Annons:
Etikett06-engelska-serier
Läst 1097 ggr
rogerth
2013-10-28 19:44

”Engelska” Premier League?

Satt i söndags (27 oktober) och tittade på Chelsea-Manchester City 2-1. Bra match av två lag med skickliga spelare och två lag där båda gick för seger. Fotboll på hög nivå alltså. Bara att njuta för den som älskar fotboll.

Eftersom inget av lagen är det lag jag älskar och håller på i PL, så är det rätt skönt att bara se en match utan att ha nerverna krypande utanpå kroppen.

Under matchen tog jag mig t.o.m. en funderare på: ”Hur många engelsmän är det egentligen på plan?” Kom fram till att Man City hade en (1) och Chelsea tre (3)! Alltså inte fler tillsammans än de fyra engelska domare som dömde matchen!!!! Hoppsan!

Tittade sedan på deras hemsidor hur det såg ut i respektive spelartrupp. Visade sig att av de 25 som ingår i Man. Citys trupp var sex (6) från England och i Chelseas trupp om 25 spelare var fyra (4) från England. Så ser det alltså ut i många lag i den ”engelska” högsta ligan Premier League.

Varför är det så?

Är det bra eller dåligt?

Varför finns det inte fler engelsmän i ligan?

Kan man inte få fram tillräckligt bra spelare i England?

Har de engelska ungarna slutat spela fotboll?

Hur påverka det engelska landslaget?

Osv. o.s.v. …

Vad tycker du? Vore därför intressant att höra vad du tycker om detta problem, eller är det inte ett problem? Skulle tro att det är ganska många av er som följer lagen i PL och har en åsikt.

Vore kul att få igång lite åsikter på ett trevligt och seriöst sätt om ovanstående, oavsett vem du håller på.

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
[GIKmio]
2013-10-28 21:52
#1

Såg härom året en repris av matchen mellan  Manchester United och West Bromwich från 1978 som var en del av Tipsextras jubileumssändning. Samtliga spelare på plan var britter och jag tror United vann med 5-3. Efter den matchen sändes en direktsänd match mellan Manchester City och ett annat lag. Och det var som du säger inte många engelsmän,walesare och skottar i aktion den eftermiddagen. Tror även matchen slutade 0-0.. visst var det en tjusning när dom läste upp Rush, Neal, Lawrence, Dalglish, Beardsley när Liverpool spelade.

[GIKmio]
2013-10-30 01:11
#2

Men för att försöka svara på en fråga vad jag tycker: Det engelska landslaget påverkas negativt av att få engelsmän finns med i startelvan eller inte får tillräckligt med speltid. Var ett liknande problem inom tysk ishockey. Då kom en lag att alla klubbar bara fick ha ett visst antal utlänningar. Något liknande skulle det vara inom engelsk fotboll. 

Personligen är jag ett stort fan av engelsk ligafotboll. Ligger kvar från Tipsextra och serietidningen Buster. Nu vill vi se fler röster och åsikter 🙂 Mycket intressant inlägg för diskussion.

rogerth
2013-11-07 21:03
#3

Visst var det fotbollspoesi när man hörde: Lee Dixon, Nigel Winterburn, Tony Adams, Steve Bold, Ian Wríght m.fl. Men å andra sidan samma sak vad gäller: Peres, T.Henry, Bergkamp, Ljungberg, Viera o.s.v.

Du nämner kvotering av engelska spelare. Skulle det vara totalt i klubben eller bland de elva på plan. Jag är lite tveksam till det. Hur många utländska tränare har vi i PL, ska de också kvoteras, och då frågar man sig: Varför kan inte PL producera inhemska tränare. Inte ens till sitt landslag har de kunnat det (just nu är det ju en engelsman.

Om man skulle kvotera t.ex. minst sex engelsmän på plan, skulle väl stor klubbarna med kapital se till att de fick alla de bästa i sitt lag, resten utifrån samma sak. Man kan ju inte påstå att engelska spelare är direkt efterfrågade utomlands, eller hur? Ett fåtal har lyckats ta och behålla en plats i någon storklubb i annan liga.

Kanske skulle engelska lag tvingas satsa lika många miljarder (eller procentuellt en stor summa) på sin ungdomsverksamhet som de satsar på inköp av utländska stjärnor. Det är ju skrämmande att se vissa klubbar som som har utländska spelar värda miljarder … på avbytarbänken!!!!

Ok GIKmio. Verkar inte vara så stort intresse för den sortens fuderingar och frågor jag inledde tråden med. Är synd då vi har samma sak i Sverige: Varför produceras inte fler svenska spelare till a-lagsspel i t.ex. allsvenskan o.s.v.

PS. Trodde att några tjejer skulle vara på hugget om mitt inlägg eftersom omkring 70 stycken spelare i damallsvenskan i år var från annat land. DS

"Var dig själv - det finns så många andra"

[GIKmio]
2013-11-07 21:33
#4

Nu för tiden kan man följa italienska och spanska ligan och det känns lite som dom kommit före den engelska ligan. Förr var det mer fokus på engelska ligan och då visste man inte mycket om dom andra ligorna.

Upp till toppen
Annons: