Annons:
Etikett01-allsvenskan
Läst 831 ggr
Martin
2016-05-21 15:54

IFK Gbg - MFF ännu ej avgjord

IFK - MFF som avbröts eller bangerattack mot domaren är ännu inte avgjord. MFF tilldömdes segern med 3-0 men nu har IFK med bara timmar kvar av möjligheten att överklaga gjort det.

Återstår att se om MFF vill svara / lägga till något (vilket de har rätt till) eller om frågan kan gå till beslut så att vi vet resultatet i matchen. Beslutet ligger nu hos besvärsnämnden.

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/arkiv/allsvenskan/tt/2016/05/goteborg-overklagar-knallskottdomen/

mvh Martin

Annons:
[GIKmio]
2016-05-26 23:19
#1

Det är väl klart att det blev seger för MFF nu?

[Nomen Nescio]
2016-05-27 15:01
#2

IFK kan överklaga till Riksidrottsnämnden fram till den 7 juni. Det är dock oklart om de verkligen kommer att göra det.

Martin
2016-05-29 06:17
#3

Jag förutsätter att de inte förnedrar sig så pass. Det skall oerhört mycket till för att de skall ta upp det och ännu mer för att de skall ändra detta beslutet. Oavsett vad man tycker om det så är reglerna solklara på den här punkten.

Sen kan man ju alltid diskutera om man skulle brutit matchen tidigare och GBG skulle vunnit med 3-0 när deras fans kastade in saker men det var dels inget domaren anmälde och dels, utifrån vad jag kunnat se på tv-bilder för jag var inte där, så var inte protesterna mot att domarna inte gjorde något överväldigande från GBG's sida där och då och då tycker jag det smakar illa att hävda det i efterhand (vilket jag inte vet ifall de har velat göra, vet att en del ur ena supporterfalangen velat anmäla i efterhand).

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-05-29 10:53
#4

För min del tycker jag att det är solklart att Malmö skall tilldelas segern, samtidigt tycker väl nästan alla att det är otroligt trist när inte lagen själva får möjlighet att avgöra det på plan.

Fast jag har lite svårt att uppröras över om Göteborg prövar de reglementsenliga möjligheter som står till buds, om inte annat kan det ju bli prejudikatsbildande. Någon krönikör vill få det till att Blåvitt därigenom vill förmildra händelsen och få den att framstå som acceptabel. Så är det knappast (anser jag) - klubben är ju "sin egen advokat" i det här fallet och att advokater för talan så långt det går innebär ju inte att de behöver tycka att handlingen det gäller  är acceptabel.

Martin
2016-05-31 21:18
#5

Jag kan förstå att man vill överklaga.

Men efter att första snabbt uttalande som man sedan tog tillbaka så sade man sig vara beredda att ta konsekvenserna.

Samt så överklagade man med bara timmar kvar, mer eller mindre direkt efter en förlust.

Varför överklagade man inte direkt? Gynnar ju ingen att dra ut på beslutet? Att man inte gjorde det samma dag eller minut man fick beskedet är en sak, men finns ingen anledning att avvakta så länge som man gjorde.

Vill man vara konspiratorisk skulle man kunna säga att med seger i matchen sista överklagandedagen hade det kanske inte blivit ett överklagande…

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-05-31 21:54
#6

Tror inte att tiden spelar någon roll för ett överklagande - oavsett om man gör det direkt på studs eller i sista sekunden så är förmodar jag att överklagandet ändå inte tas upp förrän den fastställda tiden för ett överklagande löpt ut.

Annons:
Martin
2016-06-05 08:38
#7

Det tror inte jag heller och i det här fallet spelar det ju ingen roll heller eftersom att det bara är poäng som skall fördelas och eventuellt en match som skall spelas om.  Ett beslut kan ju dessutom överklagas av båda parter så bara för att ena parten överklagar dag 1 så kan man ju inte ta nytt beslut då - man måste ju avvakta och se om det kommer nytt överklagande från andra parten. Samt, så skall det ju ut på remiss sedan där inblandade parter får uttala sig.

Oavsett så finner jag det konstigt att man valt att dra ut på det så länge som man gjorde. Har man bestämt sig för att överklaga tycker jag det är lika bra att göra det direkt/så snart som möjligt. Och om man spelar på högsta nivån i Sverige, då anser jag inte att sådana beslut skall vara tagna och färdigskrivna med bara timmar kvar av överklagandetiden. Man får ju för Göteborgs skull hoppas att det inte är ett sistaminuten-infall utan att man hunnit skriva sitt överklagande bra, så att de får så goda chanser som möjligt.

Nu tror jag utsikterna är små till att det blir annat beslut, men skulle vara intressant att veta vad som gäller då; utser SvFF enväldigt nytt speldatum eller har klubbarna möjlighet att påverka det - och vad gäller med vilken trupp får spela; Den som spelade orginalmatchen som avbröts eller den som är tillgänglig vid nya matchdatumet?

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-06-05 09:42
#8

Om det mot all förmodan skulle bli omspel så förmodar jag att det är den för dagen spelbara truppen som får spela. Annars är det ju bara att fejka en skada för att ta bort en spelare som tappat formen sedan matchen spelades.

Upp till toppen
Annons: