Annons:
Etikett24-notiser
Läst 4323 ggr
[Carpinus]
2015-01-28 14:46

Domarrapporten

I den här tråden går det bra att skriva om fotbollsdomare. Beröm, klagomål, regelfrågor, information, tankar och åsikter om domarna och deras roll i fotbollen platsar här!

Annons:
[Carpinus]
2015-01-28 14:57
#1

Några citat ur SLAB från Västergötlands Fotbollsförbunds tränarsymposium i början av januari 2015:

Jonas Eriksson, VM-domare :  "Som domare är man nöjd när ingen kommer ihåg vem man var."

Jonas Eriksson: "Regelboken är samma för alla 22 spelare men man måste bemöta dem individuellt. En spelare som Messi pratar inte mycket så om han kommer och vill säga något vet man att man måste lyssna."

[Carpinus]
2015-03-19 17:19
#2

"Han tvingades lämna sin familj och fly från ett krigshärjat Syrien. Salem "Sam" Zahda Aldarcazallie kom ensam till Ljusne, Hälsingland i slutet av sommaren 2014. Ett halvår senare ska han döma sin första svenska fotbollsmatch."

http://fogis.se/arkiv/startsida/2015/03/sam-ser-ljuset-i-ljusne/

papa-bear
2015-03-20 12:18
#3

eftersom jag bor i söderhamn sökte jag på Aldarcazallie på nätbilagan av lokalblaskan, fick upp nada. hoppas att de skriver om det här.

[GIKmio]
2015-03-20 17:22
#4

Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson har fått en fin utmärkelse av FIFA:s domarkommitté för en lång och framgångsrik karriär som domare.

http://fogis.se/domare/arkiv/domare/2015/fifa-utmarkelse-till-karl-erik/

[Carpinus]
2015-03-21 08:30
#5

#3 Det kanske kommer i lokaltidningen nu när Svensk Fotboll skrivit om "Sam".

[GIKmio]
2015-04-02 10:28
#6

Pernilla Larsson blir Sveriges kandidat till domarkåren under dam-VM i sommar.

http://fogis.se/arkiv/domare/2015/pernilla-domer-i-vm-2015/

Annons:
[Carpinus]
2015-05-11 15:42
#7

"Jonas Eriksson dömer Champions League-semifinalen mellan Real Madrid och Juventus på onsdag.

Svensken har med sig de assisterande domarna Mathias Klasenius och Daniel Wärnmark samt som måldomare Martin Strömbergsson och Markus Strömbergsson. Daniel Gustavsson är fjärdedomare."

Radiosporten

[Carpinus]
2015-05-21 20:42
#8

 Jonas Eriksson har av Uefa utsetts till fjärdedomare i CL-finalen mellan Barcelona och Juventus i Berlin den 6 juni. Cüneyt Çakir, Turkiet, blir huvuddomare.

[Carpinus]
2015-05-23 21:22
#9

#3 Nu verkar lokalpressen ha upptäckt "Sam", och dessutom medverkar han i Sportspegeln i morgon om jag inte är felunderrättad.

http://www.helahalsingland.se/sport/fotboll/sam-hoppas-pa-ny-start-i-halsingland

[Carpinus]
2015-06-07 20:32
#10

Artikel om VM-domaren Pernilla Larsson i Expressen.

[Carpinus]
2015-06-11 20:23
#11

"Samtidigt som Sverige möter USA gör domaren Pernilla Larsson VM-debut med Japan-Kamerun."--- "Vid sin sida får hon svenska assisterande domaren Anna Nyström och engelskan Natalie Aspinall. Japanskan Sachiko Yamagishi dömer Sveriges möte med USA."---

Expressen

[Carpinus]
2015-06-26 09:04
#12

Niklas Haglund var bara 12 år när han dömde sin första match. Han hade sannolikt en lång domarkarriär framför sig, men 2012, då Niklas var 21, fick han nog. TTELA skriver:
"Niklas Haglund hade vid den tiden avancerat upp till herrarnas division 4. Det var dock inte på planen som han möttes av hånfulla kommentarer, utan främst på klubbarnas hemsidor samt sociala medier som Facebook och Twitter. – Ibland var jag jävligt dum och kollade själv upp vad de hade skrivit, det ska man ju inte göra egentligen. Jag kommer inte ihåg exakt vad de skrev, men det var ju inte bara "han missade en straff", utan oftast värre saker."---

_
– Det här med att jag fick skit under matcherna kunde jag ta, men det var kombinationen som var problemet. När det kom ut saker på sociala medier så kunde jag ju inte försvara mig på något sätt, säger han och utvecklar:
– Om en arg spelare eller ledare kommer till mig efter match kan jag ju bemöta dem, men det går inte på nätet. Där är jag försvarslös.
Samma säsong valde Niklas Haglund därför att lägga domarkarriären på is.
– Det kändes jättekonstigt, för jag hade ju dömt fotboll och handboll sedan jag var liten. Det är egentligen det enda fritidsintresset jag har haft. Jag tyckte ju att det var kul och saknar det fortfarande."---_

[Carpinus]
2015-06-29 09:27
#13

_"Han har ett förflutet som medioker fotbollsspelare, allsvensk domare och närpolischef.
"Hade jag inte fått det här jobbet hade jag blivit Sveriges bäste utredare, jag är oerhört målmedveten" säger Helsingborgs nygamle polischef Sven Holgersson."---
_

_"Fotbollen har alltid legat Sven Holgersson varmt om hjärtat. Äldste sonen Markus har bland annat spelat i HIF och i New York och är numera proffs på Cypern. Yngste sonen Erik är en av talangerna i HIF:s 13-årslag. Innan dess spelade han i Eskilsminne med pappa som tränare. Sven Holgerssons egna spelarkarriär tog honom inte längre än till Ulkavallen i Borstahusen men som domare blev det fem år i allsvenskan och uppdrag i Champions League.

Den före detta spelaren, ledaren, domaren och polischefen är sällsynt väl lämpad att svara på frågan om det rimliga i att Helsingborg blir till en krigszon bara för att det ska spelas match på Olympia.
– Nej, det är för jävligt. Polisen borde göra annat än att ta itu med huliganer, säger Sven Holgersson och sänker för ett ögonblick sin eftertänksamma gard. Men tillägger:
–  Men det är ett jobb vi måste göra för fotbollsmatcher måste spelas. Vi får aldrig glömma vilken betydelse fotbollen har och hur mycket glädje den skänker, tänk bara på alla barn och ungdomar som spelar fotboll."_

HD

Annons:
[Carpinus]
2015-07-01 08:27
#14

U21-finalen mot Portugal blev en klassiker, och en bidragande orsak var den polske domaren Szymon Marciniak - tror knappt domarteamet tog ett felbeslut i hela matchen! Visserligen var det en just match, men även sådant bidrar ju domaren till genom att vara konsekvent och hålla nivå.

[Carpinus]
2015-07-10 23:42
#15

"En linjedomare har misshandlats i samband med en fotbollsmatch på Bergsjövallen (Göteborg).

– Det är tre personer som misstänks för misshandeln, men ingen har gripits ännu, säger Lars-Gunnar Gustafsson, biträdande vakthavande befäl vid polisregion väst."---

GT

[Carpinus]
2015-07-18 17:19
#16

"Det ideella arbetet har blivit Sten Johanzons följeslagare. Hela tiden med Torstorps IFs bästa för sina ögon. – Dygnet har 24 timmar, säger han."---

_– Jag gör det så gärna för idrotten och min förening. Det är en glädje att få vara en del av det här. Jag har Torstorp att tacka för att jag fick mitt fotbollsintresse och nu vill jag ge tillbaka, säger Sten Johanzon.
"Han är fotbollsspelaren, som blev domare på högsta, internationella nivå, som blivit navet som det mesta kretsar kring i föreningen.
Styrelsemedlem, värvningsansvarig, sköter både Vibergalotteriet och klubbens ”halva pottenlotter”, tillsätter funktionärer till fotbollscupen i Finspång, delaktig i planskötsel, oldboyslaget och ungdomsverksamheten.
”Stena” nämner Torstorps IFs slogan: ”En kan inte göra allt – alla kan göra något – tillsammans gör vi mycket”.---

– Jag spelade fotboll och var med när Sören Cratz tränade klubben i början av 1980-talet. Men jag insåg mina begränsningar samtidigt som jag började döma och det gick bra, säger ”Stena”.
"Så bra att det ledde till 144 allsvenska matcher och flertalet framträdanden internationellt.
– Den mest minnesvärda matchen är Barcelona-Werder Bremen i supercupfinalen inför 85 000 åskådare på Camp Nou. Det blev även VM-kval, Uefacupen och svensk cupfinal. Jag blev utsedd till Årets domare på fotbollsgalan 1997. Det var stort.
Numera reser han runt som domarobservatör på de allsvenska arenorna."_

Folkbladet

[Carpinus]
2015-08-25 10:41
#17

"Flera fotbollsdomare lägger pipan på hyllan på grund av glåpord och bristande respekt. En domare lämnade till och med planen mitt under en match.

– Fortsätter det så här kommer vi inte att ha domare till alla matcher, säger Bo-Göran Svensson som är matchtillsättare i Njudungs Fotbollsdomareklubb."---

http://www.vn.se/article/domare-la-av-mitt-under-matchen/

[Carpinus]
2015-10-28 08:53
#18

"Fotbollsdomaren Mohammed Al Hakim från Köping, uppväxt i Västerås, har redan gjort en raketkarriär som domare. Nu spås han en lysande internationell karriär. Han är en av sju genom tiderna som blivit Fifadomare från Sverige."

SVT

[GIKmio]
2015-10-30 17:49
#19

Jonas Eriksson får äran att döma matchen Malmö FF-IFK Norrköping och Markus Strömbergsson,  IFK Göteborg-Kalmar FF i lördagens allsvenska guldstrid.

[Carpinus]
2015-10-30 17:57
#20

#19 Två beprövade kort!

Annons:
[Carpinus]
2015-11-11 11:04
#21

Jonas Eriksson är utsedd att vara rättsskipare i

första playoff-mötet mellan Ukraina och Slovenien i EM-kvalet. Hoppas att han inte kommer att bli invecklad i något liknande det som hände i matchen mellan Malmö och Norrköping, för då exploderar det nog på läktarna…

[Carpinus]
2015-11-16 23:59
#22

"Svensken Jonas Eriksson dömer tisdagens landskamp mellan England och Frankrike tillsammans med sina assistenter Daniel Wärnmark, Mathias Klasenius och Mikael Lerjéus."---

Expressen

[Carpinus]
2016-01-15 12:17
#23

"Mötet Spezia–Bari blir historiskt i kväll. För första gången någonsin kommer ett ”grönt kort” kunna delas ut av domaren i italienska Serie B.

– Det viktiga är att känna igen beteendet för fair play, säger Serie B-presidenten Andrea Abodi.

   Domaren kommer inte visa kortet fysiskt, men kommer noteras i efterhand. Foto: 

I september gick Serie B ut med uppgifterna om att ett ”grönt kort” kommer att införas i ligan.

I kväll, fyra månader senare, sker debuten. Under mötet mellan Spezia och Bari kommer spelarna att kunna belönas – ja, du läste rätt – med ett grönt kort av domaren efter matchen.

Tanken är att premiera fair play och att spelarna ska motstå från att filma, spela ut bollen vid skador och hjälpa domaren."---

Aftonbladet

[Carpinus]
2016-02-29 08:40
#24

Hur svårt är det att döma fotboll egentligen? Ja, den saken kan man testa med hjälp av Fotbollförbundets regelprovsgenerator. Enligt en domare så är kravet från förbundets instruktörer att man skall ha minst elva rätt för att vara godkänd.

http://fogis.se/domare/regelprovsgeneratorn/

[Jimmy.L]
2016-02-29 08:44
#25

Mohammed Al Hakim var inte bra igår, Syrianska spelarna slapp varningar för protester medans Djurgården fick varning och utvisning för samma grej.

[Carpinus]
2016-02-29 08:55
#26

#25 Jag kollade lite för nöjes skull, och Syrianska fick också några varningar, tyvärr står det inte orsaken. En spelare i Syrianska blev f.ö. avstängd två veckor i mars, kan väl röra sig om flergångsförseelse.

[Jimmy.L]
2016-02-29 08:59
#27

#26 Vid frispark nära Syrianskas straffområde så blev det vilda protester och viftade händerna mot domaren, han kallade bara till sig spelarna.

Annons:
[Carpinus]
2016-02-29 09:43
#28

#27 Jo, alla kan ju ha en mindre bra dag. I höstas var det Djurgården som gynnades av ett diskutabelt domslut från samma domare i en för motståndarna viktig match.

http://www.fotbolldirekt.se/2015/10/19/trots-massprotesterna-al-hakim-star-fast-vid-sitt-beslut-inga-problem-att-blasa/

[Jimmy.L]
2016-02-29 09:59
#29

#28 Självklart.

[Carpinus]
2016-03-02 14:25
#31

Verkar som om informationen börjat spridas, till sist…

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6380924

[Carpinus]
2016-03-05 16:37
#32

FIFA meddelar att de kommer att testa assisterande videodomare i vissa ligor och matcher de närmaste två åren.

Källa.

[Carpinus]
2016-03-07 18:40
#33

"Från 1 juni kommer en av fotbollens mest avskydda regler, den så kallade trippelbestraffningen vid friläge, att försvinna. Det kommer nämligen inte längre vara automatiskt rött kort vid målchansförseelse.

I stället kommer gult kort att delas ut om inte förseelsen är vårdslös.

– Om målvakten eller försvararen ärligt och uppriktigt försöker gå mot bollen i straffområdet ska det inte längre bli rött kort, bara gult, säger Infantino till Fifas hemsida.

Regeländring kommer att genomföras under en tvåårig testperiod. Den börjar gälla redan 1 juni och kommer således att gälla under sommarens EM-slutspel i Frankrike."---

GP

[Carpinus]
2016-03-21 22:51
#34

"Under en cup för barn i helgen gick ledare för bland annat Öis och Gais till verbal attack på en 15-årig domare – som fick nog och lämnade turneringen.

– Hon åkte hem, och det förstår jag, säger en av ledarna för den arrangerande klubben."---

GP

Annons:
[Carpinus]
2016-04-03 16:39
#35

"Han blev årets domare i fjol.

Nu väntar en ny säsong för Mohammed Al-Hakim, Sveriges stora stjärnskott på domarhimlen.

– Min dröm är att en dag döma en VM-final, säger han.

Sportbladets Jennifer Wegerup mötte Mohammed Al-Hakim för en lång intervju om domarskapet, jobbet som officer, flykten från Irak, integration, drömmar och stenhårt arbete, varje dag."---

Aftonbladet

[Jimmy.L]
2016-04-03 16:46
#36

Gillar han inte, för ojämn, blåser sönder en match ibland.

[Carpinus]
2016-04-24 08:36
#37

"SVT Sport har skickat ut en enkät till samtliga elitdomare i Sverige, det vill säga de som är verksamma i damallsvenskan, superettan och allsvenskan. Tre av tio svarande bland allsvenskans totalt elva domare har funderat på att sluta de senaste två åren. Den främsta orsaken är hot. Och en som upplevt den mörka baksidan av domaryrket är Peter Fröjdfeldt. Han är en av Sveriges bästa domare genom tiderna med många år i allsvenskan samt EM och Champions League på sin meritlista.

Under karriären utsattes han och hans familj för dödshot.

– Ibland så hann jag inte ens hem från matchen innan de ringde min fru och sa att de skulle ta mig, de skulle slå ihjäl mig helt enkelt, berättar Fröjdfeldt för SVT Sport."---

"I dag är Fröjdfeldt coach åt alla domare i allsvenskan och superettan och han använder sina erfarenheter för att stötta domare som utsätts för hot. – Man ska absolut ta det på allvar, som samhället ser ut i dag så kan allt hända."---

SVT

[Nomen Nescio]
2016-07-04 11:56
#38

Jonas Eriksson och hans team har tilldelats semifinalen Portugal-Wales i EM. Det är andra gången de dömer Wales i turneringen, deras tidigare matcher har varit Turkiet–Kroatien och Ryssland–Wales.

Källa.

[Nomen Nescio]
2016-09-02 21:01
#39

"En IS-domstol har nyligen fällt en dom som säger att fotbollsdomare inte följer Allahs befallning, rapporterar Washington Post. Det är en brittisk organisation som arbetar med mänskliga rättigheter som har slagit larm om beslutet. Domen trädde i kraft precis innan avspark i en ligamatch som spelades i IS-kontrollerat område i Syrien."---

"För att försöka ersätta fotbollsdomarnas funktion har IS-domstolen infört nya regler. Till exempel ges spelare som skadas under matchen rätt att hämnas på motståndaren."---

GP

[Jimmy.L]
2016-09-03 06:33
#40

#39 Haha.

[Nomen Nescio]
2016-09-08 18:56
#41

 "Under förra veckan skedde två separata attacker mot domare i Göteborgs lokala fotbollsserier.  Den ena ledde till en avbruten match – den andra till en polisanmälan om misshandel.

– Jag ville slutföra matchen fastän jag var rädd, säger Josef – en av de drabbade domarna."---

GP

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-09-12 07:21
#42

"Rosengård utan skadade Lotta Schelin fick endast 0-0 borta mot Vittsjö och tappade därmed serieledningen till Linköping.

Efter matchen riktade Rosengårds tränare Jack Majgaard Jensen kritik mot domarna i Damallsvenskan.

– Frågan är om man ska försöka hitta de bästa domarna, i stället för att bara ha tjejer (som dömer). Man kanske ska hitta män som är bättre på att döma, säger han till Sydsvenskan."---

GP

Upp till toppen
Annons: