Annons:
Etikett13-landslaget-herrar
Läst 658 ggr
[Nomen Nescio]
2016-06-23 06:26

Hur bra lyckades Erik Hamrén?

Så är epoken (2009-16) Erik Hamrén slut för svensk fotboll, en karriär som till stor del sammanföll med Zlatans storhetstid, och tidningarna fylls förstås med sammanfattningar. Hur har han klarat sig då? Jo, ungefär jämnbra med flera av sina sentida föregångare rent statistiskt, med undantag av mästerskapen, där han till skillnad från tidigare förbundskaptener inte lyckades föra sitt landslag förbi gruppspel någon gång.

Hur tycker du att Hamrén lyckats som förbundskapten? Sätt betyg enligt betygsskalan A-F, där "A" står för "alldels gallant"och "F" för "fiasko" och motivera gärna ditt ställningstagande med en kommentar.

Annons:
[Jimmy.L]
2016-06-23 07:36
#1

Bedrövligt, fanns ingen spelidé.

[Nomen Nescio]
2016-06-23 07:49
#2

Allt har ju byggt på en förhoppning om att Zlatan skall leverera, och när han neutraliserats så fanns inget alternativ - komplementspelarna har förblivit stafflifigurer.

Sedan är det sorgligt att rekryteringen av nya förmågor inte har fungerat. När andra nationer inte räds att plocka in tonåringar i laget så har det varit snudd på sensation när någon yngre än 23 på allvar fått chansen i blågult. Allt har fungerat enligt principen "efter mig syndafloden", och när nu tre veteraner lämnar laget så saknas kontinuiteten. Janne Andersson får i princip börja med ett tomt ark, men det kanske han närmast skall vara glad över som läget är…

[Jimmy.L]
2016-06-23 08:10
#3

Ja man måste låta dom yngre få chansen att spela med dom mer erfarna spelarna även under EM. Fast taktiken stör jag mig mest på, under Hamréns tid som förbundskapten tycker jag det inte funnits en plan hur man ska spela, igår under fösta halvlek gömde sig för många spelare fanns inga som ville ha bollen stundtals och man fick slå passningar till backlinjen.

[Nomen Nescio]
2016-06-23 08:22
#4

Och ändå var det ett steg framåt i jämförelse med de två tidigare - säger en del om de matcherna…🤐

Bettan
2016-06-24 02:36
#5

Tycker att det inte varit så bra. T ex varför ta med spelare som varit skadade strax innan EM istället U21-spelare? Den enda taktik som funnits har varit Zlatan hit och dit

Ha en bra dag

Sport iFokus

[GIKmio]
2016-06-24 05:41
#6

Egentligen har jag en minisemester fram till lördag, men måste även jag säga mitt :-). Mitt minne av Hamren kommer bli att han var förbundskapten då vi spelade 4-4 mot Tyskland i VM-kvalet, och förlorade mot samma nation med 3-5 i samma kval. 3-5 i fotboll, det ska inte vara möjligt. Men det var en period under Hamrens ledning då vi släppte in 4-5 mål mot dom stora nationerna.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-24 08:56
#7

Hamréns sista (?) presskonferens som förbundskapten var en bedrövlig historia. Visst kan och skall han vara besviken, men det hela fick en obehaglig anstrykning av narcissism, där hans egen situation överskuggade allt annat.

Hans påstående om att kvalificering till EM var målsättningen kommenterades senare av förbundsrepresentanter, som gjorde klart att avancemang från gruppen var ett följdmål som inte uppfyllts.

Martin
2016-06-25 08:51
#8

4 mästerskap och inte vidare från gruppen någon gång. Zlatan i laget - och förvisso gör inte en spelare ett lag - men någon gång borde man kunnat gå vidare.

jag är inte nöjd med Hamren och det har jag sagt tidigare också. Tycker nästan det varit bättre att vi missat det här EM:et så att vi kunde fått någon annan som kunde tagit över tidigare och haft bättre förutsättningar inför höstens kval. Om drygt 2½ månad spelar vi VM-kval mot Holland och även om såklart nye coachen redan gjort en del i kulisserna tror jag det varit bättre om vi fått chansen att bygga ordentligt inför det VM:et.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: