Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 1370 ggr
[Carpinus]
9/30/14, 8:08 AM

Bengalfolket - frälsare eller "fotbollsmördare"?

Igår var det dags igen: matchen IFK Göteborg mot Djurgården  fick avbrytas efter en massiv bengalbränning från hemmafansens sida. Nu väntar dryga böter, negativ publicitet och resurskrävande sökande efter de skyldiga hemmaklubben.

Något förvånande tycks delar av media stå på bengaleldarnas sida,  C-Mores kommentatorer Grankvist och Fjellström t.ex. verkar ha varit av uppfattningen att matchen mycket väl skulle ha kunnat spelas vidare under bengalbränningen. En kollega till kommentatorerna skriver spydigt på Twitter: ”Felparkerad bil utanför arenan. Bryt matchen”, därmed påskinande att matchen bryts för bagateller.*

I motsatsförhållande till denna åsikt står fotbollsrörelsen. "De här individerna anser att de tillför något som lockar publik men jag tror snarare tvärtom – att det är många som drar sig för att komma för att man blir rädd helt enkelt", säger Blåvitts klubbdirektör Martin Kurzwelly till Expressen.**

En annan klubb som drabbats av bengalbrännare är MFF (problemet är främst storstadsrelaterat). Efter senaste internationella matchen fick klubben saftiga böter och hotas vid upprepning de närmaste åren av betydligt hårdare bestraffning, kanske i form av spel inför tomma läktare. Ändå framhärdar Tony Ernst, ordföranden för SFSU, Svenska fotbollssupporter­unionen och före detta ordförande i MFF:s supporterförening att bengalbränningen är positiv för fotbollen.  Till Aftonbladets Robert Laul säger han: "I det långa loppet gynnar det även klubben ekonomiskt eftersom besökare lockas av atmos­fären och stämningen på läktaren. Sedan är ju böterna småsummor i jämförelse med miljonerna MFF lägger på att identifiera bengal­brännare".

Ernst säger också bl.a. "Mina ungar är 17 och 19 år. De går inte på fotboll för att se på fotboll."(---)"De vill att Malmö ska vinna men det viktigaste är arrangemanget. Att vi sjöng bra, att vi syntes".***

Kanske är jag gammal och konservativ, men mitt synsätt är det samma som Kurzwellys. Jag går inte på Ullevi för att bedöma sånginsatsen på läktaren, få se konfetti skräpa ner anläggningen, för att "njuta" av bengaleldande eller höra hatramsor. Jag är så gammaldags att jag är på plats för det som händer på planen. Uppenbarligen är vi med den synen ställda offside av dem som vill ta över arrangemanget för andra syften.

Källor:

*http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/ifkgoteborg/article19616121.ab

**http://www.expressen.se/gt/sport/bengalilskan-kanns-helt-meningslost/

*** http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/article19611625.ab

Annons:
[Carpinus]
9/30/14, 4:16 PM
#1

En sak som slog mig när man hörde om de här ungdomarna "som inte går på fotboll för att se på fotboll" utan för att "synas och höras bra" så skulle kanske en lösning vara ett arrangemang där de får bränna av hur många bengaler som helst  och synas och höras så mycket de vill utan störande fotbollsmatch på planen? Låt fansen härja som de vill på fotbollsfria dagar mot att de som är fotbollsintresserade får gå på matcherna för att få se på fotboll så kanske alla blir nöjda!

[Carpinus]
10/1/14, 8:38 AM
#2

"Bengaler är en alldeles för fundamental del av läktarkulturen för att försvinna, tycker ultrassupportrarna.

– Vår kärlek till MFF står över lagen, säger Cedrik von Heiroth, talesman för Rex Scania."

http://www.sydsvenskan.se/sport/var-karlek-till-mff-star-over-lagen/

[Carpinus]
5/12/15, 7:34 AM
#3

Gårdagens toppmöte mellan Elfsborg och Malmö FF blev en utdragen historia efter uppgifter om att brännande bengal (er) kastas in på arenan, och inte oväntat går åsikterna isär. Sportbladet skriver: " Bengaler tändes och kastades mot säkerhetspersonalen på Borås Arena. Därför bröts Elfsborg-Malmö FF i 20 minuter.

– Polisen på säkerhetsmötet uppgav att händelsen finns på film, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

– Det kastades inga bengaler, säger Tony Ernst, Malmösupporter och ordförande i SFSU."---

"Tony Ernst, ordförande för Svensk Fotbollssupporterunion (SFSU) och inbiten MFF-supporter var på plats på Borås Arena och har en helt annan uppfattning om vad som hände vid firandet av 2-1-målet.

– Det brändes bengaler men de lades ned framför oss när det var utbrunna. Det är standard procedure. Det kastades inga bengaler. De som står längst fram lägger bara ned de utbrunna. Det kanske har suttit någon säkerhetsvakt där och en bengal kan möjligtvis ha trillat i hans riktning men det har inte kastats några bengaler.

– Elfsborgs säkerhetschef ljuger, säger Ernst till Sportbladet."

(Om SFU:s ordförande , se även #0.)

[Carpinus]
5/12/15, 5:30 PM
#4

_"Nu har Elfsborgs ordförande Bosse Johansson tagit del av polisens övervakningsbilder och bildat en bestämd uppfattning.
– Det finns väldigt bra filmmaterial. Jag har sett filmen med egna ögon och det kastades tre brinnande bengaler mot vår säkerhetspersonal. En brinner väldigt mycket, en brinner och en glöder eller är på väg att slockna. Alla tre kastas i ungefär samma skede, och kastas väldigt tydligt i riktning mot säkerhetspersonalen, säger han till Sportbladet. Polisen har meddelat Elfsborg att en förundersökning kommer inledas."---

"Johansson kan dock inte slå fast huruvida någon träffats av dem eller inte.
– Det kan jag inte bedöma, men de släpps inte ner bengaler rakt ner på marken som Tony Ernst hävdat, utan det har kastats mot dem, in mot mitten av kortsidan. Ernst uppgift var att det var ”standard procedure”. Det var det inte. Jag kan garantera att det kastades brinnande bengaler åt det hållet där vår säkerhetspersonal fanns, säger Johansson."---_

Sportbladet

[Carpinus]
4/4/16, 12:03 AM
#5

"Till en början var det en publikmässig fotbollsfest på Södertälje fotbollsarena.

Men när slutsignalen ljöd efter Assyriska– Dalkurd kastades smällare och fyrverkeripjäser in mot poliser på planen.

– Det här har vi problem med i svensk fotboll. Vi får inte bukt med det här. Det är sorgligt, säger Assyriskas säkerhetsansvarige Rada Jirjis."---

Sportbladet

[Jimmy.L]
4/4/16, 8:51 AM
#6

Jag är för bengaler och rök, men inte för raketer och bangers. Problemet är att polisen säger nej till rökbomber, bengaler. Polisen säger även nej till rökmaskiner som används på disco, inomhusfyrverkerier, tomtebloss, säkra zoner, fyrverkeriexperter som sköter om det hela, så länge polisen säger nej till allt kommer den olagliga bränningen fortsätta.

Annons:
[Carpinus]
4/4/16, 9:26 AM
#7

Även räddningstjänsten säger väl nej? Vid någon av cupmatcherna i Stockholm nyligen vill jag minnas att man inte lät domaren blåsa igång matchen eftersom man inte hade fri sikt över evakueringsvägarna på de övre etagen.

För min del som åskådare är det mest en praktisk grej. Det måste vara förödande när ett evenemang som skall börja på en fast tid kan komma att  skjutas upp en halvtimme eller mer för bengalbränning.

Jag vet att en del tycker att det hör till stämningen, men för min del säger jag som många andra: "jag vill se fotboll, inte brandrök". Om inte matchen kommer igång när den skall tror jag att många helt enkelt struntar i att se den. Och om man  jobbar skift och går på en match - skall man då tvingas gå i mitten av andra halvlek för att matchen inte startat på utsatt klockslag?

[Jimmy.L]
4/4/16, 11:36 AM
#8

#7 Räddningstjänsten har sagt ja medans polisen säger nej. det är säkerhetsansvariga som bestämmer om matchen ska försenas, dom måste kunna se publiken.

Upp till toppen
Annons: