Annons:
Etikett13-landslaget-herrar
Läst 1667 ggr
[Carpinus]
2015-09-10 19:26

Vem vill du se som Hamréns efterträdare?

Erik Hamrén är för tillfället ifrågasatt som fotbollens förbundskapten och röster har höjts om hans snara avgång. Nu talar väl ändå inget för att han inte stannar kontraktstiden ut, vilket innefattar nästa års EM (dit landslaget fortfarande har skaplig chans att kvalificera sig).  Men därefter är det högst sannolikt att en ny kraft tar vid, och här har du tio namn som figurerat som förslag.  Det finns säkert fler, och du är välkommen att lansera egna förslag i diskussionen, men här finns bara just dessa tio att välja emellan. Det finns alltså inget "någon annan-alternativ" eller "vill bara läsa".

Vem av dessa tio vill du se som nästa förbundskapten för svenska fotbollslandslaget?

Annons:
[Carpinus]
2015-09-11 20:58
#1

Lagerbäck hade nog toppat om han varit ett alternativ….

[GIKmio]
2015-09-12 17:53
#2

Oj det var svårt. Men mitt val föll på Håkan Ericson.. Han känner och har kontakt med dom unga talangerna, så jag tror han skulle satsa på dessa och dom skulle i sin tur ställa upp.

[Carpinus]
2015-09-12 18:57
#3

#2 Jag röstade också på honom. Tror att det behövs någon med rätt hårda nypor som kan samla ihop laget när Zlatan känner sig nöjd. Många spelare är förhoppningsvis på väg upp från U21, och dessa känner ju Håkan Ericson redan.

[Carpinus]
2015-09-12 23:12
#4

"Åge Hareide, 62 om en vecka, har gjort dundersuccé i Malmö FF och blivit ett eftertraktat namn på tränarmarknaden.

Nu gläntar han på dörren till svenska landslaget:

– Absolut. Jag håller allt öppet. Det måste man göra i det här yrket, säger Åge Hareide till Sportbladet."---

Aftonbladet

[Carpinus]
2015-09-20 10:38
#5

Hasse Backe kan vi väl glömma, i och med att han tagit över Finlands landslag.

"Finlands blivande chefstränare i fotboll Hans Backe var på torsdagen på plats i Rovaniemi för att se ligamatchen mellan RoPS och Jaro.

Backe tillträder som förbundskapten vid årsskiftet och kommer under höstens gång att träffa både ligatränare och -spelare.

_– Jag kommer att se så många matcher det bara går under hösten för att försöka bilda mig en uppfattning om vilken nivå de inhemska spelarna håller, säger Backe till Yle Urheilu."
_

YLE

[GIKmio]
2015-10-10 21:25
#6

Jag tror att vår näste förbundskapten heter Jörgen Lennartsson.. Han verkar vara en favorit hos förbundet.

Annons:
[Carpinus]
2015-10-10 21:59
#7

#6 Verkar vara aktuellt, ja!

[Carpinus]
2015-10-29 10:28
#8

"Erik Hamréns tid i herrlandslaget kan vara på väg att rinna ut. Och då står AIK-legendaren Stuart Baxter redo att ta över – om han skulle få en förfrågan.

– Det är en ära, säger Baxter i Olof Lundhs podcast."

Expressen

Så illa skall det väl inte behöva gå? 😕

Martin
2015-10-30 11:41
#9

Stuart Baxter har jag dålig koll på som tränare.

Hareide har jag av förklarliga skäl bättre koll på, och är ett intressant namn.

Lagerbeck gjorde det bra, men jag tror att vi skall låta det vara med att han gjorde det bra. Dumt att utmana ödet.

Håkan har jag också dålig koll på men som sagt, han känner många av de unga talangerna men om det räcker låter jag vara osagt.

Jag tycker dock att man skall lyfta bort Hamren så fort som möjligt. Även om det inte är kört än, och han har hela nästa år också om han tar oss dit, så tycker jag att han varit så pass underpresterande och nästan lite bakåtsträvande att det är dags för nytt blod.

mvh Martin

[Carpinus]
2015-10-30 12:38
#10

#9 Ryktas om att Danmark är ute efter Hamrén, men i så fall förstår jag inte hur de tänker. Kanske tror de att det går att göra en "Lagerbäckare", som Island gjort…

Lagerbäck vari en intervju på radion den gångna helgen. Han tyckte att han som 67-åring har lite annat att syssla med utanför fotbollen "på äldre dagar".

[GIKmio]
2015-10-30 16:44
#11

Om Sverige missar EM så försvinner Hamrén och en ny förbundskapten tar över i samband med januariturnén, alternativt när det drar ihop sig för VM-kvalet nästa höst.. Slår man danskarna och går till EM så är det tal om förlängning av Hamréns kontrakt. Så har jag fattat det.

[GIKmio]
2015-10-30 16:46
#12

Men vilket som, är Hamrén rätt man att leda landslaget i EM? och även fortsätta över VM-kvalet.

Martin
2015-11-02 09:42
#13

#12 Hamrén är absolut inte rätt man att leda Sverige framöver, jag tycker att han redan visat det och som jag skrev några inlägg upp, jag tycker att man skall lyfta bort honom redan nu egentligen. Även om han vinner mot Danmark och vi kvalificerar oss så tycker jag att någon annan får leda EM.

mvh Martin

Annons:
[Carpinus]
2015-11-02 09:47
#14

#13 Nej, han borde träda åt sidan och ta Allbäck i sällskap!

[Carpinus]
2015-11-16 19:10
#15

Bör vara en ödesmatch för Hamrén i morgon - "Vinna eller försvinna" är gissningsvis vad som gäller (eller åtminstone oavgjort).

Jag har väl mjuknat lite sedan föregående inlägg - går de till EM så kanske det är rätt att han får slutföra uppdraget, annars inte. Vid förlust gäller det att bygga nytt, och det har väl inte varit Hamréns starka sida. Även om Zlatan hänger med några år till så måste man i alla fall börja planera ett landslag utan honom.

[GIKmio]
2015-11-16 19:26
#16

Hamrén har så här långt fört Sverige till ett mästerskap, EM 2012.. Misslyckas han imorgon stannar det vid det. Och då är han ändå mer framgångsrik än Laban Arnesson 🙂

[Carpinus]
2015-11-18 09:17
#17

#10 Hareide omnämns nu av dansk media som trolig dansk förbundskapten efter Olsen.

Martin
2015-11-18 10:00
#18

Japp, och det verkar vara flera källor  - även svenska - som uppger det.

Han var på plats på matchen igår också och det kan ju såklart ha med ett vanligt fotbollsintresse att göra, eller att han eventuellt är/var aktuell för båda lagen.

Det känns dock inte som att Sverige kommer att avsätta Hamren innan EM och frågan är om Hareide tar en säsong till med MFF i väntan på en möjlighet att ta över Sverige, eller om han hoppar på Danmark nu och får lång tid på sig inför VM.

Europa börjar kvala till VM under hösten 2016 och jag tror inte Hareide skulle ta MFF och lämna det dem under säsongen (efter EM som troligen blir den tidpunkt då Hamren slutar, om han nu slutar men det får vi hoppas…).

Mer troligt, om Hareide vill ta ett landslag är ju då att han tar Danmark nu och får ett år på sig att förbereda inför VM-kvalet. Så hade jag tänkt som blivande förbundskapten.

mvh Martin

[Carpinus]
2015-11-18 10:10
#19

#18 Ja, det låter ju rimligt. Danmark och Norge kan börja bygga för VM "nu" , Sverige får vänta till hösten.

[Carpinus]
2016-02-01 22:00
#20

Så har då Hamrén officiellt bekräftat vad som åtminstone jag trodde redan var klart - att han inte förlänger kontraktet efter EM. Fritt fram för fortsatta funderingar om efterträdaren!

Annons:
Leffe
2016-02-01 22:01
#21

Ska bli spännande att följa

[GIKmio]
2016-02-01 22:13
#22

Jag står fast vid Jörgen Lennartsson. Tänkbart att han avslutar sin sejour i IFK Göteborg i höst och leder landslaget samtidigt fram till dess.

Leffe
2016-02-01 22:13
#23

I radion föreslog någon Pia Sundhage

[Carpinus]
2016-02-01 22:28
#24

Ja, hon finns med på flera tidningslistor också.

Lite märkligt att det inte finns fler förslag på internationella tränare. En tysk tränare kanske skulle kunna tillföra landslagsfotbollen lite nytt? Fast min kandidat är fortfarande Håkan Ericson. Det bör väl vara dags för en föryngring av landslaget nu, och han känner ju redan morgondagens män från U-21.

Leffe
2016-02-01 22:31
#25

Har också börjat titta utanför landets gränser, men med en utländsk tränare skulle inte landslaget kännas svenskt för mig. Man är kanske konservativ

Leffe
2016-02-01 22:41
#26

Tänk att det är en så stor nyhet att han avgår att det kommer i nyhetsprogram efter nyhetsprogram i radio och teve timme efter timme. Det var ju väntat att han skulle avgå

[GIKmio]
2016-02-01 22:53
#27

Förra gången en förbundskapten skulle utses var Hasse Backe och Torbjörn Nilsson heta kandidater. Var tog Nilsson vägen? Minns att jag blev överraskad när Hamren utsågs. Men å andra sidan hade han gjort ett bra jobb i Rosenborg och jag hänger inte med ett dugg i norsk fotboll. Jag kom bara ihåg att han hade tränat Degerfors en gång i tiden.

Annons:
[Carpinus]
2016-02-01 22:53
#28

#25 Tänk på gamle George Raynor, som ju var tränare för bronslaget i VM 1950 och silverlaget i VM 1958!

#26 Ja, det är lite förvånande. Känns som om han fått tillfälle att själv säga upp sig, för jag tvivlar på att Fotbollförbundet var särskilt intresserade av att förlänga kontraktet ytterligare. Tycker att Hamrén varit rätt konservativ i sina laguttagningar och kört gamla trotjänare så länge det gått (undantagsvis vinterläger och liknande, där stjärnorna inte varit med).

Leffe
2016-02-01 22:54
#29

Torbjörn Nilsson är nog fortfarande en av de aktuella

[Carpinus]
2016-02-01 22:57
#30

Jag har fått uppfattningen att Torbjörn, trots att han föreläser om självförtroende, inte riktigt har det självförtroende som skulle krävas för ett A-landslagsuppdrag. Kapaciteten är det nog inget fel på annars…

[Carpinus]
2016-04-06 17:14
#31

Skall man tro de senaste uppgifterna så blir det Janne Andersson från Norrköping som tar över efter Hamrén.

Han finns ju inte med som alternativ i TS, som visserligen skrevs innan IFK tog guldet, men jag tror ingen annan har nämnt hans namn i tråden heller, så vi är nog flera som är överraskade! Jag har upplevt Janne Andersson som lite för hetlevrad för en post där det krävs en viss diplomatisk förmåga, men jag förmodar att Fotbollförbundet vet vem de vill ha…

Upp till toppen
Annons: