Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 648 ggr
Catwoman
2/5/16, 7:59 AM

Kräver damfotboll i Malmö FF

Offensiven för kvinnlig fotboll i Malmö FF fortsätter.

Sydsvenskan

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
Martin
2/5/16, 8:22 AM
#1

Jag blir överraskad om den inte återinförs. Jag förstod aldrig vad som hände när den avvecklades…

mvh Martin

Kjelle
2/5/16, 9:13 AM
#2

De kanske tog bort den pga Rosengårds framgångar


Martin
2/5/16, 10:47 PM
#3

#2 Det är samma klubb.

2007 lade MFF ner sin damverksamhet och klubben/laget ombildades till LDB FC Malmö,  detta efter huvudsponsorn LDB. 2013 i december bytte man namn till FC Rosengård och bytte då också bort Malmö IP som hemmaarena till förmån för Rosengårds IP. Man strök  namnet Malmö ur lagnamnet under vissa diskussioner för att man ansåg att Rosengård skulle ge bättre PR än Malmö.

Anledningen till att damerna lämnade MFF från början var att man ansåg att det satsades för mycket på herrlaget.

FC Rosengård är idag en klubb med både ett herrlag där herrarna spelar i div II Södra Götaland och damerna som bekant i Allsvenskan. Röster har höjts nu för att man slår samman FC Rosengårds damlag med MFFs satsning men klubbdirektören i FC Rosengård menar att det är inte deras fokus, de fokuserar på CL-kvartsfinal i det närmsta. Däremot öppnar han upp för samarbete, och redan idag samarbetar MFF och FC Rosengård på olika områden, bland annat i skolorna där de gör en bra insats.

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/fc-rosengard-om-mojlig-sammanslagning-med-mff-bast-att-hanga-ihop/

mvh Martin

Catwoman
2/5/16, 10:52 PM
#4

#3 Detta visste jag inte. Intressant. Tack för upplysningar.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[GIKmio]
2/6/16, 8:28 AM
#5

Det minns man ju från när man synade tabellerna på 80- 90--talen.. Det var Jitex, Öxabäck, Wä, Gideonsberg, och självklart Malmö FF.

[Carpinus]
2/6/16, 9:50 AM
#6

#3 "Anledningen till att damerna lämnade MFF från början var att man ansåg att det satsades för mycket på herrlaget." Vad får dem att tro att det skulle bli annorlunda nu?

Personligen tycker jag Rosengård är ett bra namn som omväxling till allt negativt som är förknippat med det namnet i andra sammanhang. Och att MFF skulle starta eget om man inte kan fusionera med FC Rosengård är väl uteslutet?

Annons:
Martin
2/6/16, 12:55 PM
#7

Tror faktiskt inte att det är helt uteslutet.

Jag blir mycket förvånad om man i vart fall inte startar upp flicklagen igen.

Har inte läst motionerna själv utan bara hört om dem, men det var väl att man skulle starta med flickfotboll med mål att ha elitsatsning runt 2020 eller liknande (kanske lite tidigare).

Svårt att sia om, men Daniel Andersson (sportschef) har själv uttryckt att det bör finnas flicklag i MFF.

Förra säsongen lanserade man ju parollen #tillsammans.

Utan tjejer så står hälften utanför…

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: