Annons:
Etikett01-allsvenskan
Läst 3262 ggr
[Carpinus]
4/27/16, 9:10 PM

Trista scener...

Publikskandal Norrköping mot Hammarby igår och avbruten match mellan Göteborg och Malmö i kväll- är det en sådan allsvensk säsong som väntar? Känns inte bra! (Med all respekt för den publik som sköter sig och de lag som har koll på sina fans…)

Annons:
[Jimmy.L]
4/27/16, 9:23 PM
#1

Frölundaspelaren Mats Rosseli Olsen stormade planen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/frolunda/article22715074.ab

Får se vad straffet blir men vanligen portas man från alla arenor upp till 2 år samt böter.

[Carpinus]
4/27/16, 9:45 PM
#2

#1 Sedan får vi se hur Frölundas ledning tacklar det hela också…

[Carpinus]
4/28/16, 9:00 AM
#3

Enligt tidningsuppgifter idag var Olsens planstormning resultatet av en vadslagning med 75.000 i potten mellan några Frölundaspelare. Verkar som om hockeyspelarna är överbetalda…

Fast huvudfrågan nu är förstås vad svensk fotboll skall göra åt den läktarkultur som förpestar upplevelsen för så många andra.

[Jimmy.L]
4/28/16, 9:12 AM
#4

#3 Man har gjort allt man kan. Det är supportergrupperna som måste skärpa sig och förbjuda det bland sina fans.

[Carpinus]
4/28/16, 9:24 AM
#5

#4 Man har ju hört till leda hur klubbar säger sig ha bra samarbete med sina supportergrupper. Men sitter supportertalesmännen och ljuger föreningarna rakt upp i ansiktet, eller finns det olika grupperingar som inte infogar sig?

Det här är ju inget internt svenskt fenomen, men det verkar som om man i andra länder gått från ord till handling, och att man där i ännu högre grad lägger ansvaret på föreningarna.

Exempel.

[Jimmy.L]
4/28/16, 9:40 AM
#6

#5 Beror på vilka man pratar med, är det firmor så har dom egna regler om vad som gäller på sektionen lika så ultrasgrupperingar och supportergrupperingar som inte tillhör den officiella supporterföreningen. Utomlands som i Italien är smällare (bangers) något som används på matcherna vanligt. Även Grekland har jag hört att man använder det.

Det förekommer att alla dom olika större grupperingarna före ett derby eller större match går ut och säger att inga föremål får kastas in eller tända pyro och gör man det kommer man få stryk och kastas ut från läktaren.

Annons:
[Carpinus]
4/28/16, 10:35 AM
#7

Man tycker ju att det är lite paradoxalt att de olika schatteringar delar läktarplats och ändå inte tycks vilja stå för något slags samröre. Någon borde väl se vem det är som kastar in föremål och bangers tycker man?

Hoppas verkligen inte att förekomsten av bangers utomlands tas till intäkt för att man skall tillåta det här i landet. Återstår att se om de drabbade på Ullevi slipper varaktiga hörselskador. Det vore illa om avbytarna skall behöva ha hörselskydd på sig under uppvärmningen…

Sedan är det förstås bra att grupperingar bestämmer att det inte får kastas in föremål och tändas pyro i samband med vissa matcher. Grejen är väl närmast att det borde vara en självklarhet på alla matcher.

[Carpinus]
4/28/16, 10:46 AM
#8

"Efter den uppmärksammade och avbrutna matchen mellan IFK Göteborg och Malmö FF valde flera hemresande fotbollssupportrar att stjäla mat och dryck från en nattöppen bensinstation i Varberg.

Det var strax efter klockan 22 på onsdagskvällen som ett gäng fotbollssupportrar klev ut ur sin buss vid Statoil Varberg Nord.

Därefter gick de in i butiken, plockade på sig smörgåsar och drickor och gick igen. Utan att betala."---

SVT

[Jimmy.L]
4/28/16, 10:57 AM
#9

#7 Alla på läkaren har lite olika åsikter, nu har man personen på bild och vet hur han ser ut så det är väl en tidsfråga innan han är fast.

#8 Det där var vanligare förr att fans gick in flera på bensinmackar och snattade. Nu mer änder det sällan.

felixhaljeskog
4/28/16, 12:37 PM
#10

Jag vet inte hur det ser ut i andra lags supportergrupperingar, men i AIKs klack där jag står så har det på senare år blivit väldigt strikt med att inte slänga in saker på planen. Har varit med flera gånger någon gjort det, och den personen åker på stryk så de bara sjunger om de. Antar att det är liknande regler som gäller hos dom andra klubbarna.
Sen när någon väl gör det, som nu i götet t.ex. så är det bara en idiot/idioter som gör det, och dom hör absolut inte hemma på arenan, det är inga riktiga fans.

Själv vart jag väldigt förvånad dessutom att det hände igår, för jag satt och kollade på matchen och jag märkte inte att något alls skulle ha triggat igång det, det kom från ingenstans. Om det nu är så att personen gjorde det bara för att Sana värmde upp nedanför Göteborgsklacken, så måste människan ha något riktigt fel där uppe.

För att slutför inlägget så är det inga "vanliga" supportrar som vill ha detta på sina arenor, det är inte de vi står för, utan packet som vill förstöra ska ut, direkt!

[Carpinus]
4/28/16, 1:36 PM
#11

Enligt mediauppgifter rörde det sig om fem-sex bangers under matchen. Stämmer det så är det tveksamt om det bara är en som kastat alla, då borde förhoppningsvis någon hunnit ingripa. Sannolikt är det flera som varit i farten och kastat, fast bangern som höll på att träffa Sana var förstås värst.

Hoppas att det blir lugnt på samtliga arenor ikväll - det är nästan nödvändigt!

felixhaljeskog
4/28/16, 1:59 PM
#12

#11 Fast bangers smäller på 99% av alla stor/rivalmöten, det är liksom inget nytt alls, dock jävligt störande.

[Jimmy.L]
4/28/16, 2:47 PM
#13

Ser ingen mening med bangers överhuvudtaget, rök och bengaler höjer stämningen mer än smällandet. Även gnagarnas trumma som man inte förstår vad det är för kul att slå på är bättre än bangers.

Annons:
felixhaljeskog
4/28/16, 3:56 PM
#14

#13

Ja bangers har ingenting med stämning att göra, dom ska bara bort från arenan.
Sedan har vi två trummor nu för tiden 😎

[Carpinus]
5/1/16, 9:18 AM
#15

Uppfällda huvor, solglasögon, halsduk för munnen.

Rånare? AFA? Kanske, men i det här fallet fotbollspublik. Normal publik? Nej, men dominanta matchförstörare…

Bild inför GAIS-ÖIS igår.

[Jimmy.L]
5/1/16, 9:57 AM
#16

Så länge polisen inte ens tillåter lagliga rökmaskiner som finns på konserter, diskotek så kommer ultrasgrupper maskera sig när dom bränner pyro.

[Carpinus]
5/1/16, 10:08 AM
#17

Jovisst, ultras är ju som de är. Men det handlar inte värst mycket om fotboll.

[Jimmy.L]
5/1/16, 10:21 AM
#18

Nej men polisen borde vara mer positiva att både fans och klubbarna söker tillstånd till pyro.

Polisen avslår allt man kommit med så som

  • Experter som sköter pyro.
  • Söka tillstånd att använda bengaler.
  • Rökmaskiner.
  • Säkerhetszon dit publiken inte har tillträde till.
  • Inomhusfyrverkeri.

Hur man än har försökt har polisen sagt nej till allt. Det är alltid trist med maskering men polisen i detta fall är ju en del av problemet när man inte vill hitta en lösning tillsammans med fansen.

Det som inte ska finnas på arenorna är bangers det är ett otyg.

felixhaljeskog
5/1/16, 3:06 PM
#19

#17 Bengaler, rökbomber osv hör nu för tiden till fotbollen, det har blivit en stor del av supporterkulturen och tifon. Men då tycker jag personligen att detta ska utföras under tifon/inmarschen, och inte några bengaler då och då under matchen då det inte tillför ett skit.
Gäller bara för människor att acceptera den kultur som varit sedan 90-talet, för pyroteknik kommer aldrig att försvinna. 😎

[Carpinus]
5/2/16, 10:34 AM
#20

Attityden att "det bara är att acceptera" är obehaglig i de flesta sammanhang där det begärs tolkningsföreträde.  Min förhoppning är att pendeln håller på att svänga åt andra hållet.

Tror ingen kan tvingas att acceptera kulturförändringen, för min del vänder jag hellre ryggen till allsvenskan och går på matcher i lägre serier. Det var f.ö. åratal jag såg en allsvensk match på plats, så det är ingen större försakelse, varken för mig eller fotbollen. Risken är dock att flera resonerar som jag - då kan publiksuccé snabbt vändas till kris igen.

Annons:
[Jimmy.L]
5/2/16, 11:14 AM
#21

#20 Bengaler och rök kommer inte försvinna i första taget.

Även i dom lägre serierna används pyro.

Ny publikskandal fast denna gång i superettan.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3824392-gick-till-attack-mot-supporterbuss-med-baseballtra

felixhaljeskog
5/2/16, 11:20 AM
#22

#20 Kulturförändring? Det har eldats på svenska läktare sedan 90-talet, knappast en förändring.
Saken är den dock, att publiksuccén bara bli bättre och bättre.

[Carpinus]
5/2/16, 2:34 PM
#23

"Det har skett en märklig avtrubbning inför denna huligankultur. Övriga samhället förväntas bara ducka och anpassa sig. Jaha, det är visst en högriskmatch - bäst att ta en omväg. Bäst att inte åka kollektivt. Bäst att stänga butiken. Det liknar normaliseringsprocessen i ett våldsamt förhållande. Man börjar ursäkta handlingar och rationalisera en helt orimlig situation; för det ska ju inte hända igen, allt ska bli bättre, han måste bara få en chans till."---

"Politiker och sponsorer måste gemensamt markera att tålamodet är slut. Fler sponsorer bör följa Folksams exempel och hota att strypa pengarna till elitfotbollen om inte våldet upphör. Regeringen å sin sida bör ta fram alla köttyxor på bordet, för att citera förre huliganutredaren Björn Eriksson. Maskeringsförbud, rimligare arenakrav, spel inför tomma läktare, slopade ståplatser, alkotest, återinfört betalningsansvar för klubbarna med mera - inget bör längre uteslutas för att komma till rätta med situationen. Kanske räds politikerna att störa den folkfest som Allsvenskan har utvecklats till. Men då blundar de för att det ligger i fotbollens eget intresse att en gång för alla knipsa av den sjuka grenen av supporterkulturen. Efter alla dessa år räcker det inte med flummiga utspel om att attityderna måste förändras. Ursäkternas tid är förbi."

Anna Dahlberg på ledarsidan i Expressen

[Jimmy.L]
5/2/16, 3:27 PM
#24

Minskad ståplats kommer ta död på svensk fotboll, dör läktarsångerna är vi tillbaka till 80-talet med 1-2 matcher med mer än 10.000 på läktarna. Jag minns allsvenska matcher med 8-900 på plats.

felixhaljeskog
5/3/16, 2:08 AM
#25

#23 Slopade ståplatser kommer inte göra någon skillnad alls, då kommer sittplatsläktarna att tas över istället.
Alkotest känns lite sådär, då det redan säljs alkohol på många arenor.
Betalningsansvar? Vilka tror du det är som får böter när supportrarna orsakar något idiotiskt på arenan?

Gör dessa förändringar som damen med noll koll rabblar upp, och jag kan lova dig att fotbollen är död för alltid.

[Jimmy.L]
5/3/16, 7:34 AM
#26

#25 Slopade ståplatser kommer inte göra någon skillnad alls, då kommer sittplatsläktarna att tas över istället.

Det är inte säkert, efter som sittplatserna är dyrare än stå. 

Betalningsansvar? Vilka tror du det är som får böter när supportrarna orsakar något idiotiskt på arenan?

Sen många år tillbaka kan klubbarna kräva pengar av den som förstör på arenorna.

felixhaljeskog
5/3/16, 12:14 PM
#27

#26 Beror helt på vart man sätter sig, aktiva östra på friends e t.ex. inte så mycket dyrare än ståplatsbiljetterna.

Jojo självklart, men då gäller det att identifiera dom också, å där ligger ju det stora problemet med att dom oftast är maskerade.

Annons:
[Jimmy.L]
5/3/16, 1:16 PM
#28

#27 Du kommer ju inte maskerad till arenan, det sitter både kameror utanför och innanför arenorna. Vid varje inträde sitter det även kameror.

felixhaljeskog
5/3/16, 1:40 PM
#29

#28 Räcker med att dra upp en stor banderoll av något slag eller vad som helst som täcker en stor del av gruppen, då ser inte kamerorna ett smack. Eller varför inte under ett tifo, när hela klacken är täckt av pappersark m.m? Dom är smartare än du tror.

[Jimmy.L]
5/3/16, 5:08 PM
#30

#29 Du har redan fastnat på bild av kamerorna vid ingången, spelar ingen roll att du maskerar dig eller håller upp banderoller, tvåpinnsflaggor. det finns flera vinklar på kamerorna från sidorna, rakt framme från och rakt ovan. Sen står dom med kikare, handkameror och supporterpolisen har bra koll på firmorna och ultras. Hur tror du man hittade killen som kastade bangers så snabbt?

felixhaljeskog
5/3/16, 10:55 PM
#31

#29 I AIK klacken drar dom upp en stor "flagga" som ligger över en del av klacken, å därmed kan inga kameror få fast dom.
Om dom nu skulle få fast så många på bild så skulle flertalet bli avstängda, säger ju sig självt.

Han som kastade bangersen var en rätt dum jävel å han drog säkert på sig huvan (om han hade någon?) mitt i klacken, utan att ha något att gömma sig bakom. Om han dock inte hade någon maskering så är det ju rätt självklart att han blir tagen.

[Jimmy.L]
5/4/16, 7:04 AM
#32

#31 Dom kläderna du bär tittar man efter i flera kameror, du döljer väl inte dig bakom flaggor när du går in för där sitter det kameror. Dessutom brukar folk stå på samma ställe match efter match. Har även svårt att tro att du får iväg en bangers in på plan under en fet OH-flagga! 

Polisen struntar i bengaler och rök så långe inget allvarligt händer, där i mot kollar varje klubbs säkerhetsansvarig om denna kan hitta användarna av all form av pyro.

Spelar ingen roll om du är maskerad, dina kläder avslöjar vem man ska leta efter i kameran, samt att rykten alltid går fram till säkerhetsansvarig hur tror du annars dom är beredda på pyro?

felixhaljeskog
5/4/16, 12:12 PM
#33

#32 Menar inte att dom kastar en bangers ifrån under en oh-flagga, utan dom maskerar sig där under, och antagligen lär ju det fungera med tanke på att dom nästan aldrig plockar en enskild individ för bengalbränning osv.
Fast bengalbränningar är även det olagligt och något dom själva vill få bort, så då är det rätt självklart att dom kollar vad kamerorna har snappat upp när en enskild person bränner av en bengal, och för att kunna plocka en enskild person som är maskerad för bengalbränning osv så måste dom veta mer exakt att det är just den personen, spelar ingen roll vad dom hade för kläder på sig, kläder går att byta med varandra om man så vill och jag antar att det är så polisen tänker, för annars lär personerna som använder pyro under matcher bara plockas in en efter en, men det händer inte.
Sedan när något händer som nu sist, när en enskild individ förstör en hel match genom att slänga in en bangers på plan, så tror jag faktiskt inte att det är en speciellt smart person, eller personer (hörde att det var två som planerat det) som gjorde det, och jag tror inte dom tänkte till överhuvudtaget på om dom fastnat på kamerorna någonstans, å därefter var dom väldigt lätta att hitta.

Hur beredda dom är på pyro har väl ändå inget med saken att göra, det används pyro nästan varje match, så jag tror polisen är rätt beredda hela tiden.

Men om det nu är så som du säger, att polisen skiter i bengaler och rök, varför pågår det då en sådan stor häxjakt på dom som "förstör" matcherna med just bengaler och rök?

[Jimmy.L]
5/4/16, 2:03 PM
#34

Klubbarna måste ha hjälp med att få reda på vem som är bakom masken och det är polisens jobb att utreda. Det har hänt att klubbarna sätt vilka det är och på så sätt gett böter till den som använder pyroteknik. Men ofta är det polisens arbete, och dom prioriterar det ofta lågt om inget allvarligare händer efter som det tar mycket lång tid att gå igenom minst 20 kameror med 2-3 timmars material.

Men om det nu är så som du säger, att polisen skiter i bengaler och rök, varför pågår det då en sådan stor häxjakt på dom som "förstör" matcherna med just bengaler och rök?

För att SvFF ger omkring 5000 kr i böter för varje bengal eller rök som tänds på läktarna, och det är förbudet (krävs tillstånd av brandmyndigheter och polis). Men som jag skrev ovan har inte polisen resurser till att jaga alla som använder pyro.

Annons:
felixhaljeskog
5/4/16, 4:48 PM
#35

#34 Självklart, det tar en tid att gå igenom allt material, och då när inte ens polisen har tid med det, så tycker jag artiklar som #23 lade ut är helt onödiga, för om inte polisen är villig så kommer nog ingen annan heller vara det.

Försöker bara få fram att hur än politiker osv försöker göra så kommer det i slutändan aldrig att fungera. Tomma läktare, avskaffande av ståplats osv kommer bara skapa mer ont än gott och det som får ta skiten för det är endast fotbollen, sporten i sig. Och så kommer det vara tills den dagen polisen vill göra något åt saken, och som du säger, dom har inte resurserna till det.

Vill bara att folk ska sluta gnälla på pyroteknik, för gnället leder ingenstans. Pyron är här för att stanna och det kommer den att göra (tyvärr, för dem som inte gillar det).

[Jimmy.L]
5/4/16, 5:23 PM
#36

#35 Det är ju inte "gnäll" både du och jag vet att folk på läktaren drar enstaka bengaler och rök mitt under match och vid mål vilket är onödigt. Klarar inte folk av att bränna endast vid avspark kommer fler och fler tröttna vilket många börjar göra nu det är bara läsa Svenskafans efter händelsen i Göteborg. bengaler är trevligt ja och rök men inte hela tiden under en match det är bara onödigt.

Ska vi slippa att polis och OV går upp på läktaren får vi fan se till att själva skärpa oss och skippa kastandet av bengaler, bangers. samt bränna på ett säkert sätt. Annars kommer dom som är i mot pyro få som dom vill med mindre ståplatsläktare och begränsad bortasupportar som i SHL!

felixhaljeskog
5/4/16, 7:52 PM
#37

#36 Håller helt med dig, enstaka under matcherna är bara onödigt och tillför ingenting, vilket jag skrev högre upp. Visst det är många som börjat tröttna, men ändå har allsvenskan mer publik en aldrig förr.
Fast att det kastas in pyro på planen är väldigt sällan nu för tiden, tycker alla klubbar har börjat sköta sig ganska rejält på den fronten på senaste tiden, sen är det ju självklart jävligt tragiskt när det händer det säger jag ingenting om.

Det sista du skriver kommer aldrig fungera, visst dom kanske gör det ett tag, men sen kommer småklubbarna förlora så sjukt mycket pengar, eller ja även storklubbarna för den delen, och då kan jag garantera att Sverige kommer hamna långt ner på dom europeiska topplistorna. Så nej det kommer aldrig att hålla.

[Jimmy.L]
5/4/16, 8:12 PM
#38

#37 I år har det kastas in väldigt mycket pyro det mesta hamnar i skyddsnäten som ska förhindra inkastade föremål. Folk som inte klarar av bengaler kastar dom mot nätet där SLO, publikvärdar och brandmän lägger dom i hinkarna.

Spelar ingen roll vad du och jag tycker, så länge folk inte sköter sig kommer politiker och polis inte lyssna på oss och driva igenom sina krav.

felixhaljeskog
5/4/16, 10:57 PM
#39

#37 Fast det är en viss skillnad på att det hamnar vid skyddsnätet mot om det hamnar på planen, när det är en stor bränning så hamnar dom flesta bengaler vid skyddsnätet, knappast det som är något problem.

Fast grejjen är ju att nu för tiden så sköter sig dom flesta klubbar när det kommer till att sköta bränningar snyggt, det är nu i år det har kastats in ett knallskott och då blir det ett ramarskri, man ska inte dra alla över en kam, när det är en idiot som inte kan sköta sig.

[Jimmy.L]
5/5/16, 7:59 AM
#40

#39 Anser du att våra egna matchvärdar och SLO ska mötas av bengaler där dom står? Är det som händer när vissa inte kan hantera bengaler. Vet du ens hur varma bengaler blir?

Alla bengaler som kastas i skyddsnätet räknas som inkastade föremål. 4 bränder med banderoller har förekommit i samband med bränning och förra året skadades drygt 10 st av bengaler. Det är inte en idiot utan flera som kastar bengaler där SLO och matchvärdar står. Föreslår du snackar med din klubbs SLO så kan denna säkert berätta hur många dom plockar upp. 

Folk är väldigt berusade när dom handskas med bengaler det är ett problem för dom viftar med dom på ett okontrollerat sätt och riskerar bränna dom som står vid dom. 

Jag ska inte dra alla över en kam för det finns dom som kan hantera bengaler och vet hur farliga dom kan vara om man brukar dom fel.

felixhaljeskog
5/5/16, 11:28 AM
#41

#39 Nej det anser jag inte, och har inte påstått det heller, läs igen, jag skrev att det är en viss skillnad på skyddsnätet och planen. Jag själv tycker självklart att dom själva ska låta sina bengaler slockna å ta hand om dom själva.
Jag tycker bara inte att dom som missköter sig ska ta uppmärksamheten från dom som sköter sig, å det är där lite av problemet ligger, för hade polisen tillsammans med fotbollsförbundet och klubbarna haft lite ork så hade dom lätt kunnat rensa bort dessa från arenorna, men istället står dom bara och gnäller över det.

Det går att fixa, men dom gör det inte.

Annons:
[Jimmy.L]
5/5/16, 1:07 PM
#42

Alla saker som kastas mot skyddsnätet räknas som inkastade föremål på planen. 

för hade polisen tillsammans med fotbollsförbundet och klubbarna haft lite ork så hade dom lätt kunnat rensa bort dessa från arenorna, men istället står dom bara och gnäller över det.

Polisen och klubbarna kan inte göra mer än dom har laglig rätt till alltså ge böter och stänga av folk, det är därför det kommer en maskeringsförbud på arenorna.

felixhaljeskog
5/5/16, 1:46 PM
#43

Okej.

Fast maskeringsförbud har dom ju snackat om i flera år (känns det som), å ännu har inget hänt?

[Jimmy.L]
5/5/16, 3:35 PM
#44

Tidigast 2017 kommer en lag om maskeringsförbud på alla arenor, vissa arenor har infört maskeringsförbud så som Tele 2, Friends arena.

Hur man kommer upprätthålla en sådan lag återstår att se.

felixhaljeskog
5/5/16, 4:48 PM
#45

Vart läste du det? 😎

Ja då kan jag säga från egen erfarenhet att det inte fungerar på friends.

[Jimmy.L]
5/5/16, 6:30 PM
#46

Det hörde jag i vintras och i samband med händelsen i Göteborg.

Jag har ingen aning om hur polisen kommer jobba i samband med när den nya lagen träder i kraft. Möjligt att man helt enkelt kliver in med poliser och griper dom som är maskerade eller så väntar man tills matchen är slut. I Globen klev polisen in oh vevade bland folk och grep folk i pauserna.

felixhaljeskog
5/6/16, 11:27 AM
#47

#46 Tror nog det är smartast att vänta tills efter matchen, för allas säkerhets skull. Brukar aldrig sluta bra när snuten kliver in.

[Jimmy.L]
5/6/16, 12:52 PM
#48

Cupfinalen:

4 Skadade av bengaler.

1 Skadad av bangers.

Vad är det med folk kan man inte hantera pyro så ge fan i det. Och killen som kastade bangers vad tänkte han på? Tydligen en känd supporter då borde han ha hört vad som hände i Göteborg. Stäng av han och låt han betala 1000-tals kr i skadestånd.

Annons:
felixhaljeskog
5/6/16, 2:00 PM
#49

#48 Ja den här säsongen har börjat riktigt illa när det kommer till supporterskandaler, förstår inte varför, är ju bara så onödigt och förstör bara för alla andra.

Vem som helst ska verkligen inte få bränna av en bengal, för då slutar ju det som denna match..

Martin
5/11/16, 10:49 PM
#50

I cupfinalen fördes 4 till sjukhus från Malmösektionen efter rök från rökfacklor/bomber samt brinnande plast då reklamskylt antändes. En brandman sade till en bekant på matchen att folk nog inte fattade hur nära det var att det gick åt helvete på riktigt. En av de 4 medvetslös och en annan allvarligt skadad - delvis beroende på tidigare sjukdomsbild men å andra sidan skall även hjärtsjuka få se fotboll i mitt menande.

I samma match fick en Häcken-profil lämna och missa guldfirandet med sitt lag efter att egna fansen lyckats kasta en banger som skadade henne (dock inte spräckt trumhinna som först sagts).

Idag hämtades 9 personer in misstänkta för våldsamt upplopp i träningsmatch inför säsongen (MFF-Bröndby). Alla anhölls initialt men 8 är därefter släppta men misstankarna kvarstår (Sydsvenskan).

Jag har själv sett brännskador efter bengal, förvisso i samband med demo och inte fotboll.

Jag har själv stått på Malmös ståplats när en flagga utvecklad över folk började brinna när man tände bengal under den.

Jag säger ja till sång, läktarkultur och till och med trummor även om jag tycker att sång är bättre.

Jag säger nej till all form av pyro/bengaler på läktaren. Jag skulle möjligen kunna tänka mig det nere på plan under kontrollerade former innan match och i halvtid för då kan jag välja att komma ett par minuter in i respektive halvlek och slippa eländet.

mvh Martin

[25juni2015]
5/14/16, 3:37 PM
#51

Sandlåde snack i denna handlingförlamade land. Daltas med dessa personer går bra. Se hur dem gör i Amerika, dem umgås o har det trevligt. LÄGG NER DENNA SPORT INNAN DET HÄNDER NÅGOT HEMSKT . Inför x antal supportrar som får komma in ,då har det blivit tuffare för dem.

[Jimmy.L]
5/14/16, 4:15 PM
#52

#51 Förekommer supporterupplopp i USA med så det landet är inget undantag.

felixhaljeskog
5/14/16, 6:57 PM
#53

#51 "LÄGG NER DENNA SPORT INNAN DET HÄNDER NÅGOT HEMSKT.", "Inför x antal supportrar som får komma in"

Hur ska du ha det?

Sedan har det väl redan hänt hemska saker? Antar att du syftar på dödsfall, å det har det skett två av när det kommer till fotboll och supportrar, eller ja dessa kan knappast ses som supportrar.
När det dock kommer till bengaler så tror jag nog att du aldrig kommer se ett dödsfall.
Som jag sagt tidigare, svensk fotboll har mer tittare än någonsin, och då används det också mer bengaler än någonsin. Bangers och våldet håller jag dock med om borde försvinna.

Martin
5/15/16, 7:46 PM
#54

#53 Min personliga uppfattning är att så länge bengaler används som idag så är det bara en tidsfråga innan någon allvarligt skadas eller dödas.

mvh Martin

felixhaljeskog
5/15/16, 8:04 PM
#55

#54 Och det finns det säkert fler som tror också, men jag själv tror inte det någonsin kommer ske i Allsvenskan, tror det krävs bra mer bengaler för att det ska hända. Och nu för tiden bränns bengalerna oftast av längst ner, alltså framför klacken istället för mitt i. Säger bara, ta en titt på Turkiet osv där bränner dom av, vad det känns som, tusentals bengaler under vissa matcher och där har jag inte heller hört om något dödsfall av just bengaler, och då blandar dom rätt rejält med bengaler, konfetti och flaggor osv.
Bengaldebatten är rätt överdriven i min mening, då jag tycker fokus borde ligga på sånt som är bra mycket värre, som t.ex. bangers och våld, sånt som jag själv och väldigt många andra inte tycker ger någon mening alls i supporterkulturen.

Annons:
[Carpinus]
5/18/16, 9:46 AM
#56

_ "Vi befinner oss i Barcelona och är på väg mot Camp Nou. En helt fotbollstokig grabb ska få se sitt absoluta favoritlag spela på hemmaplan."---

"Fullsatt. Etthundra tusen människor. När alla stämmer upp i sång ryser jag i hela kroppen. Det är en enormt mäktig känsla. Spelarna hyllas som kungar.
Matchen börjar. Hetlevrade spanjorer ställer sig upp på läktarna. Skriker och gestikulerar stort vid nästan varje avblåsning. Inlevelsen är enorm. Men med en enormt stor skillnad.
Inte en enda smällare eller knallskott. Inte en enda tusengradig bengal. Inte en enda maskering eller ett enda tillstymmelse till bråk. Inte EN ENDA idiot som fular ut sig.
Många poliser på plats, men inte en enda i tung kravalluniform. Det är sång. Glädje. Känslor. Hela familjer på plats. Unga, gamla, barn. Män och kvinnor. Och fotboll. Bara fotboll._

Efter att alla hundratusen personer snabbt och smidigt lämnat och vi sitter på tunnelbanan tillbaka till hotellet lyckliga och uppfyllda kan jag ändå inte låta bli att fundera över vart det gick fel. Varför fungerar det inte hemma i Sverige?"---

Polisen och krönikören Anna-Lena Mann i GT

[Jimmy.L]
5/18/16, 11:46 AM
#57

Inte förekommer bråk det var något nytt.

[Carpinus]
5/18/16, 12:43 PM
#58

#57 Det är klart att det förekommer bråk även i spansk fotboll, men krönikan var en svensk besökares positiva upplevelse av en match som uppenbarligen var ordningsmässigt lugn trots stor publik, och det kan man inte ta ifrån henne.

[Jimmy.L]
5/18/16, 1:48 PM
#59

#58 Jag har gått på många derbyn och dom har varit lugna. 

Polisen inställning till fotbollssupporter är att dom kan behandlas hur som helst.

http://www.offside.org/magasin/2016/2/utan-rattvis-chans

http://www.svt.se/sport/fotboll/trots-valdet-mot-supportrar-ingen-polis-domd-for-misshandel/

http://nyheter24.se/sport/fotboll/allsvenskan/835120-poliser-misshandlar-supportrar-sen-lagger-aklagarna-ner-fallen

Jag var en av dom som kastades ut ur globen utan anledning. Det enda jag gjorde var att jag ifrågasatte att polisen puttade på folk.

[Carpinus]
5/18/16, 4:17 PM
#60

#59 Vad definierar du som "lugna", och har du gått på något derby som inte varit  lugnt?

[Jimmy.L]
5/18/16, 4:49 PM
#61

#60 inget bråk på läktaren eller i anslutning till arenan. 

Jag ser inte bengaler eller rökbomber som ordningsstörande händelser, där i mot är bangers ett problem.

[GIKmio]
5/20/16, 10:15 PM
#62

Snart dags för EM i Frankrike. Låt oss hoppas vi slipper massa bråk nu.

Annons:
[Jimmy.L]
5/21/16, 7:09 AM
#63

Tror tyvärr det kommer bli stökigt.

[GIKmio]
5/21/16, 7:49 AM
#64

Jag har för mig att det var riktigt stökigt senast Frankrike var värd för ett stort mästerskap, VM 1998.

Lilllufsen
6/1/16, 8:35 PM
#65

Sånt här hender inte på våran plan

Bästa sajten på internet? Barnens iFokus så klart!

[Jimmy.L]
6/10/16, 8:57 PM
[GIKmio]
6/11/16, 7:27 AM
#67

VM 1994 i USA var mästerskapet som flöt på utan något bråk. En av anledningarna var att England inte deltog. England har många fantastiska fans som sköter sig, sjunger på läktaren och stöder sitt landslag, men också det land som tyvärr brukar få med sig diverse rötägg till mästerskapen.

[Nomen Nescio]
6/11/16, 8:46 AM
#68

Det engelska uppförandet skapar vissa betänkligheter inför vänskapsmatchen (?) Arsenal-Man C  på Ullevi i sommar. Kommer vi att få se turismvandalism även här?

http://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/flera-slagsmal-mellan-fans-i-marseille/

[Jimmy.L]
6/11/16, 12:19 PM
#69

#67 Det är längre till USA än till Frankrike, ofta blir det lugnare matcher i länder som ligger utanför Europa.

Annons:
[Nomen Nescio]
6/11/16, 6:42 PM
#70

"För tredje dagen i rad är det stora våldsamheter i Marseille – där England och Ryssland möts.

På lördagseftermiddagen har våldsamma bråk utbrutit mellan engelska och ryska supportrar.

Enligt La Provence har en engelsk supporter livshotande skadad."---

Sportbladet

Martin
6/12/16, 7:43 AM
#71

Enkelt att skylla på England, men det krävs två för att träta. Igår såg det ut som att ryssarna stormade engelsmännen på läktaren efter matchen, vad som hänt på stan innan vet jag inte mer än att jag läste att en engelsman svävar mellan liv och död och ytterligare två är allvarligt skadade.

Men visst är det så att England historiskt har problem med huliganism, på precis samma sätt som de alltid tror de skall lyckas i mästerskap men faktiskt inte är speciellt framgångsrika de senaste mästerskapen. Det var faktiskt längesedan engelsmännen var framgångsrika i ett mästerskap.

Polisen uppger att det är engelsmän, ryssar och Marseilles ultrassupportrar som bråkar.

Oavsett så önskar man ju att det inte fanns den här problematiken…

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2016/article22985314.ab

mvh Martin

[Jimmy.L]
6/12/16, 7:55 AM
#72

Måste ge Frankrike kritik i hur man skötte säkerheten inne på arenan igår tog lång tid att få kontroll över huliganerna.

[Nomen Nescio]
6/12/16, 8:51 AM
#73

Det känns bara sorgligt att läsa rubrikerna från EM - det skulle ju bli en fotbollsfest, och så är det en samling idioter som utnyttjar det för att få slåss! Om de värsta kålsuparna kommer från Moskva, Manchester eller Marseilles spelar mindre roll - de är alla samma andas barn. Tyvärr sitter det väl en liten klick svenska "ultras"här hemma som tycker att det är häftigt när deras likasinnade tar över intresset och önskar att de var där…

felixhaljeskog
6/12/16, 12:48 PM
#74

#72 Trodde det var en enorm säkerhet på arenorna under EM, tills jag såg två bengaliska eldar och hörde knallskott, kan inte vara så bra ändå. Paradis för terrorister…

Martin
6/14/16, 8:18 PM
#75

Tyvärr är det som vanligt; knallskott är rätt små och göms lätt innanför kläder och med så mycket folk som det är på arenorna är det nästan oundvikligt att det går att smuggla in om man inte bestämmer sig för att göra mycket noggranna visitationer, även på intimare delar av kroppen.

Bengaler är något större, i alla fall de som används i Sverige av, men går nog tyvärr också relativt lätt att smuggla in. Nog inte lika lätt som på en allsvensk match, men nära nog.

Sedan vet man inte heller hur det är med funktionärer osv. Vet att det i alla fall här hemma i Allsvenskan och för "mitt" lag inte helt sällan varit stora brister i den kollen, och att det förekommit att de tagit in saker.

Jag är också helt övertygad om att det skulle vara lätt att genomföra en terrorattack i samband med detta EM, det går inte att förhindra. Jag tror det skulle vara mycket svårt att ta in en bomb eller bombväst inne på arenan, men vid de stora samlingarna utanför går det inte att ha kontroll helt enkelt…

mvh Martin

Martin
6/14/16, 8:27 PM
#76

UEFA har ju varnat ryssarna nu, "villkorlig" dom. €150.000 i böter samt en villkorlig dom ("uppskjuten uteslutning").

Om det blir liknande oroligheter på läkarna i någon av Rysslands återstående matcher kommer laget att uteslutas ur EM.

http://www.uefa.org/disciplinary/index.html#

mvh Martin

Annons:
[Nomen Nescio]
6/19/16, 11:26 PM
#77

"Ryska huliganer har varit stökiga under EM – ställt till med skandalscener. Nu uppger ansedda The Guardian att ryssarna som slogs var sanktionerade av Rysslands regering. Den brittiska regeringen menar att det är en del av Vladimir Putins propagandakrig mot västvärlden."---

Aftonbladet

Den känslan är vi nog fler som haft…

Martin
6/20/16, 6:50 AM
#78

#77 Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är så.

Samtidigt tror jag inte att majoriteten av de ryssar som varit våldsamma har inhämtat tillstånd från Putin.

Och det är också intressant att "vi" bara tänker oss att det är ryssarna som inhämtat tillstånd. Ingen föreslår ju att Engelsmännen, Fransmännen (Marseilles Ultras bl.a.), Polackerna eller de andra som varit inblandade i våldsamheter skulle inhämtat tillstånd från sina respektive statschefer.

mvh Martin

[Nomen Nescio]
6/20/16, 8:33 AM
#79

#78 Nej, alla är sannolikt inte uppviglare, men det är nog rätt tacksamt för sådana att arbeta i den miljön där det förekommer mycket alkohol och upptrissade förväntningar.

Att just ryssarna blir utpekade är förmodligen inte utan skäl, även om inte minst vi svenskar vet att det finns en traditionell rysskräck. Fast vi är nog inte bara misstänksamma mot vilka/vad som styr de ryska huliganerna, många av ungrarna och kroaterna ses väl som nationalister. Den här bataljmålningen gav oss en svensk bloggare på läktaren igår från matchen mellan Ungern och Island:

"Vence: Bredvid oss stod en gråtande liten grabb och skakade av rädsla. Pappan försökte förgäves trösta och skydda honom i sin famn. Ett 30-tal meter bort, en läktarsektion bortom vår, såg det ut som om helvetet bröt ut när ungerska huliganer försökte forcera både staket och vakter.

Det är sådant här som gör mig så förbannad, så illa berörd. Att vanligt folk inte kan ta med sig sina barn och gå på en fotbollsmatch, att kunna följa det lag som de så innerligt mycket tycker om. För den isländska familjen, fadern och två unga grabbar, skulle gårdagens match på Stade Vélodrome i Marseille bli en fest. Det blev istället en mardröm.

För vem vill se uppumpade dårar, med renrakade hjässor, gå bananas mot de som försöker hålla ordning, vem vill se vakter tvingas använda sina långa och fjädrande batonger i ett sista desperat försök att hålla mobben stången?

Det gick så långt att mina medresenärer tyckte att det började bli hotfullt, både sonen och hustrun drog sig tillbaka in i katakomberna ovanför läktaren."---

Bloggaren och f.d. GP-journalisten Lennart Persson.

Sedan kan man ju bli häpen över hur de olika anhängarna placeras på läktarsektioner intill varandra utan rejäla avskiljare, och hur enkelt det tydligen är att smuggla in bangers och bengaler - det är illavarslande med tanke på att knivar, revolvrar och handgranater inte heller är särskilt utrymmeskrävande…

[Jimmy.L]
6/20/16, 9:50 AM
#80

Dom ryssar som slogs i Frankrike sägs vara "professionella"  huliganer. Av dom filmer jag sätt på nätet har dom varit väldigt förberedda och tycks vara nyktra. Huligankulturen i Ryssland är mer organiserade än den engelska.

[Jimmy.L]
6/29/16, 7:11 AM
#81

Syrianska har haft problem med ett gäng som bråkar skriver LT.

[Nomen Nescio]
7/1/16, 4:41 PM
#82

"40 supportrar rusade mot polisen vid Södra station i mars förra året. Idag dömdes nio av dem till fängelse. De nio fotbollshuliganerna dömdes idag i Stockholms tingsrätt till mellan två och fyra månades fängelse.

Det var i samband med fotbollsderbyt mellan AIK och Hammarby på Friends Arena den 7 mars 2015 som upploppet startade. Vid rulltrapporna inne vid stationen angreps sju poliser med knallskott och brinnande bengaler och utrymmet fylldes med rök. En polis skadades allvarligt av den rök som utvecklades."---

SVT

[Nomen Nescio]
7/13/16, 9:30 PM
#83

#82 "Domen mot de fotbollssupportrar som attackerade polis vid Södra station har överklagats."---

"Stockholms tingsrätt dömde nio av de tio åtalade till mellan två och fyra månaders fängelse för våldsamt upplopp och en person friades. Men nu har åklagaren överklagat domen och yrkar bland annat att hovrätten skärper påföljden för samtliga och till längre fängelsestraff. Åklagaren yrkar även att en 23-åring ska dömdas för att ha kastat en bengal mot poliserna, något åklagaren menar att tingsrätten delvis gjort en felaktig bevisvärdering av."

Mitti

Annons:
[Nomen Nescio]
7/13/16, 9:35 PM
#84

_"Cirka 700 personer är kontinuerligt engagerade i den våldsamma huligan­kulturen i Stockholm, enligt polisen.
– Männen i firmorna tycker att fotboll och våld hör ihop. De unga som dras med riskerar att förstöra sina liv, säger kommissarie Fredrik Gårdare.
Enligt Fredrik Gårdare finns tydliga likheter mellan fotbollsfirmorna och vanliga kriminella gäng.
– Det är samma typ av normer och regler, och i grunden samma sökande efter gemenskap, säger han."---

"Enligt honom finns det i dag en kärna på cirka 250 personer som agerar som ledare inom huligankulturen i Stockholm. Runt dem finns betydligt fler aktiva, och ännu fler nyfikna.
– Omkring 700 personer är kontinuerligt engagerade i firmamiljön, deltar i våld och slagsmål, och ytterligare flera hundra visar intresse och nyfikenhet, säger han."---

"– Vi har fått oroväckande indikationer på att rekryteringen ökar igen, säger Daniele Fava (L), ledamot i idrottsnämnden."---

"Det är väldigt viktigt att få stopp på nyrekryteringen till den destruktiva supporterkulturen. De som är inne i den tycker att de jobbar för sin förening på ett bra sätt, men det tycker inte vi.
En derbymatch kostar samhället och de inblandade klubbarna drygt en miljon kronor för polisbevakning och matchvärdar. Dessutom, påpekar Daniele Fava, har det idrottsrelaterade våldet spridit sig långt utanför själva evenemangen.
– Det är inte ovanligt att klubbarnas firmor stämmer träff för att slåss helt oberoende av om det är match eller inte, säger han.
På så sätt, då firmorna utvecklas till en livsstil, blir de en rekryteringsbas för annan kriminalitet och drogmissbruk, varnar Daniele Fava."_

Mitti

[Nomen Nescio]
7/21/16, 6:53 PM
#85

"Det ska handla om en konfrontation mellan IFK-supportrar och supportrar från det polska laget Piast Gliwice.  – Det finns rusningar mellan supportergrupperna, säger polisens presstalesman Hans Lippens. enligt GP:s reporter på plats har polis attackerats av fotbollssupportrar."---

GP

Trist att de här narcissisterna inte kan hålla sig lugna, med tanke på att det är mycket barn och ungdomar på läktaren från Gothia Cup för att se sin första internationella match…😡

[Jimmy.L]
7/21/16, 7:21 PM
#86

#85 Det var väntat tyvärr, huligankulturen är stark i Polen.

[Nomen Nescio]
7/21/16, 8:22 PM
#87

#86 Ja, för nästan på dagen ett år sedan var det en liknande historia…

http://www.expressen.se/gt/sport/stort-huliganbrak-i-centrala-goteborg/

[Jimmy.L]
7/24/16, 8:16 PM
#88

Ett 50-tal hammarbyare körde polisen iväg med två SL bussar innan derbyt.

Polisen sammanfattar derbyt.

[Nomen Nescio]
8/15/16, 10:21 PM
#89

"En åskådare sprang in på planen och slog brutalt ner Östersunds målvakt i slutet av matchen mellan Jönköping Södra och Östersund.

Aly Keita chockades och skadades även fysiskt och matchen fick avbrytas.

– Det är för jävligt, det här. Jag tackar gudarna för att dåren inte hade någon kniv, säger Östersunds ordförande Daniel Kindberg till Sportbladet."---

Aftonbladet

[Jimmy.L]
8/16/16, 7:12 AM
#90

#89 Han är från Södertälje.

Annons:
[Nomen Nescio]
8/16/16, 7:38 AM
#91

#90 För mig stärker det misstankarna om att det var ett uppdrag från spelsyndikat.

[Jimmy.L]
8/16/16, 8:00 AM
#92

#91 Ja det går ett rykte på flera forum om matchfixning, även vissa journalister skriver om det.

https://twitter.com/RobbieLauler/status/765382569332539392?lang=sv

[Nomen Nescio]
8/16/16, 8:33 AM
#93

#92 Fotboll iFokus har några trådar om matchfixning, bland annat denna, och på annat håll på iFokus uppmärksammades vad som var på gång redan för fyra år sedan.

[Jimmy.L]
8/16/16, 8:45 AM
#94

#93 Mer rykten säger att Södertäljenätverket kan ligga bakom det. Men som sagt mycket rykten på massa olika forum.

[Nomen Nescio]
8/16/16, 9:19 AM
#95

#94 Tycker det finns substans bakom de ryktena, fast det hela lär väl klarna inom kort.

[GIKmio]
8/25/16, 4:52 PM
#96

Matchen Jönköping Södra-Östersund….Östersund kommer att dömas som segrare med 3-0..enligt SVT text som jag nu kollar på..

[Jimmy.L]
8/25/16, 4:56 PM
#97

#96 På fotbollsforumen går debatten om att nu kan andra lags supportar sabba för andra lag genom att springa in på planen och påverka resultatet.

Annons:
[Nomen Nescio]
8/25/16, 5:06 PM
#98

#97 Ja, det väcker många frågor!

Killen har ju f.ö. ändrat sin berättelse och sagt att han själv hade spelat på matchen. Frågan är vilka det är som sagt åt honom att säga så…

[GIKmio]
8/25/16, 6:23 PM
#99

#98 Jag har fått uppfattningen att han spelat på matchen och åkt ned för att se matchen och är ingen egentlig Jönköpingsupporter..Men att hans handlade berodde på att han inte var nöjd med resultatet i slutminuterna..

[Nomen Nescio]
8/25/16, 6:36 PM
#100

Jag håller det för sannolikt att han är en s.k. rapportör. Vet inte om polisen brytt sig om att kolla hans SMS-trafik, de har verkat måttligt intresserade. Eller så kanske de har fortsatt spaning, om man skall se det positivt…

Man kan ju åtminstone leka med tanken att killen garanterat ett visst resultat åt en mäktig uppdragsgivare och hoppat in på planen för att rädda sitt eget skinn.

http://www.svt.se/ug/rapportorerna-mojliggor-matchfixningen

[Nomen Nescio]
9/12/16, 10:12 AM
#101

Efter att AIK bortabesegrat Sundsvall stack några supporters till spelarna en banderoll med texten "Frige våra krigare", vilket uppges syfta på de fans som stängts av för olika förseelser på arenorna, och spelarna höll lydigt upp budskapet.

Nu säger AIK:s ledare att rutinerna brustit, och att man "reder ut det internt".

Svårt att tolka det annat än att förklaringen internt problem är ett försök till mörkläggning. Kände ledningen till det på förhand?

http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/aik-spelarna-holl-upp-banderoll-frige-dem/

[Nomen Nescio]
9/12/16, 10:17 AM
#102

"En obehaglig stämning har byggts upp mellan landets i särklass bästa klubbar. Kvällens möte har allt och lite till. Låt nu det här handla om fotboll och inget annat."---

"Men vårens skandalmatch på Gamla Ullevi har ändrat förhållandet mellan Malmö FF och IFK Göteborg. Tidigare fanns stor sportslig rivalitet men ändå en ömsesidig respekt. Inte den där vidriga och hotfulla stämningen i luften som kan uppstå när Blåvitt och AIK drabbar samman, men det är åt det hållet som utvecklingen har gått. Och det är så förbannat trist. Det beror i första hand på att några pappskallar, som passerat förskoleåldern med flera decennier, kastar saker mot och på andra människor. Det gäller alltså inte enbart den enskilde huliganen som faktiskt kan ha avgjort allsvenskan på egen hand när tabellen summeras i höst, utan knallskottdårarna finns i båda läger."---

 "Vi vet bara att kvällens möte kommer att vara oerhört laddat på alla sätt, och en och annan strålkastare kommer säkert att riktas mot en Angeredskille på Malmös bänk, vare sig vi vill eller inte. Men allt det där måste vara historia nu. Jag önskar av hela mitt hjärta att Blåvitts anhängare låter Tobias Sana vara i fred, att alla människor uppför sig som människor och att den här klassiska tungviktsfajten kommer att handla om fotboll i stället för skandaler och idioti."---

http://www.expressen.se/gt/sport/kronikorer/markus-wulcan/markus-wulcan-lat-det-handla-om-fotboll/

[Nomen Nescio]
9/20/16, 11:16 AM
#103

"Maskerade supportrar brände bengaler under Göteborgsderbyt på Hisingen under gårdagen. En kvinna fick motta ett slag i ansiktet – när hon försökte säga till dem att sluta med bengalerna."---

GP

Upp till toppen
Annons: