Annons:
Etikett24-notiser
Läst 894 ggr
[Nomen Nescio]
7/6/16, 10:17 AM

Bättre läktarstämning utan alkoholutskänkning?

"Mer än hälften tycker att alkohol ska sluta säljas på de allsvenska arenorna – och om andelen kraftigt berusade personer sjönk så skulle stämningen öka och fler skulle vilja gå på matcherna.

Det visar en färsk undersökning som presenteras i dag i Almedalen.

Undersökningen har beställts av projektet Fotboll utan fylla, där organisationerna Stad (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och IQ (ett företag som verkar för en sundare syn på alkohol) och de allsvenska Stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby ingår."---

DN

Annons:
Maria
7/6/16, 10:19 AM
#1

Säljer man alkohol på arenorna????

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/6/16, 10:26 AM
#2

#1 O ja! (Fast intaget av alkohol är nog större innan man kommer till arenan…)

Mer om arenafyllan.

Maria
7/6/16, 10:29 AM
#3

#2 Det hade jag ingen aning om.

Jag har alltid trott att de, precis som du skriver, druckit innan och då har jag trott att man stoppar de påtagligt berusade men att man kan fylla på därinne var ju illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
7/6/16, 10:38 AM
#4

I Örebro hade de ett märkligt förslag i våras, jag vet inte hur det gått med det. Så här skrev NA då, under rubriken "Fotbollsfans laddar upp på hockeyarenan":

"Det handlar om ett samarbete mellan Örebro kommun, polisen och Örebro Hockey. Planen är att bortasupportarna vid ett antal högriskmatcher ska serveras öl och vin i hockeyns lokaler i stället för att ladda upp på en krog i centrala Örebro. Med högriskmatcher menas företrädesvis matcher mot lag från Stockholm. – Tanken är att få bort buslivet inne i stan med bengaler och fans som skrämmer barnfamiljer, säger Leif Andersson på kommunens tillståndsenhet."---

Alltså: för att fansen skulle kunna supa sig fulla så ville man att de skulle göra det vid arenan istället för på stan, tycker tillståndsenheten (!) m.fl. Verkar lite uppgivet - även om jag inte kan komma med ett bättre förslag. "Spola kröken" är väl inte att tänka på…

[Jimmy.L]
7/6/16, 1:56 PM
#5

#0 Supporterklubbarna är inte tillfrågade om detta. Många vill kunna ta en öl under pausen. Men jag håller med om att berusade bör stoppas i inträdet till arenan.

[GIKmio]
7/6/16, 2:13 PM
#6

Jag håller med Jimmy om att dom som är märkbart berusade när dom kommer till arenan ska stoppas inträde. Precis som på krogen.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/6/16, 3:00 PM
#7

Ja , det mesta pimplas säkert utanför arenan. Däremot går det att "bättra på" fyllan inne på arenan enligt provköp.

"Hälften av besökarna på fotbollsarenorna i Stockholm har druckit innan de kommer för att se en match. Det visar promillestudien ”Fotboll utan fylla”, som presenteras i dag av de tre allsvenska klubbarna, IQ och Stad."---

"I studien, som genomfördes under förra året, valde man slumpmässigt ut åtta matcher på Tele2Arena samt Friends och bad var tredje besökare att blåsa i en alkomätare. Besökarna som fick blåsa kom från såväl hemmaklack som bortaklack och var män och kvinnor i varierande åldrar. Sammanlagt blåste 3 287 personer och av dem hade 50 procent druckit innan matchen. Snittpromillehalten låg på 0,63. Den som hade druckit mest hade en promillehalt på 2,63.

Av dem som hade druckit innan matchen hade var tionde person en promillehalt på i snitt 1,35 – de var alltså påtagligt berusade."---

Accentmagasin april 2016

_"Varannan fotbollsbesökare har druckit alkohol innan de kommer till arenan. Även kraftigt berusade släpps in."---
_

"Trots att skådespelarna agerade kraftigt berusade (samma metod som vid krogtester) i entrén till fotbollsarenorna i Stockholm blev de nästan alltid insläppta. Endast 13 procent nekades inträde. Dessutom blev de flesta serverade alkohol inne på arenan, bara 32 procent fick inte köpa den alkohol de beställt. Det är betydligt sämre än på krogarna utanför arenorna, där var det 68 procent som inte fick handla."---

Accentmagasin maj 2016

Själv tar jag gärna en öl eller två i trevligt sällskap före en match, jag ser inte det värre än att ta ett glas vin innan man går på teatern till exempel. Men jag brukar sällan köpa öl inne på arenan, bland annat för att det brukar sluta med att man måste uppsöka toaletten under brinnande match…

[Jimmy.L]
7/6/16, 3:57 PM
#8

Nog svårt att stoppa folk vid inträdet speciellt vid derbyn när det kommer 2-3000 på en gång. Dom har vanligtvis 18-årsgräns för att köpa öl på Tele2 men på fotbollsmatcher är det 20 år som gäller. Det är ju arenans ansvar att se till att inte servera berusade.

Upp till toppen
Annons: