Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 2980 ggr
[GIKmio]
2014-07-18 10:44

Fotboll i litteratur/film

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I det här inlägget är det fritt fram att presentera böcker/filmer  som behandlar ämnet fotboll. När det gäller böcker kan det vara  faktaböcker/jubileumsböcker om klubblag/landslag, självbiografier av fotbollsspelare eller romaner där fotboll spelar en betydande roll m.m. 

Själv bidrar jag med en bok om Degerfors IF. Heja röda vita laget skriven av Erik Bengtson. Boken skrevs 1975 men det exemplar jag köpte på second hand-butik är en nyutgåva från 1993. Det som är lite trist med denna bok är att den saknar bilder och spelarstatistik. Men given för alla värmländska fotbollsentusiaster.

Annons:
[GIKmio]
2014-07-18 10:53
#1

Ni behöver självfallet inte publicera en bild. Men äger ni boken och har den till hands så ta gärna ett kort på den.

[Carpinus]
2014-07-18 15:45
#2

Heja röda vita laget har jag läst för en herrans massa år sedan - den var rolig! I övrigt kan jag inte på rak arm påminna mig ha läst någon bok med fotbollsmotiv.

[GIKmio]
2014-07-18 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I huvudet på Zlatan Ibrahimovic är ytterligare en bok i mina ägor. Utgiven 2005 med berättelser kring Zlatan skrivna av flera personer, bland annat huvudförfattaren Simon Bank och Filip Hammar. Boken innehåller även citat signerade av Zlatan och Zlatan-statistik.

[Carpinus]
2014-07-18 19:22
#4

"Solen letar sig upp över ännu regnblanka plåttak, det svarta färgas rött av gryningsljuset. Smeker fasader, trottoarer och blomsterplanteringar, tröstar, värmer. Solen vet inte hur efterlängtad den är, hur den blöta staden i norr längtat efter sommar."

Låter som en bok för solstolen, eller hur? Det är inledningen till deckaren "Svikaren", skriven av Katarina Wennstam.  Fotbollsspelaren Sebastian Lilja gör misstaget att byta storstadsklubb, och får betala dyrt för det.

Jag har inte läst boken, men sett att den fått bra recensioner. Den finns som pocket för runt femtiolapp på nätet.

[GIKmio]
2014-07-18 19:46
#5

#4 Antar du även känner till böckerna om Åshöjdens BK av författaren Max Lundgren som även skrev boken pojken med guldbyxorna.

Åshöjden var en liten bortglömd by i norra Skåne, vars fotbollslag spelade i lingonserien. En dag dyker "bagaren" Olsson upp i byn och tar över kaféet.  Han har spelat både i allsvenskan och i landslaget, och när byns ungdomar vill att han ska träna dom blir det starten på en otrolig fotbollssaga som slutar i ett kval till allsvenskan. Åshöjdens BK sändes som tv-serie 1985 och bagaren spelades av den förre landslagsspelaren Björn Nordqvist.

Det finns även ett dalsländskt Åshöjden  där författaren Hans-Erik Engqvist berättar om laget Bråberga IF med inspiration från Engqvists hemort Brålanda. Han har även skrivit fotbollsthrillern, Arsenal-Tottenham=mord.

[Carpinus]
2014-07-18 19:57
#6

Åshöjden har man förstås hört talas om, även om jag var vuxen när den gavs ut. Engqvists böcker har jag däremot inte hört talas om.

Annons:
[GIKmio]
2014-07-24 00:21
#7

Tommy Söderberg sägs ha skrivit en bok ."Svennis" 

Eriksson har skrivit en självbiografi. Någon som läst dom?

[Carpinus]
2014-07-24 08:35
#8

Jag har inte läst fotbollsbiografier på många år, med undantag av "Jag är Zlatan", skriven av David Lagercrantz tillsammans med Z. Den gillade jag!

Från barndomen minns jag "Guld och gröna planer" av Gunnar Nordahl och "Från Gröna Vallen till Wembley" av Gunnar Gren, båda böckerna finns fortfarande att köpa på nätet för några tior. Det var dock så länge sedan jag läste dem att jag inte kan åstadkomma någon recension.

[Carpinus]
2014-07-24 19:14
#9

Olle Svalander, som bloggar om Elfsborg i BT under eget namn, satte myror i Fotbollssverige för snart tio år sedan då han bloggade under pseudonymen Mats Hård. Det hela var en kampanj inför utgivandet om en bok (som följts av ytterligare en) om en fotbollsfantast just vid namn Mats Hård. Svalanders böcker har fått rätt positiva recensioner.

[Carpinus]
2014-07-24 19:14
#10

Här är tips om ytterligare böcker med fotbollsanknytning, om ej  dagsfärska.

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article10836206.ab

[GIKmio]
2014-07-24 21:10
#11

Jag läste en bok i min barndom som var mycket gripande. Boken hette Min bror, min vän och handlade om två bröder som bodde i Östberlin, under den östtyska epoken.  Båda bröderna var fotbollsintresserade och den äldre brodern var en lysande stjärna till den dag han blev sjuk och gick bort. Tyvärr minns jag inte vad författaren hette och inga träffar i googlandet.

[Carpinus]
2014-08-30 12:13
#12

"Tillsammansheten" av Jan Nordström. (Ej läst)

"Tillsammansheten började som Jan Nordströms livberättelse, växte till att också innefatta skildringen av Kalmar FF:s A-trupp, spelarnas och ledarnas vardag och innersta tankar."                                                                                                                               KFF:s hemsida.

[GIKmio]
2014-08-30 18:24
#13

Jag gick in och justerade namnet från Fotboll i litteraturen till Fotboll i litteratur/film för att bredda det hela med att även ge förslag på filmer där fotboll spelar en stor roll.

Annons:
[Carpinus]
2014-08-31 08:56
#14

En film jag inte sett: Mean Machine (2001), dramakomedi i regi Barry Skolnick. I rollerna bl.a. den förre spelaren Vinnie Jones,  David Kelly och David Hemmings.

En fotbollsspelare som sitter inne för misshandel skall leda ett fotbollslag med interner i en match mot fängelsets vakter. Bygger på en Hollywoodfilm med liknande handling fast omplanterad i engelsk fotbollsmiljö. Filmen fick skapliga recensioner vid premiären.

"The final soccer game is definitely the high point of the proceedings, if only because it lets the star do what he does best - play some very dirty football" (BBC).

[Carpinus]
2014-08-31 09:23
#15

"Sanningen är att det verkar omöjligt för en filmregissör att ta fotboll riktigt på allvar", skrev Jesper Högström  på DN Kultur  den 30 maj i år i en genomgång av fotbollsfilmer.

[Carpinus]
2014-08-31 09:47
#16

"Kvinnor offside" (2006), regi Jafar Panahi. Dramakomedi. Kvinnors kamp för att få komma in på läktaren och se på fotboll i ett land där detta inte är tillåtet. Jag har inte sett filmen, men den fick bra betyg när den visades på Folkets Bio.

[Carpinus]
2014-09-29 13:39
#17

Boktips: Gunnar Persson "Nacka och drömmen om det goda livet" (2008) Norstedts förlag.

"I Nacka och drömmen om det goda livet berättar Gunnar Persson om de idrottsliga framgångar som kommit i skymundan för myten "Nacka", men ger sig också i kast med människan Lennart Skoglund, bortom alla klacksparkar och schlagerdängor. Från fattigkvarteren och division III med Hammarby till tillvaron som fotbollsstjärna i efterkrigsboomens Milano, och slutligen tillbaka till Stockholm och djupaste misär."

Slutsåld hos förlaget, men finns förmodligen att få tag på hos något nätantikvariat.

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2008/Var/persson_gunnar-nacka_och_drommen_om_det_goda_livet-inbunden/

[Carpinus]
2014-09-29 13:47
#18

Ännu en bok av samme författare:  "Stjärnor på flykt" - historien om Hakoah Wien av Gunnar Persson. (Norstedts förlag.) Om den judiska fotbollsklubben som splittrades under nazismen. Flera tränare för framgångsrika allsvenska klubbar hade bakgrund i Wienklubben.

"Utifrån ett tidigare delvis okänt material berättar Gunnar Persson, journalist och fotbollsexpert, om de många fascinerande och gripande livsöden som kretsar kring Hakoah, en historia där fotboll, identitet och politik vävs ihop till en annorlunda bild av nittonhundratalets dramatiska historia."

Även denna bok är slutsåld hos förlaget, men finns att köpa beg. på nätet.

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2004/Host/persson_gunnar-stjarnor_pa_flykt-inbunden/

[Carpinus]
2014-12-08 12:54
#19

"Alla helgons lag" är den vitsiga titeln på Lars Hjertsbergs kyrkogårdsvandring på elva kyrkogårdar i Göteborg med halt vid 45 slocknade fotbollsstjärnors gravar. Även om långt ifrån alla var med i Blåvitt spelar de säkert med änglarna nu…

(Inom parentes ser jag att förlaget har julpriset 129:- mot normalpriset 280:- Detta sagt endast som konsumentupplysning - jag har inte läst boken och vet därför inte om den är värd sitt pris.)

[Carpinus]
2014-12-20 22:35
#20

Den kommande veckan är det inte bara julafton, utan också hundraårsdagen av den fredliga stilleståndskontakten mellan engelska och tyska soldater kring skyttegravarna i Flandern, då man bl.a. mötte varandra i improviserade fotbollsmatcher, helt utan befälens godkännande.

Om detta handlar den nyutkomna boken "Julmatchen på västfronten: Fotboll i Ingen mans land 1914" av Pehr Thermaenius,

http://idrottsforum.org/andtor_thermaenius141127/

Tilldragelsen uppmärksammas även på andra sätt, bl.a. sätter the Royal Shakespeare Company i Stratford-Upon-Aven upp en scenversion av mötet, och den stora varuhuskedjan Sainsbury´s ägnar sin påkostade julreklamfilm åt hundraårsminnet.

Annons:
[Carpinus]
2014-12-22 11:22
#21

"Som alla uruguayare ville jag bli fotbollsspelare. Jag spelade jättebra, jag var rena miraklet, men bara på nätterna, när jag sov. På dagarna var jag den värsta klantskalle som någonsin har setts på någon av mitt hemlands otaliga fotbollsplaner." Så inleds "Fotbollen - vilken historia" av Eduardo Galiano från Uruguay, en bok som kom ut i en nyutgåva 2010. Galiano är en författare som ofta har nämnts i nobelprissammanhang, och hans bok har fått mycket goda recensioner. Den säljs nu av förlaget till halva priset.

[GIKmio]
2015-02-22 18:05
#22

Tyska landslagsmålvakten Nadine Angerer har gett ut en bok. Bland annat står det om hennes tid i Djurgården.

http://www.damfotboll.com/nyheter/2015/02/varldsmalvakten-angerer-i-bok-om-djurgarden-familjen

[GIKmio]
2015-03-09 17:36
#23

Här är ett filmprojekt jag tror har nämnts på ett annat ställe på sajten tidigare. Men då handlade det om den första filmen. Här är uppföljaren..

Dokumentärfilm: Angered United - En förlorad dröm

===

[Carpinus]
2015-03-18 09:40
#24

"Klas Ingesson berättar öppenhjärtigt om sitt liv och kampen mot cancersjukdomen i den kommande självbiografin ”Det är bara lite cancer”.  Sportexpressen publicerar idag ett utdrag ur den."

http://www.expressen.se/sport/fotboll/jag-lag-ensam-kvar-och-grat-som-ett-barn/

[Carpinus]
2015-05-31 23:27
#25

Den som agerar snabbt kan se filmen om Degerfors IF på Aftonbladet kultur. Den visas t.o.m. i morgon, måndag 1 juni.

"Aldrig ensam med oss. En film om det lilla samhället med det stora laget." "Idag har dokumentären Aldrig ensam med oss premiär på Aftonbladet kultur. En film om engagemanget, politiken, föreningsarbetet och framförallt människorna som bygger upp Degerfors IF. Möt eldsjälarna i, men framförallt runt, laget som mer än något annat fått representera bilden av det genuina brukslaget."---

[Carpinus]
2015-06-01 21:06
#26

#25 Såg de första 40 minuterna av filmen igår och tänkte se den sista halvtimmen idag, men då var inte filmen kvar längre. Min uppfattning av det jag hann se är att den var rätt tråkig.

[Carpinus]
2015-06-04 16:28
#27

Lagom till VM gör Moa Svahn författardebut med en bok om damfo…ursäkta fotbollslandslaget, eller "det riktiga landslaget" som hon kallar dem.

Moa Svahn:"Det riktiga landslaget"

176 sidor, Leopard förlag

"Det riktiga landslaget är en supporters skildring av sitt lag och sina favoritspelare: Nilla Fischer, Therese Sjögran, Caroline Seger och Lotta Schelin. Det är också en beskrivning av hur illa det står till i svensk fotboll där kvinnor ständigt får sämre villkor än män. Men mest av allt är det en bok om världens bästa idrott."

Artikel om boken och författaren

Annons:
[Carpinus]
2015-09-26 15:04
#28

"Buster, en av de populäraste serietidningarna någonsin, gör comeback. Denna gång i bokform. Redaktör för projektet är Malmöbon Tony Ernst.

– Det är absolut ett drömprojekt, säger Tony Ernst.

I nästan 40 år var Buster Sveriges populäraste sportserietidningen, men 2005 gick tidningen i graven. Nu får dock Buster nytt liv när serieförlaget Egmont lanserar boken ”Buster Retrobok volym 1”.

Lagom till bokmässan i Göteborg, som börjar i dag, lanseras nu resultatet."---

Lokaltidningen Malmö-Limhamn

[GIKmio]
2015-11-05 17:06
#29

Kennedy Bakircioglü släpper en självbiografi "Säg oh, ah, Kennedy" nu på lördag.. ja ni får läsa mer 🙂

[Carpinus]
2016-01-12 19:01
#30

"Zlatan the Movie", eller "Den unge Zlatan" som den ju faktiskt heter, har svensk premiär den 17 februari. Filmen är gjord av Fredrik Gertten och Magnus Gertten som gjorde  "Blådårarefilmerna" om MFF och deras fans. Zlatanfilmen har redan visats på en festival i Holland, där den verkar ha mottagits väl.

http://weekend.di.se/nyheter/ny-film-om-den-unge-zlatan

[Carpinus]
2016-01-25 16:40
#31

Summer of ’92, i regi av den danska regissören Kasper Barfoed premiärvisas på Göteborgs Filmfestival 2 februari. Den handlar om "den danska EM-truppens osannolika resa sommaren 1992, från ingenting till guldmedaljörer i EM".

[GIKmio]
2016-01-25 22:13
#32

#31 Det var en fotbollssaga. Med den korta planering dom fick sedan Jugoslavien hade hoppat av.

[GIKmio]
2016-05-13 06:45
#33

Slutspel är en svensk komedifilm från 1997 i regi av Stephan Apelgren. I rollerna: Anders Lundin, Melinda Kinnaman, Lennart Jähkel, Krister Henriksson, Peter Haber m.f.l. Handling: Stockholm sommaren 1990. Den skuldtyngde Johan ( Anders Lundin ) kommer hem till sin lägenhet och upptäcker att den blivit tömd av kronofogden. Samtidigt dyker två torpeder upp och vill ha betalt för en obetald skuld. Men det finns större problem för Johan. Kronofogden har beslagtagit hans TV precis när fotbolls-VM i Italien startar.

Ett litet filmtips på en rolig film om hur stor betydelse fotbollen har för vissa.

[GIKmio]
2016-06-01 07:57
#34

Jag brukar se på det bästa från gårdagens Godmorgon Sverige varje morgon innan jobbet. Såg bokrecensenten Magnus Utvik idag  recensera fotbollsböcker. Snacka om påläst. Utvik bjöd på kuriosa och annat intressant om fotboll som sportjournalisterna i sportpanelen inte är i närheten av. Bland annat recenserade han boken Somrarna vi minns som handlar om sex somrar och sex mästerskap vi minns. VM 1958, VM 1974, EM 1992, VM 1994, VM 2002 och EM 2004. Författare är Mattias Göransson.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-10 15:08
#35

Film: 10 000 timmar.  Av Joachim Hedén. Med Peter Magnusson, Özz Nûjen, Mathilda Von Essen, Karin Lithman. Längd: 1.34. Barntillåten. (2014)

"När Eric vinner en stor summa på lotteri bestämmer han sig för att satsa på sin dröm och bli fotbollsproffs, trots att han är för gammal och inte kan spela fotboll. För enligt en bok Eric läst tar det bara 10 000 timmar att bli bra på vad som helst. Erics fru Emma är inte lika övertygad."

Sänds på TV4 ikväll med start vid midnatt. Fick inte så bra recension här.

[GIKmio]
2016-06-11 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Inför VM i Sydafrika 2010 kunde man köpa Aftonbladet tillsammans med en dvd med det mesta och bästa från utvalda världsmästerskap. Varje dvd startade med en kort tillbakablick av Arne Hegerfors och Sportbladets Simon Bank och Robert Laul. Svensk speaker i dokumentärerna var Arne Hegerfors. Det saknas tyvärr några dvd i min samling, VM 1982 och VM 1998, Men då har jag istället den svenska VM-krönikan för dessa mästerskap. .En högtidsstund varje gång man ser dessa.

Foto; Privat

[Nomen Nescio]
2016-06-13 07:49
#37

SVT Play har en samlingssida över fotbollsprogram som finns att se hos dem.

http://www.svtplay.se/genre/fotbollsfrossa

[Nomen Nescio]
2016-06-14 19:07
#38

Det här kommit ut en del nya fotbollsböcker, och de här tre presenterades påpassligt med tanke på EM i dagens Kulturnytt på SVT:

  • "Somrarna vi minns"

Henrik Ekblom Ystén och Mattias Göransson,  Offside Press. Flexband, 288 sidor. Pris 129:-
"Somrarna vi minns återskapar sex av de mest framgångsrika mästerskapen i svensk fotbollshistoria. Genom ett unikt bildmaterial och texter baserade på över hundra intervjuer med spelare och tränare, tas du på en tidsresa i glädjens tecken."---

  • "Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll"

Olof Lundh  (häftad) 255 sidor. Pris 149:-
"I boken "Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll" skriver Olof om sina erfarenheter från de 20 år han har bevakat fotboll, och då kanske framförallt om vad som sker utanför linjerna."---

  • "Känner ni vibbarna?"

Erik Niva. 298 sidor. Inbunden. Pris 185:-
»Medkänsla och nyfikenhet driver Erik Niva i dessa 33 essäreportage, han skildrar det sociala, politiska och humanistiska som uppstår runt sporten och binder ihop det med enskilda personers öden.« Jenny Maria Nilsson, Svenska Dagbladet

[Nomen Nescio]
2016-06-19 09:00
#39

Kanske även ett radioprogram kan platsa? Dokumentären "Älskade hatade Anders Svensson" kan avlyssnas här - ett program om en kampen för en staty av stjärnan i Borås och om hans egen relation till klubb- och landslag. Har hunnit höra en del av programmet, och det framskymtar mycket bitterhet i det…

[Nomen Nescio]
2016-06-26 12:13
#40

"Journalisten och författaren Cyril Hellman har tillsammans med tecknaren Peter Bergting gjort boken Vad som än står.

Grunden till boken har gjorts med hjälp av djupintervjuer av ett 20-tal firmakillar ur framförallt Djurgården, men även AIK och Göteborg. Fokus ligger på rivaliteten mellan firmakillar i Djurgården och AIK."---

SR

Häftad, 199:-

[Nomen Nescio]
2016-06-26 12:59
#41

#38 Vad finns under stenen som Olof Lundh lyft på genom sin bok? Ur intervju med Lundh i DN:

"– Jag tycker att svenska ledare satt sig på väl höga hästar när man kritiserat Uefa och Fifa, därför att vi har en hel del som inte fungerar i svensk fotboll. Och det stora problemet är att man utger sig för att vara en öppen och transparent folkrörelse. Det är man inte alls. Snarare har man en stängd, och i mina ögon odemokratisk organisation. Det är tveksamt om man ens kan kalla sig folkrörelse längre. Bristen på insyn genomsyrar svensk fotboll från toppen och neråt."---

"…detta Europamästerskap är nog det viktigaste någonsin för svensk fotboll. Vi har ett förbund som står på randen till konkurs, på grund av satsningen på Friends Arena. Och EM–avancemanget var mer betydelsefullt än vad folk utifrån förstår."---

"Har du fått reaktioner?
– Ja, det har jag. En del mäktiga människor gillar inte det här. Och då får man påstötningar av typen ”du är körd i den här branschen framöver, du kommer inte att ha ett jobb i höst”.
Känner du dig körd?
– Nej, men jag inser också att jag genom att lägga fram min bild av det här vilket en del personer inte uppskattar, att även min arbetsgivare TV4 har affärsrelationer både med förbundet och med Svenska Spel och jag jobbar i CMore som visar allsvenskan. Jag har alltid känt stöd men vet inte vilka påtryckningar som följer det här."---

http://www.dn.se/sport/fotboll/darfor-skrev-olof-lundh-boken-som-skakat-om-fotbolls-sverige/

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-03 18:38
#42

#20 En av de två fotbollar som rullade strax före engelsmännens anfall i Somme för hundra år sedan finns fortfarande i  Princess of Wales’ Royal Regiments ägo, men är just nu tillfälligt utlånad till Fotbollsmuseet i Manchester för att uppmärksamma hundraårsdagen.

[Nomen Nescio]
2016-07-04 09:01
#43

Islands framfart i EM-kval och -slutspel har inte lämnat oss oberörda, och det finns redan flera kortfilmer om laget på YouTube och Vimeo. På Vimeo on demand finns "Inside a volcano" - här är en trailer.

[GIKmio]
2016-07-05 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

För alla beundrare av Zlatan finns ytterligare en bok ( den tredje ? som nämns i detta inlägg ) att läsa nu i sommar. Zlatan är Zlatan, skriven av Petter Karlsson och Jennifer Wegerup. Foto: privat

[GIKmio]
2016-07-12 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Vad sägs om att kunna läsa om höjdpunkter inom fotbollen och samtidigt höra referaten? Det är möjligt med Måns Gahrtons bok Fotbollens mest magiska ögonblick. Foto: privat

[Nomen Nescio]
2016-07-12 20:00
#46

#45 Låter trevligt!

Upp till toppen
Annons: