Annons:
Etikett12-internationella-cuper
Läst 769 ggr
Martin
2016-05-29 06:23

Real mästarnas mästare

Så blev Real Madrid Champions Leauge-mästare efter 6-4 (1-1) efter straffar efter finalen igår.

1-0 relativt tidigt och jag trodde faktiskt att det var kört då; Atletico brukar ha en mycket fin defensiv men med underläge trodde jag de skulle behöva öppna upp sig mer än de gjorde. De höll dock stången och som synes även spelidén och gjorde 1-1 med drygt 10 minuter kvar.

Straffarna är det inte mycket att säga om. 8 straffar lades, bortsett från Atleticos 4:e straff som gick i stolpen så satt alla. Kalla, kyliga straffar med kraft i de flesta fall samtidigt som de var välplacerade, någon var lite lösare och "bara" välplacerad.

Nu vet jag inte om man hade tränat extra på straffar just inför den här matchen men den diskussionen brukar alltid vara intressant. Häcken hade synpunkter på att MFF inte hade tränat straffar inför cupfinalen i Svenska cupen.

Visst blir man bra på det man tränar och visst bör man träna straffar ibland, men på den här nivån vill jag nog påstå att man skall vara så vass att man kan slå bra straffar oavsett. Däremot kanske mer läsa in i sig på målvakten / anfallarna tycker jag är viktigare då. Jag tror också att tränar man något regelbundet och inte bara inför en final så blir det naturligare och mer avdramatiserat.

Om det bara är för att det igår var fler världsspelare på plan, eller för att man tränar det regelbundet eller om man tränat det inför finalen vet jag inte, men det var fina straffar i alla fall… :)

mvh Martin

Annons:
[GIKmio]
2016-05-29 09:05
#1

Tack Martin. Jag glömde helt och hållet bort att det var final. Lite sällsynt att två lag från samma stad möts..

Martin
2016-05-31 21:16
#2

Japp, men så kan det bli ibland :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: