denna låt ut på YouTube. Anknytning saknas inte…

[Carpinus]
5/2/15, 8:49 AM
#22

De kan minsann göra snygga mål i division 7 också! Som här, när Maher Hamid sätter  3-0 i matchen mot Teckomatorp som Medina vann med 3-1.

[Carpinus]
5/3/15, 9:42 PM
#23

Härmed utses Anton Hassinggard Pedersen i danska VSB Fotbold IF:s U8-knattelag till mottagare av Kabinettets nyinstiftade Fair Play Trophy. När snörningen på fotbollsskon gick upp för hans motspelare från Skibet IF Mads Marke Sørensen gick unge Anton ned på knä och knöt skosnöret åt motståndaren.

"En helt fantastisk situation", skriver Skibets lagledare enligt Ekstrabladet. "Domare, spelare, åskådare och föräldrar väntar tålmodigt på att skon blir snörd, och sedan bryter  jubel och applåder loss." Kabinettet ber att få instämma i bifallet.

[Carpinus]
5/6/15, 2:19 PM
#24

Regissören Roy Andersson säger till en fransk tidning att han mycket väl kan tänka sig en framtid som skådis för Zlatan.

"Det verkar inte omöjligt för honom att göra karriär i den här branschen. Vid närmare eftertanke är han redan en skådespelare! Och han är så pass rik att han kan finansiera sina egna filmer", tycker Andersson.

Fast någon karaktärsaktör tror han inte Ibra kan bli.

"Jag ser honom mer i deckare, thrillers och gangsterfilmer. Eller i kung fu-filmer eftersom han är väldigt begåvad inom kampsport. Men han kanske är för stor för den genren", funderar svensken.

Ja, varför inte? Kan Cantona så kan kanske Zlatan också?

Källa: Ttela

[Carpinus]
5/7/15, 5:16 PM
#25

Någon "Snart skiner Poseidon" får inte tona ut ur högtalarna vid cupfinalen den 17 maj. Detta eftersom det är en final som Svenska fotbollförbundet arrangerar och inte att anse som en vanlig hemmamatch, enligt GT . Inget hindrar dock hemmafansen att stämma upp låten a cappella.

[GIKmio]
5/7/15, 7:11 PM
#26

Vi har på fotboll i fokus under åren ibland kommit in på ett område med en näst intill omöjlig uppgift. Att utse den bästa av dom alla.. Oavsett vilken generation man tillhör så kan man själv välja fritt vilken spelare eller epok som man personligen föredrar. Precis som Torsson.

[Carpinus]
5/8/15, 8:13 PM
#27

Super Leo? Svar: ja.

"Österrikiska fotbollsklubben Austria Wiens maskot, lejonet Super Leo, missar resten av säsongen. Orsaken ska vara att lejonet mer liknade en fyllehund vid lagets senaste hemmamatch", meddelar DN*. Han var helt enkelt full på plan, hävdar tidningen. Klubbens hemsida är mer finkänsliga och skriver att Super Leo kommer att bli borta resten av säsongen på grund av "cirkulationsproblem". (Han gick kanske i cirklar?) En sak är säker: han har rätt namn.

* http://www.dn.se/sport/fotboll/fotbollsmaskot-ska-ha-varit-full-pa-plan/

Annons:
[Carpinus]
5/11/15, 12:48 PM
#28

Lagom till att Pia Sundhage skall presentera den svenska VM-truppen idag kom den officiella VM-låten, "Marken under oss" (kan höras här!). Som gjord för Beachpartyt, men kanske inget som stäms upp av en blågul läktarsektion på VM?

[Carpinus]
5/13/15, 4:03 PM
#29

Alan Shearer, den gamle målspottaren, varnar näthatare så här på Twitter:

"Be warned. Any abuse and I'll come round and give you Newcastle tickets!"

Verkar som om Alan tycker att det är det mest skrämmande straff han kan komma på. Fast kanske är han bara lite missnöjd med dagsläget för klubben som han både spelat i och varit sportambassadör för…

[Carpinus]
5/17/15, 6:59 AM
#30

I skymundan av herrcupfinalen på Ullevi idag spelas det en match på Guldheden i "nästa års" damcup mellan Guldhedens IK och IK Friscopojkarna. De gästande "pojkarna" är namnet till trots tjejer, och de toppar sin tvåaserie som obesegrade i fyra matcher med målsnåla 9-1. Friscopojkarna kommer från Herrljunga och verkar vara en driftig klubb, som t.ex. arrangerar supporterresa till Göteborg för femtio spänn.

Guldhedens IK å sin sida är en anrik Göteborgsklubb, mest känd förstås som Anders Svenssons moderklubb, vilket inte gått obemärkt förbi, där finns bl.a. en Anders Svenssonvallen.  På damsidan håller man till högt upp i trean med fyra vunna på fem spelade matcher. Jag är inte säker på att Friscopojkarna är så familjära med konstgräset på Guldheden Södra 1 så jag tippar att det blir hemmalaget som drar längsta strået, tillresta gästsupportrar till trots.

[Carpinus]
5/17/15, 7:33 AM
#31

Vi har ju i tidigare upplagor av kuriosakabinettet varit inne på namngivande av gator eller platser efter kända fotbollsprofiler. Kanske är det upphetsningen inför dagens Cupfinal som gjort att GP:s fotbollskrönikör Mattias Balkander vill att Skånegatan utanför Ullevi skall döpas om till Torbjörn Nilssons gata (eller -aveny), och att det i anslutning till gatan uppförs en staty föreställande Tobbe lyftande UEFA-pokalen 1992.

Vad som händer med förslaget om Blåvitt förlorar idag är inte helt uppenbart…

[Carpinus]
5/17/15, 6:48 PM
#32

#30 Läser på Guldhedens hemsida att "dagens match bjöd på ofattbar spänning, och slutligen glädje". Saken är den att det stod 0-0 vid full tid, men i förlängningen satte Inez Eriksson det förlösande mål som innebar avancemang för Guldhedens IK. Lycka till i fortsättningen!

[Carpinus]
5/18/15, 1:11 PM
#33

Vi har i ett tidigare kabinett ägnat oss åt att bena ut de svenska partiledarnas favoritlag. När nu Hägglunds Degerforströja hängts undan på KD:s partihögkvarter så har den med stor säkerhet ersatts av en Siriuströja, eftersom nya partiledaren Ebba Busch Thors make Niklas spelar på mittfältet i det laget. (Ebba själv kan väl närmast sägas hålla till i anfallet på högersidan.)

[Carpinus]
5/21/15, 10:26 PM
#34

Jag kan avslöja en hemlighet: jag är inte mycket för tifon och liknande "jål", som man säger i Värmland. Fast det som IK Tuns supporterskara Tun Ultras bjöd på matchen mot Stenkvista i division 5 Södermanland får man inte missa (även om det är lätt att göra det, för det var så kort…). IK Tun vann för övrigt med 6-1, och planen stormades av lyckliga supportrar redan under pågående match.

http://www.sn.se/sport/2.5216/1.3189070

Annons:
[Carpinus]
5/22/15, 8:32 PM
#35

IFK Göteborg är omåttligt nöjda med sina danskar (tror jag det!), så nöjda att laget kommer att fira  Danmarks grundlovsdag den 5 juni. Man har proklamerat den veckan som "Superugen", matchprogrammet i allsvenskan den veckan ser därför lite annorlunda ut i blåvit..,förlåt, rödvit tappning: 

Måndag 1 juni: IFK Gøteborg – Dyrgaarden.
Torsdag 4 juni: IFK Gøteborg – Ælsborgen.
Fredag 5 juni: Danmarks nationaldag.
Söndag 7 juni: Hammerbyen – IFK Gøteborg.

Ett stort problem med danskheten är dock att man tycker att Lasse Vibe är alldeles för svensk - man planerar därför att tatuera in ordet "svensk" på Lasse.

Nedan ses den reklamfilm som kommer att synas på TV4.

Källa GT och Blåvitts, eh, Rödvitts hjemmeside.

[Carpinus]
5/26/15, 5:42 PM
#36

Expressen skriver_: "I ett nytt filmklipp lanserar svenska damlandslaget sin internationella slogan inför VM i Kanada: #clapforsweden. Det är bara ett problem. I engelskan är "clap" slang för könssjukdomen gonorré.
– Vi får upphöra med den här översättningen, säger Svenska fotbollförbundets kommunikationsschef Niklas Bodell."---

"–Vi skrattar lite generat på kontoret, det får jag erkänna, men det handlar inte om någon genomklappning, säger han (Fotbollförbundets kommunikationschef Niklas Bodell).
– För att undvika eventuella risker för missförstånd får vi upphöra med den här översättningen. Sedan hur vi justerar den, eller hur vi gör, det får vara upp till gänget i Sverige. Vi klappar inte ihop för det."_

På detta kan jag ju inte göra annat än att spela Bonnie S:t Clairs "Clap your Hands and stamp your Feet", samtidigt som jag oroligt undrar om jag missat något i innehållet, samt om  även "stamp"  kan ha någon för mig okänd slanginnebörd?

[Carpinus]
6/19/15, 1:12 PM
#37

Någon kan händelsevis ha hängt med i en tidigare kabinettstråd där vi botaniserade bland pizzor knutna till respektive hemorts fotbollslag. Den eskapaden är avslutad, men jag hajade till när jag läste att "Vulkan pizza" blivit en snackis på nätet. "Degerfors" tänkte jag förstås, men den visade sig höra hemma i Piteå. Känns som varumärkesintrång - "Vulkanerna" är ju ett gammalt fint smeknamn på brukslaget! (Man har även haft en supporterklubb som hette så, men den lär ha upplösts.)

[Carpinus]
6/20/15, 8:36 PM
#38

Lite ölskvaller! Hittade nämligen Glenn Hyséns tio i topplista över öl, och var osäker på om jag skulle lägga ut den här eller på öltråden, men eftersom Glenn är en återkommande figur i kabinettet så får det bli här. Inga större knallar på Glenns lista, det är idel kända märken - tror han hellre släcker törsten än leker konnässör… 😉

Med detta sagt blev jag ändå lite förvånad över hans listetta!

Glenns lista.

[GIKmio]
6/26/15, 11:12 PM
#39

Sommaren 1986 spelades VM i Mexiko. Vi minns dom svenska tårarna när det stod klart att Sverige missade VM-festen. Det nordiska hoppet stod nu till debutanten Danmark med radarparet Michael Laudrup och Preben Elkjaer. Laudrup som för övrigt av Sportbladet för någon vecka sedan rankades som Nordens bäste spelare genom tiderna med Zlatan Ibrahimovic som tvåa. Jag själv rankar Danmarks VM-låt från 1986 som Nordens bästa genom tiderna.

[Carpinus]
6/29/15, 12:28 AM
#40

Lisa, 15, är en hejare på att göra tunnlar!  Bara att önska henne lycka till på den inslagna (tunnel)banan…

[Carpinus]
7/6/15, 8:02 PM
#41

Nu har äntligen avspark gjorts, och i den första drabbningen i turneringen möttes Fake Madrid och Tigerhawks. Jag talar förstås om SM i Träskfotboll som just nu spelas i Storuman.

Annons:
[GIKmio]
7/6/15, 8:15 PM
#42

#41 Kanske något för oss svenskar att satsa på. Så kanske vi vinner ett VM-guld också 🙂

[Carpinus]
7/7/15, 8:42 PM
#43

Grabbarna i Mikronesien har en tung period just nu: tre matcher i Mikronesiens Pacific Games gav tre inte helt knappa förluster och totalt 0–114 i målskillnad. Men det gläds över att de är välkomna tillbaka nästa år - tror jag det, de andra gillar väl att ösa in mål…

"0–30 mot Tahiti. 0–38 mot Fiji. Jodå, det kunde faktiskt bli värre. I går blev 0–46 mot Vanuatu. Mikronesiens Pacific Games var ingen strålande turnering efter tre förluster och totalt 0–114 i målskillnad.

– Jag fick några riktigt goda nyheter i går då vi blivit lovade att komma tillbaka till nästa års Pacific Games, säger förbundskaptenen Stan Foster."---

Sportbladet.

[Carpinus]
7/15/15, 9:46 AM
#44

"Kommer ni ihåg brasilianske fotbollsspelaren Rivaldo? Nyligen återupptog den numera 43-årige offensive mittfältaren karriären i det brasilianska andradivisionslaget Mogi Mirim, där han spelar med sin 20-årige son Rivaldinho.

Nu har far och son gjort mål i samma match.

Det var när Mogi Mirim besegrade Macae med 3-1 på hemmaplan som både Rivaldo och Rivaldinho slog till."---

TT-Ritzau

Blir till att fundera över om något liknande hänt i högre serier här hemma….

[GIKmio]
7/16/15, 5:56 PM
#45

Han var känd som David Frohm i den svenska kultklassikern Damen i Svart (1958) och som polischef  i en av Sveriges bästa thrillers genom tiderna, Jägarna (1995). Men innan skådespeleriet tog fart så var den finländske skådespelaren Åke Lindman (1928-2009) en mycket bra fotbollsspelare. Han spelade för Finlands OS-lag 1952 och representerade HIFK hemma i den finska ligan. Men Lindman ville bli skådespelare och tackade därför nej till ett kontrakt med den engelska klubben Swindon Town.

[Carpinus]
7/16/15, 6:47 PM
#46

#45 Det hade jag inte en aaaning om, som Hasse Alfredsson sa.  Däremot tyckte jag att han var en alldeles utmärkt skådespelare, värd långt större roller.

[Carpinus]
7/17/15, 5:48 PM
#47

#44 Efter lite snokande långt tillbaka hittade jag Ebba Andersson och hennes dotter Mary i Öxabäck, som blev svenska fotbollsmästare tillsammans. Lite mer kuriosa: Ebba var 37 och Mary 13 när de spelade första allsvenska matchen tillsammans. Året efter, när Ebba Andersson var 38, debuterade hon i landslaget, och hon lade inte skorna på hyllan förrän hon fyllt 50. Elitföreningen Damfotbolls pris till mest värdefulla spelare i Damallsvenskan kallas "Ebba" till hennes ära. Ebba Andersson fyller 80 den 1 december.

[GIKmio]
7/17/15, 5:53 PM
#48

#47 Öxabäck, ett av många damlag man minns från barndomen. Gideonsberg hette ett annat.

Annons:
[Carpinus]
7/17/15, 6:08 PM
#49

#48 Ja, Öxabäck var ju störst på sin tid, men 1999 lade man ner damlaget, medan herrarna stretar på i division 6 Kinna.

[Carpinus]
7/22/15, 12:25 PM
[Carpinus]
7/31/15, 10:42 AM
#51

Borde inte kvällstidningarna ge Zlatan ett hederspris för att de hela sommaren systematiskt kunnat utnyttja hans namn för i rubriker om flytt till PL, Spanska ligan, italienska ligan och USA?

[Carpinus]
8/14/15, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

En badutflykt igår förde mig till Vrångö, den sydligaste bebodda ön i Göteborgs södra skärgård, med 400 åretruntboende. Passerade fotbollsplanen, där Vrångö spelar sina matcher i  division 6.  Någon glamorös historia förefaller inte klubben ha, men man verkar ha roligt med sitt fotbollsspelande, och det är väl det som är den ursprungliga tanken med fotbollen?

[Carpinus]
9/10/15, 3:33 PM
#53

Nitton pannor för en biljett till MFF-PSG? Tack, jag tror inte det är aktuellt för dagen, men skulle det ändra sig hör jag av mig.

http://www.expressen.se/kvp/sport/biljetter-till-mff-psg-saljs-for-hela-19-000/

[Carpinus]
9/26/15, 9:08 AM
#54

Inför derbyt mellan Hammarby och Djurgården satsar arrangörerna på en del barnrelaterade aktiviteter, bland annat hoppborgar. Törs man hoppa(s) på att alla dessa som studsar på läktarna hoppar av sig energin i förväg?

[Carpinus]
10/12/15, 2:49 PM
#55

Ser att Zlatan fått guldskiva för sin version av "Du gamla du fria". Inte illa för en kille som aldrig öppnat munnen när vår nationalsång spelats i samband med fotbollslandslagets landskamper!

Annons:
[Carpinus]
10/22/15, 9:56 AM
#56

Som vi konstaterat på annan plats är det dags för Anders "Taco" Svensson att krypa ur spelarskalet och lämna allsvenskan för gott i slutet av den här månaden. Räkna med att det kommer att bli många hyllningsfilmer på YouTube - en del har redan tjuvstartat…

Huygens
10/22/15, 4:55 PM
#57

Bastian Schweinsteiger är mindre glad över en glad docka. Tillverkaren blir nog stämd.

[Carpinus]
10/23/15, 3:49 PM
#58

"Det svenska herrlandslaget i fotboll laddar inför EM-playoffen i Stockholm. Men stora delar av spelarna kommer inte att medverka på Fotbollsgalan, som hålls den 9 november.

– Det handlar också om att sända ut en signal till motståndaren att vi inte tänker lämna någon detalj till slumpen, säger förbundets generalsekreterare Håkan Sjöstrand till DN."---

Expressen

Det är är klart att det låter förnuftigt  att landslaget inte medverkar på galan tre dagar före den viktiga matchen. Men det här med "att sända ut en signal till motståndaren att vi inte tänker lämna någon detalj till slumpen" låter barnsligt militant i mina öron. Ingen, allra minst danskarna, tror väl på fullt allvar att svenskarna verkligen skulle lämna något åt slumpen inför en match av den digniteten? Det vore ju tjänstefel!

[Carpinus]
10/26/15, 7:24 AM
#59

Ålderdomen har inte varit nådig mot våra gamla hjältar. Agne Simonsson drabbades av stroke för fyra år sedan och har svårt med talförmågan, och Bertil "Bebben" Johansson är helt blind sedan två år tillbaka. Men de båda åttioåringarna hänger med på vad som händer med deras kära fotboll, och i dagens GP finns en intervju med Bebben om vad han tror om upplösningen av årets allsvenska.

GP skriver: "Han ser inget längre, men "Bebben" har full koll på dagens Blåvitt ändå. Och favoritspelarna hittar han numera i backlinjen. – Salomonsson är för jädra bra. Och så är jag helt begeistrad i han Hjalmar, säger legendaren."---

"Ändå är han på plats på Gamla Ullevi, varje hemmamatch. Via en snäcka i örat får han ett referat över vad som händer på planen. Och på läktarna sjungs än i dag hans namn, 47 år efter att den aktiva karriären tog slut."---

[Carpinus]
10/26/15, 11:44 AM
#60

Förre KD-ordföranden Göran Hägglund har alltid talat för sitt Degerfors, men nu är han på väg att bli invald i Jönköping Södras styrelse. Åker Degerforströjan ner från väggen nu, Göran?

[Carpinus]
10/26/15, 12:07 PM
#61

Kanske har vi en och annan kalenderbitare här? Såg idag en hemsida som kanske kan intressera er i så fall - Sveriges fotbollshistoriker och -statistiker.

[Carpinus]
10/27/15, 1:47 PM
#62

För alla Busternostalgiker bör Stefan Holms krönika i VF vara mumma! Själv var jag lite för gammal för tidningen redan när den började ges ut.

Annons:
[Carpinus]
11/19/15, 11:32 PM
#63

Som vi varit inne på tidigare kan självmål vara lite uppiggande. Här är en luftpastej från 40 meter som vinden placerar snyggt i fel mål.

[Carpinus]
12/10/15, 4:57 PM
#64

Om du är sugen på ett träningspass med Blåvitt så är det bara att du infinner dig på Prioritet Serneke Arena klockan 11.00 den 11 december, då laget inleder sina träningar inför spelåret 2016. Har du ingen möjlighet att infinna dig kan du istället träna därhemma i änglasällskap, eftersom träningspasset sänds direkt påYouTube.

[GIKmio]
12/10/15, 8:06 PM
#65

#62 På in tid var det rekordmagasinet som gällde 🙂

[Carpinus]
12/22/15, 11:45 PM
#66

_"Leicester leder Premier League. Mycket är Riyad Mahrez och Jamie Vardys förtjänst men även fansen förtjänar att tackas, tycker klubben."---

"Till årets sista match – mötet mot Manchester City den 29 december – ser de till att alla som köper matchbiljett och tar sig till arenan välkomnas med en gratis öl.

Vice ordförande Aiyawatt Srivaddhanaprabha (ja, så han heter så) berättar:
– 2015 har varit ett fantastiskt år för den här klubben, och vi vet att det inte hade varit möjligt utan fansens stöd. De fortsätter att inspirera våra spelare och därför vill vi tacka dem. Det kommer bli en fantastisk atmosfär i denna sista match för året och jag hoppas att alla 30 000 höjer sina glas tillsammans för att skåla in det nya året, säger han till hemsidan."---_

Aftonbladet

Undrar om man skulle klara av att säga "tack skall du ha, Srivaddhanaprabha" efter ett par tre öl?

[Carpinus]
1/28/16, 9:08 AM
#67

TV-intervjuer med idrottsmän kan ibland vara otroligt enahanda, ibland härligt spontana. Igår verkar en svensk ha gjort de spanska TV-tittarna lyriska:

_"John Guidetti gjorde ett av årets mål i Spanien i går kväll. Efter matchen stod han dessutom för vad som redan döpts till ”årets intervju”.---

"Svensken fortsätter sedan intervjun med med hälften spanska och hälften engelska och konstaterar blandat att det var ”fiesta in the changing room”.---_

Sportbladet

”Fiesta in the changing room" - känns som om det kan bli en klassiker…

[Carpinus]
2/1/16, 10:10 PM
#68

UEFA har hört sig för vilken låt de deltagande länderna i EM vill ha spelad i högtalarna om deras lag vinner turneringen, och i en svensk omröstning blev dessa låtar uttagna:

Staffan Hellstrand - Explodera
Zlatans nationalsång
E-Type - Campione 2000
Roger Pontare - När vindarna viskar mitt namn

[Carpinus]
2/17/16, 5:26 PM
#69

En ny tänkbar kandidat har dykt upp i snacket om Hamréns efterträdare.

Annons:
[Carpinus]
2/25/16, 8:54 PM
#70

"Elitidrottare brukar hålla sig borta från alkohol. Men frågan är hur Italiens landslag kommer göra i sommarens EM? Deras egen landslagsläkare (!) lanserar nämligen teorin att spelarna kan bli bättre – om de dricker öl."---

Sportbladet

[GIKmio]
2/25/16, 9:47 PM
#71

Jag vet inte om denna publicerats tidigare i Fotbollens kuriosakabinett?. Men den får i så fall hänga med i kategorin Favorit i Repris. Frågan är om killen minns sin hjälteinsats efteråt? 😃

[Carpinus]
2/25/16, 9:52 PM
#72

#71 Jo, det är en gammal bekant vill jag minnas, men värd att ses igen - snacka om att spela huvudrollen! 

Skickligt filmat! 😉

[GIKmio]
2/25/16, 9:57 PM
#73

#72 Vill minnas att någon gjorde ett inlägg på fotboll i fokus på några år år sedan och undrade om det var på riktigt. Nej, det är fejk 🙂Men riktigt kul och bra gjort.

[Carpinus]
3/9/16, 1:56 PM
#74

När Frederico Pellegrinos skulle firas för sin seger i längdåkningens sprint igår fick inte arrangörerna fram den italienska nationalsången. Federico lät sig inte nedslås av det, utan stämde upp Il Canto degli Italiani på egen hand, och självaste Petter Northug rapporteras ha varit smått tårögd. (Kanske för att den påminner om "Sejern er vår?)

Något sådant skulle nog inte det svenska fotbollslandslaget klara av med vår nationalsång…

https://www.youtube.com/watch?v=04ckV9QueXc

[Carpinus]
4/5/16, 3:03 PM
#75

Efter fjolårets allsvenska seger verkar Norrköping tycka att Bajdoff, Björn Nordqvist, Harry Bild med flera gamla guldmedaljörer kan förpassas till skroten. Eller? Nja, skyltarna med deras namn togs faktiskt bort för 5-6 år sedan enligt kommunen, men först nu verkar någon ha efterlyst dem.

http://www.nt.se/sport/ifk-norrkoping/tv-har-ligger-skyltarna-om4082815.aspx

[Carpinus]
4/11/16, 1:07 PM
#76

Snygga självmål lättar förhöjer ofta stämningen hos oss som själva inte är inblandade på den drabbade sidan. Här är det målvakten Mikaël Roche som snyggt vinklar in bollen i det egna målet  i mötet mellan AS Tefana och Nadi i Oceaniens Champions League.

Annons:
[Carpinus]
5/13/16, 10:10 PM
#77

Är det bara jag som drömmer om att Zlatan skall göra det totalt oväntade och avsluta sin karriär i ett totalt oväntat lag, typ Falkenberg eller GAIS? Eller varför inte Nordvärmland eller Parkalompolo?

[GIKmio]
5/14/16, 1:50 PM
#78

David Guetta och Zara Larsson har skapat den officiella EM-låten 2016. This One’s For You heter den. Visst är det något speciellt med låtar i samband med stora fotbollsmästerskap.

[GIKmio]
5/14/16, 2:15 PM
#79

Snart dags för EM. Äntligen fick Holland revansch för dom två VM-finalförlusterna på 70-talet när man vann EM-guld i Västtyskland 1988. Spelare vi minns, van  Basten, Rijkaard, Gullit, Muhren, van Breukelen och Koeman. Ett av målen i EM-finalen mot Sovjet är numera klassiskt. Jag återkommer framöver med fler minnen från EM-historien.

[GIKmio]
5/18/16, 6:24 PM
#80

England hade inte vunnit mot Sverige i fotboll sedan 1968. Och det blev ingen seger mot EM-debutanten Sverige den där sommarkvällen på ett kokande Råsunda 1992 heller. 0-1 David Platt 1-1 Jan Eriksson 2-1 Tomas Brolin. Sverige gick vidare till semifinal och engelsmännen fick packa väskorna och resa hem.

[Nomen Nescio]
6/6/16, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

De stora spelarna håller stilen även på muggen innan avspark, om man skall tro det här vittnesmålet på Twitter.

[Nomen Nescio]
6/17/16, 7:15 PM
#82

"Så här i fotbolls-EM-tider har försäkringsbolaget Agria listat vilka av fotbollens superstjärnor som vi helst döper våra husdjur till.

Åtminstone 1 000 djur kommer ilande om du ropar Zlatan, visar bolagets statistik.

Men populäraste fotbollsnamnet-på-husdjur finns faktiskt inte med i EM. Hundar, marsvin, katter, kaniner och fåglar med tilltalet Messi leder namnligan. 1 400 husdjur försäkrade i Agria heter så."---

NWT

[Nomen Nescio]
6/19/16, 8:53 AM
#83

Till VM 1990 gjorde Englands landslag med hjälp av gruppen New Order singeln World in motion, som faktiskt gick upp i topp på den engelska topplistan.

I själva mästerskapet tog sig Paul Gascoigne, Gary Lineker och Peter Shilton med flera till semifinal, där de förlorade på straffar mot blivande världsmästarna Västtyskland. I bronsmatchen förlorade man sedan mot Italien med 2-1, där Schillaci avgjorde på straff i 86:e min.

Annons:
[Nomen Nescio]
6/19/16, 12:21 PM
#84

Inte bara Hamrén, Zlatan (?) och Källström (?) som gör sitt sista mästerskap, även Staffan Lindeborg tackar för sig. Åsikterna om honom varierar, för mig känns det som om en lite formell kollega på kontoret går i pension efter fyrtio år utan att någon riktigt tänkt på att han någonsin varit där.

Leifby på Aftonbladet uttrycker sina känslor så här: _"Det bästa jag vet är att få ligga och slumra i soffan framför vilken-jävla-match-som-helst, samtidigt som regnet småsmattrar mot fönsterkarmen, för att senare vakna till lite och höra att Staffan fortfarande är kvar." 
_

Verkar entusiastiskt, med viss behärskning. Ungefär som Lindeborg själv...

[Nomen Nescio]
6/22/16, 11:40 PM
#85

När Island satte 2-1 i slutminuterna mot Österrike blev den isländske TV-kommentatorn rätt så uppspelt…

[Nomen Nescio]
6/28/16, 12:36 PM
#86

#85 Jodå, han var rätt nöjd under Englandsmatchen också…

[Nomen Nescio]
6/28/16, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Så här när Lagerbäck blivit nästan lika stor i Sverige som på Island påminner en slav på trumfvagnen med att på nätet återge rubriker när LL försvann som svensk förbundskapten. Sportmedia piskade upp "avgåstämningar" bland läsarna och gömde sig sedan till stor del bakom "folkets krav" om Lagerbäcks avgång för att få bort honom. Sanningen var väl att Lagerbäck var lite för rak mot media för att bli populär då - nu kallar media honom för "norrländskt kärv" i positiv bemärkelse…

[Nomen Nescio]
7/1/16, 1:40 PM
#88

Verkar ha blivit ett jätteproblem med vilket tröjnummer Zlatan skall ha. Tänk om han bara stövlat in i omklädningsrummet och sagt "kasta hit en tröja, jag skiter i tröjnummer!" - det hade varit klass! Vissa spelare verkar vara rena barnkammardiktatorerna i kraven på att få "sitt" nummer!

(Jo, jag vet - tröjor med namn och nummer skall tryckas i förhand för att kunna säljas till fansen…)

[Nomen Nescio]
7/2/16, 8:05 AM
#89

#88 Apropå matchtröjor så har Islands oväntade framgångar i EM gjort att deras tröjor sålt slut och blivit heta objekt på svarta börsen. Kanske läge att investera i ett antal Waleströjor- så länge det går?

Och Lars Lagerbäck har föreslagits som president på Island och är aktuell för att bli staty där. LTZ har forskat i hans uppväxt och karriär, så snart kan kanske Ovansjö förvänta sig turistinvasion av islänningar som vill vandra på de heliga marker där S:t Laurentius en gång trampat?

[Nomen Nescio]
7/3/16, 11:46 PM
#90

Jaha, när vulkanen nu har slocknat, eller åtminstone fått rökhosta, återstår väl bara att  hänga på Wales i EM? Här är deras officiella EM-låt,  Together Stronger med Manic Street Preachers.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/6/16, 8:51 PM
#91

Alla talar skånska på fotbolls-EM. Åtminstone om man skall tro Skådska dubbningar…

[Nomen Nescio]
8/11/16, 9:59 PM
#92

Teddy Lucic gör comeback i morgon.

Källa.

Upp till toppen
Annons: