Annons:
Etikett21-profiler
Läst 1062 ggr
[Carpinus]
2015-05-27 08:27

"Flera gripna i FIFA-razzia"

Klarar Blatter den här smällen?

 "Flera Fifa-ledare greps av schweizisk polis i Zürich i natt på begäran av åklagare i USA. Enligt New York Times anklagas de för olika former av korruption och penningtvätt."---

"— Vi är förvånade hur långt det gick och att nästan all verksamhet berördes. Det verkade nästan som om det var förbundets sätt att göra affärer, som om korruptionen satt i väggarna, säger en företrädare för åklagarmyndigheten. Totalt omfattas fler än tio personer av åtalen, men alla misstänkta fanns inte på plats i Zürich."

TT

Annons:
[Carpinus]
2015-05-27 17:47
#1

_"Idag under en presskonferens förklarade USA:s justitieminister Loretta Lynch att fyra misstänkta i FIFA-skandalen redan erkänt sig skyldiga till att ha svindlat nästan 1,3 miljarder kronor."---

"–Det här spänner över två generationer fotbollsledare som har missbrukat sina förtroendeposter och kommit över miljontals dollar i mutor. Det handlar om vilka som ska få tv-sända evenemang, var de ska hållas och vilka som ska sitta på de höga posterna. De stora evenemangen har fungerat som ett medel för att fylla ledande personers fickor med mutor, sa justitieministern Loretta Lynch om Fifa-topparna under dagens konferens."---

 "Kelly Currie, chef för den amerikanska skattemyndigheten som jobbat med FBI gick också hårt åt FIFA, och framförallt den sittande presidenten Sepp Blatter.
– Det här är världsmästerskap i bedrägeri - idag ger vi FIFA det röda kortet."_

fotbollskanalen.se

[Carpinus]
2015-05-27 17:57
#2

Ryska nyhetsmedia tror att amerikanerna kört igång detta för att beröva Ryssland fotbolls-VM 2018.

http://www.dn.se/sport/fotboll/usa-vill-ta-ifran-ryssland-vm-2018/

[GIKmio]
2015-05-28 16:54
#3

Det skulle diskuteras i morse på Nyhetsmorgon men jag hann inte se det eftersom jag var på väg till jobbet.

[Carpinus]
2015-05-29 20:35
#4

Inte oväntat slutade sitter Blatter kvar ännu en period. Återstår att se hur UEFA kommer att agera.

[GIKmio]
2015-05-29 21:32
#5

Såg på Sportbladet att man rasar i England över beslutet att Blatter blir kvar. Ser också att han är 79 år. Kanske dags att en yngre förmåga ska ta över snart..

[Carpinus]
2015-05-30 10:05
#6

"Fifas kritiserade och nyligen omvalde ledare Sepp Blatter är säker: Krisen som skakar fotbollens världsorganisation är ett verk av Uefa och USA:s rättsväsende. — Jag glömmer inte, säger Blatter med adress Michel Platini, Uefas president."---

TT

Annons:
Bybo
2015-05-30 10:28
#7

För jäkligt att han blir kvar, tycker jag.

Såg denna artikel

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article20880021.ab

[Carpinus]
2015-05-30 10:41
#8

#7 Jag tror att Blatter räddades av att omröstningen kom så tätt in på avslöjandet, så det hann aldrig bli en riktig kampanj mot honom. Utan stöd från de stora europeiska fotbollsnationerna tror jag att han får svårt att klamra sig fast hela mandatperioden. Kanske piper han ut av "hälsoskäl" när situationen bli ohållbar?

Bybo
2015-05-30 10:49
#9

Aha, så kan det ju vara.

[Carpinus]
2015-06-02 19:01
#10

#8 Det gick snabbare än någon kunnat ana - idag verkar Blatter ha insett att han är offside, så han avgår. Skönt!

Bybo
2015-06-02 20:01
#11

Oj!! Nu blev jag förvånad. men, så bra :))

[Carpinus]
2015-10-08 13:08
#12

"Sepp Blatter och Michel Platinis framtid var osäker. I går uppgavs det att de två riskerade en avstängning på 90 dagar. I dag kom det väntade beskedet.

"Grunden för dessa beslut är de utredningar som gjorts av förundersökningsgruppen från Fifas etiska kommitté", skriver Fifa i ett uttalande."---

"Under torsdagen kom dock beskedet att Fifas etiska kommité stänger av Blatter, Platini och Jerome Valcke (har redan lämnat) i 90 dagar. Avstängningen kan komma att förlängas med 45 dagar.

Avstängningen gör att Blatters dagar som Fifa-president är räknade och Michel Platini inte kan bli hans ersättare, enligt The Guardian."---

GP

[GIKmio]
2015-10-08 18:47
#13

#12 Dom fick varsitt rött kort med andra ord 🙂

Annons:
[Carpinus]
2015-10-08 19:29
#14

#13 Ja, nu blir det Sneckerboa! 🙂

[Carpinus]
2016-02-26 18:08
#15

Gianni Infantino verkar ha valts till ny FIFA-president. Vet inget om honom, mer än att han gjort ett trevligt intryck i samband med olika direktsända lottningar.

[GIKmio]
2016-02-27 09:59
#16

Men det är inget dukat smörgåsbord som Infantino kommer till. Nu väntar arbetet med  att röja upp efter alla skandaler och negativa skriverier om FIFA.

[Carpinus]
2016-02-27 10:17
#17

#16 Nej, han lär ha att ta i! De negativa skriverierna är förstås självförvållat, det är bra att skräpet kommit upp till ytan, och det har vi nog det amerikanska justitiedepartementet att tacka för. 1,3 miljarder enbart i mutor är ju inga småpengar direkt…😮

[Carpinus]
2016-03-09 12:23
#18

_"Franska fotbollsförbundet (FFF) dras in i utredningen kring den förre Fifa-ordföranden Sepp Blatter. På tisdagen gjorde polisen en husrannsakan i FFF:s lokaler i Paris.

Det var franska ekobrottsåklagare som gjorde tillslaget under tisdagen med schweiziska åklagare på plats, meddelar det schweiziska justitiedepartementet. Husrannsakan gjordes med koppling till utredningen av Sepp Blatter och dokument med koppling till Blatters misstänkta utbetalning av 17 miljoner kronor till Michel Platini beslagtogs."---_

SR

Upp till toppen
Annons: