Annons:
Etikett17-ungdomsfotboll
Läst 1481 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-02 16:09

Gothia Cup 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu i skuggan av den pågående EM-fotbollen förbereder sig Göteborg med grannorter att ta emot deltagarna i Gothia Cup 2016. I år har 1706 lag från 81 länder (6 länder fler än i fjol) anmält sig, och de kommer att spela 4187 matcher från 18 juli till den 23 juli.

Förhoppningsvis kan det bli ett och annat från turneringen även detta år i denna tråd, såväl kuriosa som fältrapporter.

Från Gothia Cup 2015.

Annons:
[GIKmio]
2016-07-02 17:48
#1

Gothia Cup har blivit uppmärksammat på fotboll i fokus under flera år. Jätteroligt att ni även uppmärksammar ungdomsfotbollen.

[Nomen Nescio]
2016-07-14 18:11
#2

På söndag anländer lagen i årets turnering, och på måndag rullar det igång! Jag har kryssat för två matcher i närområdet på måndag, men senare i veckan hoppas jag kunna ta någon tur till Heden om vädret tillåter.

Klockan 13:40 möts Gammelstads IF från Luleå och tyska KFV i G15, och sedan är det bara att sitta kvar på läktaren för att se när norska Lörenskog drabbar samman med GAIS i B18 på samma arena 14:40.

Gotia Cups hemsida.

[Nomen Nescio]
2016-07-17 07:05
#3

De turkiska lagen kan få problem att ta sig till Göteborg i tid på grund av kuppförsöket i landet. GP berättar att ett lag tydligen kommit iväg, trots allt.

"Till slut fick hon en plats på Turkish Airlines flight mot Göteborg, och landade strax efter halv sju i går kväll. – Jag hade en del tur, för alla flighter till hela Norden var inställda utom den här till Göteborg. Planet var bara halvfullt, berättar hon, och nästan alla passagerare tycktes vara turkiska fotbollsspelare på väg till Gothia cup. Kanske var det därför som planet trots allt kom iväg? – Jag vet inte om det är Gothia cup som jag ska tacka, säger Johanna Strömberg och skrattar."---

[Nomen Nescio]
2016-07-18 10:37
#4

"På måndagen inleds matchandet i Göteborg. En månad senare sparkar "Gothia Cup China" igång i mångmiljonstaden Shenyang. En systerturnering som till premiäråret har samlat drygt 400 lag.

_– Tanken är att kunna exportera Gothia Cup-andan till varje världsdel. Att starta turneringar där unga människor från hela världen kan mötas med fotboll som gemensam nämnare, säger Gothia Cup-generalen Dennis Andersson."---

_TT

[Nomen Nescio]
2016-07-18 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så är årets första GC-match bevittnad! Såg GAIS mot norska Lörenskog i B18, där makrillarna vann med 1-0 efter mål av Ali Atwi efter spelade 27:41. GAIS hade dock tur där, norrmännen borde ha haft en frispark när GAIS vände spelet . Annars var det två ganska jämna lag i ett rätt underhållande match.

Domaren var frikostig med de gula korten. Bland annat gav hon nummer 9 i det norska laget två gula kort utan att han åkte ut. Kanske är det andra regler i Gothia Cup, men jag tror inte det, eftersom det var utvisningar för två gula kort förra året om jag inte minns fel.

[Nomen Nescio]
2016-07-18 19:07
#6

"SVT och Barnkanalen satsar stort på årets upplaga av Gothia Cup, både i tv och på webben.

Det är första gången SVT satsar stort på Gothia Cup. Från måndag till torsdag sänds en match per dag i SVT Play. Och på fredag och lördag sänds samtliga finaler.

Utöver det sänds ett dagligt Gothia Cup-magasin i Barnkanalen och SVT Play klockan 19:30."---

SVT

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-19 16:46
#7

Turneringen tycks dessvärre ha drabbats av en upprörande händelse, då en ledare för ett av lagen i kretsen av deltagare från olika lag sexuellt ofredat tre flickor som också spelar i turneringen.

http://www.expressen.se/gt/killgang-forgrep-sig-pa-tjejer-pa-gothia-cup/

[Nomen Nescio]
2016-07-19 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tog en tur in till Heden idag för att känna lite på atmosfären. Det var betydligt färre åskådare än under finaldagarna, och de matcher jag tittade in på var rätt intetsägande. Det kan hända att jag åker in någon mer dag, men finalerna kollar jag nog på TV!

[Nomen Nescio]
2016-07-20 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Gammelstads IF från Luleå och KFV Segeberg möttes i flickornas G15 första speldagen, och det slutade med storseger för tyskorna. Därefter har tyskorna förlorat mot Jitex och Gammelstad mot Sandviken, så Segeberg och Sandviken gör nog upp om andraplatsen bakom obesegrade Jitex, som möter lulelaget i sista omgången.

På bilden har tyskorna just lagt en hörna mot Gammelstad, den blev dock resultatlös.

[Nomen Nescio]
2016-07-20 15:21
#10

#5 Såg en match på Heden igår, där en spelare blev utvisad på andra gula kortet. Så endera gjorde domaren i Mölndal en miss som missade att spelaren hade en varning förut, eller också skrev hon fel i matchrapporten.

Båda lagen som jag såg i måndags är vidare ur gruppen. GAIS vann på nio poäng och 8-0 i mål, medan norrmännen blev tvåa på sex poäng. Ett kanadensiskt lag plus ett från Abu Dhabi  blev utslagna.

[Nomen Nescio]
2016-07-20 21:28
#11

"Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl", sa ju baron de Coubertin, och det kan stämma in på Tunisiska Ooredoo i B11, som har det lite kämpigt med målfabrikationen hittills. Å andra sidan behöver de nog slipa lite på försvarsarbetet också - laget har spelat fyra matcher, med resultaten 0-12, 0-20, 0-13, 0-20. I morgon spelar de sin femte och sista match, och då var det väl katten om inte bolluschlingen skall in i mål - åt rätt håll alltså…

[Nomen Nescio]
2016-07-21 12:11
#12

Dras med lite krämpor, så det blir nog till att följa finalpassen på nätet i helgen…

[Nomen Nescio]
2016-07-21 12:50
#13

Märker på passerande lag på gångstigen att "vulkanen" är årets populärste ramsa, föga förvånande…🙂

Annons:
[GIKmio]
2016-07-23 18:39
#14

Jag har sett flera avsnitt på SVT play av Gothia Cups eget magasin.. Något som genast slår mig är att i samtliga avsnitt skiner solen och det är barn och ungdomar som skiner som solsken. Gothia Cup är något som Göteborg och svensk fotboll ska vara stolta över.. sträck på er ..

[GIKmio]
2016-07-23 18:45
#15

Bäst var när man skulle presentera nästa gäst på Gothia Cup och Zlatan började prata. Nu var det inte den riktiga Zlatan, men jag måste erkänna att jag gick på den. Killen som imiterade Zlatan var skrämmande lik orginalet.

[Nomen Nescio]
2016-07-23 19:11
#16

Jag har delvis av hälsoskäl klivit av Gothia Cup-tåget för i år, men visst har solen lyst över turneringen med undantag av det oerhört trista som hände vid invigningen.

Fast rent meteorologiskt har höga moln skymt solen idag, även om det varit varmt. I värmen igår var det flera lag som hade spelare som mer eller mindre svimmade av hettan - på sydligare breddgrader brukar de ju sällan spela fotboll mitt på dagen som vi gärna gör här.

[Nomen Nescio]
2016-07-23 19:28
#17

#11 Och hur gick det för Ooredoo i B11 i deras femte och sista match? Jo, ganska bra skulle det visa sig. De gjorde visserligen inga mål heller denna gång, men man släppte bara in åtta mål och åker nu hem med 0-73 i baken. Fast nästa år kommer de troligen tillbaka, taggade till tusen till tolvårsgruppen…

[Nomen Nescio]
2016-07-25 21:50
#18

#16 Allt kan Göteborgarna inte vara stolta över, tyvärr…

http://www.gp.se/sport/fotboll/gothia-cup-kaos-unga-kastade-stenar-p%C3%A5-polisen-1.3507011

[GIKmio]
2016-07-26 09:02
#19

Värmländsk framgång. Gothia Tipselit Trophy för flickor 17 år vanns av Karlstadlaget QBIK. Finalseger mot Eskilstuna på straffar.

Upp till toppen
Annons: