Annons:
Etikett03-superettan
Läst 925 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-03 10:20

Superettankollen 2016

Medan det börjar dra ihop sig i EM rullar Superettan på. Det är tajt både i toppen och botten av tabellen, i övre halvan skiljer det bara fem poäng mellan ledande Athletic FC och Värnamo på sjätte plats, och i botten är det bara fyra poäng som skiljer de sex sista lagen (med Syrianska som jumbo) när femtonde omgången snart är avklarad.

GAIS hade en märklig svit av åtta oavgjorda på raken innan de den här omgången gick på en förlust med 0-1 mot Ljungskile.

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-03 10:26
#1

Efter 10 matcher utan vinst vann ÄFF mot Degerfors. Har dock själv svårt att tro att ÄFF klarar sig kvar. Dåliga resultat på plan, usel ekonomi och allmän turbulens. Behöver jag nämna att publiken också sviker?

[Nomen Nescio]
2016-07-03 10:28
#2

#1 Fast ÄFF har väl nästan vana att leva på "the edge" vid det här laget? 🙂

[Hayabusa]
2016-07-03 10:30
#3

#2 Jo, turbulensen i klubben har funnits där i flera år nu. Det grundläggande problemet, anser jag, är att det inte finns något publikunderlag eller grundmurat intresse lokalt sett.

[Nomen Nescio]
2016-07-03 10:38
#4

#3 De skulle ha snott Zlatan… 😉

Skämt åsido kan man väl  tänka sig att det blir en viss "tristess" med ett lag som ligger så år efter år. Skulle de falla samman tror jag att många skulle sakna kon när båset är tomt.

[Hayabusa]
2016-07-03 11:00
#5

#4 Haha, ja…det hade sannolikt hjälpt. 

Tyvärr tror jag inte att saknaden hade blivit så stor. Ängelholm är en hockeystad och fotbollsintresset ligger på HIF eller småklubbarna i div 3-5. Inget nytt utan har "alltid" varit så.

[Nomen Nescio]
2016-07-04 21:11
#6

AFC United leder rätt överraskande Superettan så här långt. Skulle det hålla hela vägen kan det hända att de kommer att gå upp som ett Eskilstunalag,  eftersom de inte tycker att Skytteholm håller måttet. Vi får väl se vad utspelet kommer att väcka för reaktion i Solna…

Om AFC faktiskt avancerar och även byter hemort skulle det innebära att Eskilstuna får sitt första lag i herrallsvenskan sedan 1964. Staden har ju dock redan ett etablerat topplag i  damallsvenskan.

Källa.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-07 15:52
#7

#6 Då var det klart!

" I eftermiddags presenterades samarbetet under en presskonferens med AFC Uniteds ordförande Alex Rysholm och Eskilstuna Citys ordförande Per Liljeroos."---

"Därmed slår 109-åringen Eskilstuna City, som tog initiativ till samarbetet, sig samman med relativt nybildade AFC United. Det nya klubbnamnet på A-laget blir kort och gott: AFC Eskilstuna City och matchtröjan orange. Staden har inte haft ett allsvenskt lag på 50 år, men hoppas att – via AFC United som just nu ligger tvåa i superettan – nå högstadivisionen."---

Sportbladet

[Nomen Nescio]
2016-07-28 17:18
#8

#1 Längre höll det inte för Ängelholm, som efter att de inte klarat av att betala ut lönerna till spelarna går i konkurs och börjar om i division 6.

Källa.

[Nomen Nescio]
2016-07-28 22:20
#9

#8 Nya bud! En halv miljon skall in, och spelarna tvingas spela på lördag…

Källa.

[Hayabusa]
2016-07-29 09:47
#10

Personligen tror jag att det är 100% kört för ÄFF. Kan inte regelverket, men borde det inte vara så att de får början om i div 7 och inte div 6?

"För fem år sedan intervjuade jag Mats Johansson. Ekonomin var redan då ihålig, men avgående ÄFF-ordföranden lugnade ersättaren med att allt var under kontroll. Mats Johansson slirade på sanningen. Efter säsongen hotade ersättaren Mats Karlsson med att flytta ÄFF till Hässleholm under pågående förhandlingar med fordringsägare.

Nödlösningarna har fortsatt. Samtidigt har de få som intresserat sig blivit färre. De sista som höll patienten vid liv slutade bry sig under torsdagen. Eller? Styrelsen spelade ut ett kort de spelat ut många gånger förr i hopp om att kommunen, eller någon annan barmhärtig samarit, förbarmar sig. Jag är rädd för att besvikelsen gör att även de som vill hjälpa känner att trovärdighetskontot är övertrasserat och mer därtill.

Ordförande Sten-Inge Fredin lyckades rädda HIF när klubben stirrade ner i konkursens avgrund. Förutsättningarna för att göra om tricket i Ängelholm såg annorlunda ut. Få skulle få för sig att försöka etablera ett elitfotbollslag i hockeytokiga Leksand."

http://www.hd.se/2016-07-29/satt-punkt-for-denna-parodi

[Nomen Nescio]
2016-07-29 09:59
#11

#10 Tror du har rätt, i bästa fall hankar de sig kvar säsongen ut för att åka ner en division istället för att rasa hela hisschaktet ner. Och i det första fallet återstår det sedan att få ihop resurser att klara sig i ettan - nej det är nog kört, som du säger. För övrigt är väl ekonomin skral för ytterligare något av bottenlagen i superettan…

Upp till toppen
Annons: